Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Digikummit tuovat digipedagogisen tuen lähelle opettajaa

Digikummit tuovat digipedagogisen tuen lähelle opettajaa

tekijä: Katri Mustonen Viimeisin muutos keskiviikko 22. marraskuuta 2017, 14.12
Jyväskylän yliopistossa on käynnistynyt uusi toimintamalli, jossa tiedekunnista ja erillislaitoksista rekrytoidut digikummit auttavat omaa yksikköään digitaalisuuden hyödyntämisessä opetustyössä.

copy_of_Digikummit2.png
Digikummit käynnistystapaamisessa 10.11.

Digipedagogiikan kenttä on laaja. Monimuoto-opetus, kurssien verkkopohjaiset keskustelutilat sekä sähköiset tentit ovat vain joitakin esimerkkejä opetuksen uusista sovelluksista.

Arjen kiireessä opettaja ei välttämättä ehdi osallistua erikseen järjestettäviin koulutuksiin opetusteknologiaan liittyen. Uudet digitaaliset ratkaisut voisivat kuitenkin hyödyttää opiskelijoita monella tavalla. Digikummien onkin idea toimia helposti lähestyttävinä toimijoina, joilta henkilöstö voi tiedustella mutkattomasti digitaitoihin liittyviä asioita.

Digikummitoiminta on osa OKM:n "Korkeakoulujen henkilöstön pedagogisen ja digitaalisen opetus-  ja ohjausosaamisen vahvistaminen" -hanketta, joka jatkuu vuodelle 2019. Juuri rekrytoidut digikummit tapasivat ensimmäistä kertaa koko verkoston voimin perjantaina 10.11.2017.

Digikummeja on yhteensä 14. Omat kumminsa on jokaisella tiedekunnalla, yliopiston viestintäpalveluilla, sekä lisäksi kolmella erillislaitoksella: Kielikeskuksella, Avoimella yliopistolla sekä Avoimen tiedon keskuksella.

 

Yhteistä hyötyä verkostoista

Digikummiverkosto hyödyntää kokemuksia Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen aiemmasta Adult eEducation -pilottiprojektista, jossa luotiin henkilöstön vertaisverkosto. Projektin osallistujat kokivat saaneensa vertaisilta runsaasti sellaista tietoa, jota ei ehkä olisi itse osattu hakea. Projektin kautta syntyi myös pysyviä käytäntöjä, joita pystyttiin levittämään yliopistoyhteisössä eteenpäin.

Digikummi, yliopistonlehtori Pekka Koskinen korostaakin yhteistoiminnan hyötyjä moneen suuntaan. – Toivon saavani sekä uusia yhteistyökuvioita että tukea omaan opettamiseeni ja opetuksen kehittämiseen. Samaa toivon pystyväni antaa myös muille verkoston jäsenille, Koskinen kertoo.

Yliopistonopettaja Päivi Matilainen kertoo auttaneensa jo ennen digikummiutta muita, jos heillä on ollut ongelmia opetukseen liittyvien järjestelmien käytössä. Matilainen toivoo, että toisten auttaminen tällä tavoin olisi koko yhteisön toimintatapa.

– Toivon, että ei puhuttaisi vain hankkeesta vaan perustoiminnasta. Yliopiston maine voi kasvaa hyvällä digikummitoiminnalla, mutta se ei ole kuitenkaan toiminnan pääasia, vaan se on vertaistuen antaminen.

Yliopistonopettaja Sisko Minkkistä toiminnassa puolestaan houkutti erityisesti mahdollisuus edistää yliopiston valmiuksia yhä digitaalisemmassa maailmassa.

– Uusi digitaalisesti valveutunut opiskelijasukupolvi on tulossa yliopistoon tässä muutaman vuoden kuluttua, kunhan uudet opetussuunnitelmat pääsevät vauhtiin. Yliopiston tulee olla digipedagogisesti valmistautunut tähän, Minkkinen sanoo.

 

Digikummit 2017-2018

Elina Riivari (Kauppakorkeakoulu)
Elina Vaara-Sjöblom (Viestintäpalvelut, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius)
Erja Kautto-Knape (Kasvatustieteiden ja psykologian tdk)
Heli Tyrväinen (Avoin yliopisto)
Kirsi Heinonen (Kasvatustieteiden ja psykologian tdk)
Maija Gerlander (Kielikeskus)
Mikko Myllykoski (Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tdk)
Pekka Koskinen (Matemaattis-luonnontieteellinen tdk)
Pekka Lumela (Liikuntatieteellinen tdk)
Päivi Matilainen (Avoin yliopisto)
Salme Korkala (Kielikeskus)
Sisko Minkkinen (Informaatioteknologian tdk)
Tarja Vänskä-Kauhanen (Viestintäpalvelut)
Tiia Puputti (Avoimen tiedon keskus)

 

Teksti ja kuvat: Katri Mustonen

Jaa |