Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Ideakioskin tuotteet ovat ilmaisia – ja voivat tuottaa

Ideakioskin tuotteet ovat ilmaisia – ja voivat tuottaa

tekijä: Jenni Isopahkala Viimeisin muutos maanantai 24. huhtikuuta 2017, 19.02
Fysiikan laitoksen käytävälle on ilmestynyt kioski, jossa ei myydä mitään. Kahvin ja donitsin avulla käytävälle houkutellut tutkijat saavat maistiaisiksi myös ideoita tutkimustulosten kaupallistamiseen ja yrittäjyyteen tutkimus- ja innovaatiopalvelujen ja kauppakorkeakoulun tarjonnasta.

Vuoden alussa käynnistyneellä Innovation Scout JYU Research and Business -hankkeella halutaan edistää tutkimustulosten kaupallistamista ja yrittäjyyttä Jyväskylän yliopistossa. Yksi hankkeen konkreettinen toimenpide on matalan kynnyksen kohtaamispaikaksi valjastettu Ideakioskin kärry. Se kiertää tarjoamassa tutkijoille paitsi kahvia ja donitseja myös tietoa ja tukea sekä ajatusten herättelyä.

Ideakärry
Erkki Kurkinen(oik.), Susanna Hämäläinen, Riikka Reitzer ja Mari Suoranta tarjoavat kahvia ja uusia ideoita.

– Tarkoituksena ei ole käännyttää tutkijoita yrittäjiksi, vaan ennemminkin lisätä tietoisuutta, tarjota ideoita ja tukea sekä päästä lähemmäksi tutkijoiden maailmaa, kertoo tutkijatohtori Mari Suoranta kauppakorkeakoulusta.

Vuorovaikutteinen kohtaamispaikka

– Kiertävä Ideakioski sai alkunsa vuonna 2008, kun tutkimus- ja innovaatiopalveluissa mietittiin, kuinka tavoitetaan tutkijoita sekä voidaan edistää tutkimustulosten ja osaamisen hyödyntämistä. Meillä ovi ei käynyt, eikä infotilaisuuksiin saatu osallistujia. Kyselyn mukaan vain neljäsosa tutkijoista tiesi palveluistamme, kuvaa innovaatiotoiminnan erityisasiantuntija Riikka Reitzer.

– Miten tutkija voi hakea apua palvelusta, jonka olemassaoloa ei edes tiedä? Vuosien kuluessa olemme saaneet nostettua tietoisten osuuden 85 prosenttiin, Reitzer iloitsee.

– Kun kampuksella on kierretty ja kuultu monipuolisesti minkälaisten asioiden parissa tutkijat työskentelevät, on helpompi ymmärtää ja tarjota kohdennettua apua. Tässä oppii paljon itsekin! täydentävät projektipäällikkö Susanna Hämäläinen ja innovaatioasiantuntija Erkki Kurkinen.

Yrittäjämäinen asenne hyödyttää kaikkia

Useissa työhuoneissa valmistellaan parhaillaan hankerahoitushakemuksia. Jo hakemuksen tekovaiheessa näkyy tutkimuksen tuotteistamisen merkitys – miten kertoa omasta tutkimuksesta selkeästi ja kiinnostavasti, jotta se herättää rahoittajien huomion. Hämäläisen mukaan Innovation Scout JYU Research and Business –hankkeen palveluista hyötyvätkin kaikki tutkijat.

Lotta Jokiniemi, Mikko Kuha ja Pekka Pirinen kokevat ylimääräisen kahvitteluhetken miellyttävänä.
Lotta Jokiniemi, Mikko Kuha ja Pekka Pirinen pysähtyivät töiden lomassa kahvittelemaan.

– Työelämässä korostuu yhä enemmän yrittäjämäinen asenne kaikissa tehtävissä. Parhaimmillaan voimme innostaa tutkijoita myös uudenlaisista työmahdollisuuksista.

Ideakioski onkin otettu vastaan pääasiassa erittäin myönteisesti. Fysiikan laitoksella kioskin asiakkaiksi pysähtyneet Lotta Jokiniemi, Mikko Kuha ja Pekka Pirinen kokevat ylimääräisen kahvitteluhetken miellyttävänä.

– Oma tutkimukseni ei tosin ole kovin helppo kaupallistaa, toteaa teoreettisen ydinfysiikan alalla pimeäaineen havaitsemista tutkiva Pirinen pilke silmäkulmassa.

 

Teksti ja kuvat Jenni Isopahkala

Jaa |