Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Kehittäjäopettajat palkittiin: ”Uuden kehittäminen ei ole pois miltään”

Kehittäjäopettajat palkittiin: ”Uuden kehittäminen ei ole pois miltään”

tekijä: Katja Ketola Viimeisin muutos keskiviikko 28. syyskuuta 2016, 09.15
Jyväskylän yliopiston vuoden 2016 Kehittäjäopettaja-palkinnot on myönnetty kemian professori ja kemian laitoksen johtaja Jan Lundellille sekä lehtori Vesa Lappalaiselle tietotekniikan laitokselta. Palkinnot luovutettiin Yliopistopäivien Kielikampusseminaarin yhteydessä perjantaina 23.9.

copy_of_kehittjopettajanetti.jpg
Vesa Lappalainen ja Jan Lundell kukitettiin.
Opetuksen kehittämisen teema Jyväskylän yliopistossa vuonna 2016 on eEducation: Digitaaliset oppimisympäristöt. Kehittäjäopettaja-palkinto myönnettiin Jan Lundellille määrätietoisesta opetuksen kehittämisestä sekä sen edistämisestä kemian laitoksella ja valtakunnallisesti. Vesa Lappalainen sai tunnustuksen sähköisen, vuorovaikutteisen oppimateriaalin eli TIM-järjestelmän kehittämisestä, sen yhteisöllisestä levittämisestä ja aktiivisesta tuesta pilottiopettajille.

Kemian professori Jan Lundell toimii kemian laitoksen ja Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana. Tutkimustyön ohella hänen toimenkuvaansa on kuulunut tiiviinä osana myös kemian opetuksen ja opettajien koulutuksen kehittäminen. Johdon tuki on Lundellin mukaan perusedellytys kaikelle kehitystyölle:

– Korkeammilla portailla on ymmärrettävä, ettei uuden kehittäminen ole pois miltään. Päinvastoin, tutkimus ja opetus kulkevat yliopistossa käsi kädessä. Kun jompaakumpaa kehittää, molemmat hyötyvät ja menevät eteenpäin.

– Tukea ja kannustusta laitoksen puolelta ei voi koskaan saada liikaa. Myös konkreettinen yhteistyön tekeminen on tärkeää, komppaa Lappalainen, toinen tunnustuksen saaneista.

Lappalainen on ollut kehittämässä sähköisiä oppimateriaaleja vuorovaikutteisempaan suuntaan, jotta opettajat voisivat vaikuttaa enemmän niiden sisältöihin. Tähän saakka e-kirjat ovat tulleet yleensä valmiina kustantamoista, jolloin vaikutusmahdollisuudet jäävät valitettavan pieniksi. Lappalaisen mukaan on tärkeää, että opettajat itse kehittävät aktiivisesti uutta.

– Jokaisen tulisi voida olla kehitystyössä mukana. Uudistusten säätäminen ulkopuolella – ulkopuolisten toimesta – ei yleensä ole se toimivin ratkaisu, Lappalainen toteaa.

Opetuksen kehittäjät olivat molemmat ylpeitä saamastaan tunnustuksesta. Lundellin ja Lappalaisen oli helppoa olla yhtä mieltä siitä, ettei kyseessä ole mikään itsestäänselvyys. Palkinnonsaajat kannustavat myös muita käyttämään rohkeasti omaa ääntään: ”Ideat on tehty jaettaviksi!”

Teksti ja kuvat Katja Ketola

Jaa |