Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Kehittäjäopettajat unelmoivat

Kehittäjäopettajat unelmoivat

tekijä: Anitta Kananen Viimeisin muutos tiistai 10. tammikuuta 2017, 16.58
"Unelmoin pedagogina aidoista kohtaamisista opiskelijoiden kanssa. eEducation-hankkeemme uudella opetusmenetelmällä olen jo saanut heihin yhteyden ja päässyt heihin jopa tutustumaan, vaikka massakurssista onkin kyse." (Pekka Koskinen)

Opiskelijoiden kohtaamisia ja älykästä teknologiaa

Jyväskylän yliopiston vuoden 2016 eEducation-opetuksen kehittämishankkeessa mukana olleet eri tieteenalojen opettajat arvioivat kehittämiskauden päätteeksi hankkeiden onnistumista unelmiensa valossa. Yliopiston opetuskulttuuri on muuttumassa entistä monimuotoisemmaksi: käänteinen, (flipped learning), sulautuva (blended learning) ja digitaalisia työvälineitä hyödyntävä opetus olivat keskeisessä roolissa pedagogisissa kokeiluissa hankekaudella.

”Massakurssin opetus täysin ilman luentoja ja arviointi ilman tenttiä.” Näin opettajat kuvaavat fysiikan ”Primetime learning” -kehittämishanketta. Opiskelijaryhmä yhdessä oppimassa.
”Massakurssin opetus täysin ilman luentoja ja arviointi ilman tenttiä.” Näin opettajat kuvaavat fysiikan ”Primetime learning” -kehittämishanketta. Opiskelijaryhmä yhdessä oppimassa.

Kantavana ajatuksena monissa uudistuksissa oli se, että opiskelijat opiskelevat etukäteen itsenäisesti tai pienryhmissä yhden asiakokonaisuuden. Sen jälkeinen kontaktiopetus oli helpompi aloittaa asian ytimestä, mikä helpottaa vaikeiden asioiden käsittelyä ja luo mahdollisuuksia vuorovaikutukselle. Näin hedelmällinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa syventää oppimista.

Parhaimmillaan tällainen pedagogiikka mahdollisti kehittäjäopettajien haaveileman aidon kohtaamisen ja henkilökohtaisen ohjauksen, jopa massakursseilla. Kehittämishankkeissa huomattiin kuitenkin, että uudenlainen "järjestys" opiskelussa haastaa myös opiskelijoita opettelemaan uusia oppimistapoja ja työskentelymuotoja.

Arvioidessaan kehittämishankkeiden onnistumista opettajat nostivat esiin myös opiskelijoiden motivoitumisen ja sitoutumisen merkityksen. Innostuneet opiskelijat ovat opettajien unelma.

Kehittäjäopettajien mukaan digitaaliset oppimisympäristöt antavat vapautta opiskella omaan tahtiin, tukevat vuorovaikutteista oppimista ja kokemusten jakamista sekä monipuolisempia arviointi- ja palautekäytänteitä. Digitaaliset oppimisympäristöt eivät kuitenkaan vielä taivu villeimpiin pedagogisiin ideoihin, joten niiden kehittämistä on syytä jatkaa.

Opettajat kaipasivat myös lisää lähellä olevaa IT-tukea, jotta aikaa voitaisiin teknisten pulmien ratkaisemisen sijaan tehokkaammin suunnata sisällölliseen ja pedagogiseen kehittämiseen. Unelmissa on myös, että opetuksen kehittäminen tunnustettaisiin yliopistoissa nykyistä vahvemmin osaksi akateemista meritoitumista.

Kaikista kehittäjäopettajista huokui innostus opetuksen kehittämiseen ja opiskelijoiden oppimisen tukemiseen. Unelmana on, että merkityksellisen oppimisen kautta opiskelijoista kasvaa intohimoisia asiantuntijoita tulevaisuuden yhteiskuntaan.

TERVETULOA eEducation-messuille 25.1.17 klo 12–16 Ruusupuistoon kuulemaan ja keskustelemaan lisää hankeopettajien pedagogisista ja teknologiaa hyödyntävistä ideoista. Synnytetään yhdessä unelmien opetusta ja oppimista!

Teksti: Kirsi Heinonen, Juha Jalkanen, Ulla Klemola ja Ulla Pentikäinen

Jaa |