Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Liikuntakasvatusprojektilla voimaannutetaan tansanialaisia koulutyttöjä

Liikuntakasvatusprojektilla voimaannutetaan tansanialaisia koulutyttöjä

tekijä: Jenni Isopahkala Viimeisin muutos keskiviikko 15. helmikuuta 2017, 16.37
Liikuntatieteellinen tiedekunta tekee yhteistyötä Dar es Salaamin yliopiston kanssa. Empowered Girls Speak Out -projektissa tuetaan tyttöjen koulunkäyntiä liikunta- ja terveyskasvatuksen avulla. Mariana Siljamäki ja Arja Sääkslahti kouluttavat parhaillaan Mtwaran alueen opettajia Etelä-Tansaniassa.
Tansania: Arja Sääkslahti ja Mariana Siljamäki
Arja Sääkslahti (vas.) ja Mariana Siljamäki
Rytmikäs musiikki ja iloiset äänet kaikuvat opettajankoulutuslaitoksen luokkahuoneessa Etelä-Tansanian rannikkokaupungissa, Mtwarassa. Kuviteltu fantasiapallo siirtyy ringissä eteenpäin energisen liikkeen siivittämänä.

Ryhmä paikallisia yläkoulunopettajia, miehiä ja naisia kahdeksasta koulusta, on tullut oppimaan Jyväskylän yliopistosta saapuneiden yliopistonlehtori Mariana Siljamäen ja yliopistotutkija Arja Sääkslahden johdolla liikunta- ja terveyskasvatusta.

Tammikuussa alkaneella Empowered Girls Speak Out -projektilla halutaan voimaannuttaa tansanialaisia koulutyttöjä suorittamaan peruskoulunsa loppuun. LiiKe ry:n koordinoima projekti on nelivuotinen.

Liikunta- ja terveyskasvatusta tyttöjen elämänhallintaan

Jyväskylän yliopiston kanssa yhteistyötä tekevä kansalaisjärjestö LiiKe ry on tehnyt kehitysyhteistyötä Tansaniassa jo yli 15 vuoden ajan. Sen kantava ajatus on mahdollistaa riittävä koulutus kaikille, taustoista riippumatta. Järjestö pyrkii lisäämään koulussa käyvien lasten lukumäärää liikunnan avulla.

Tansaniassa tyttöjen kouluttamista ei useissa perheissä pidetä yhtä tärkeänä kuin poikien. Raskaat kotitaloustyöt verottavat tyttöjen koulunkäyntiä, eikä itsemääräämis- ja seksuaalioikeuksista tiedetä vielä riittävästi. Teiniraskaudet ovat yleisiä ja niiden vuoksi opinnot jäävät monilta kesken.

Mtwaran alueen tytöistä tällä hetkellä vain yhdeksän prosenttia jatkaa peruskouluopintonsa hyväksytysti loppuun asti. Alueelta löytyy Mayangan koulu, jota yksikään tyttö ei ole suorittanut hyväksytysti läpi köyhyyden, raskauden tai perheen perustamisen vuoksi. Myös heikot opetusolosuhteet vaikuttavat sekä tyttöjen että poikien koulumenestykseen.

Projektista kipinää ja oivalluksia

-Meidät on vastaanotettu erittäin lämpimästi ja alueen yläkoulujen opettajat ovat olleet todella innostuneita projektista, Tansaniassa koulutusmatkalla olevat Siljamäki ja Sääkslahti kertovat. Heidän mukaansa opettajat ymmärtävät liikunnan mahdollisuudet opetuksessa, mutta paikalliset resurssit ovat puutteelliset.

Tansania-projekti: Mariana Siljamäki ja koulutettavia opettajia

-Koulutettuja liikuntakasvattajia ei ole riittävästi ja liikunta on oppiaineena vain kahdessa projektissa mukana olevassa koulussa. Opettajien pitää lisäksi olla hyvin kekseliäitä, koska välineistä on huutava pula. Tämä vaikeuttaa myös valtion määräämien, pakollisten liikuntakerhojen järjestämistä.

Siljamäki ja Sääkslahti ovat iloisia siitä, että käynnissä olevan koulutuksen aikana on syntynyt uusia oivalluksia.

-Paikalliset opettajat ovat kertoneet saaneensa hyviä vinkkejä opetuksen ja toimintaympäristön muokkaamiseen lapsille ja nuorille sopivaksi ilman oppikirjoja tai liikuntavälineitä. He ovat oivaltaneet myös, kuinka oppilaille voi antaa erilaisia vaihtoehtoja liikuntatuntien toteuttamiseen.

-Erityisen ilahduttavaa on, että opettajat ovat kertoneet koulutuksessa saaneen kipinän myös omaan liikkumiseensa. Paikallinen kuntosali on täyttynyt iltaisin kurssilaisista, naiset toteavat tyytyväisinä.

Teksti Jenni Isopahkala, kuvat Ari Koivu

Jaa |