Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset PISA-tutkijat kakutettiin

PISA-tutkijat kakutettiin

tekijä: Anitta Kananen Viimeisin muutos torstai 16. helmikuuta 2017, 18.14
Koulutuksen tutkimuslaitoksessa pistettiin suut makeaksi 10.2. Syynä juhlaan oli tiedeviestinnän taustaryhmän Tiedonvalo-palkinto hyvästä tiedottamisesta.

– PISA-tutkimus kiinnostaa laajasti kansallisesti ja kansainvälisesti. Olette onnistuneet välttämään kohuotsikot ja tuomaan tutkimustulokset hyvin punnitussa muodossa julkisuuteen. Jyväskylässä ei ole koskaan ollut ”PISA-vuotoja”, vararehtori Kaisa Miettinen hehkutti diplomia myöntäessään.

Pisa-tiimiläisiä vararehtori Kaisa Miettisen (neljäs vas.) kanssa: Juhani Rautopuro (vas.), Kaisa Leino, Arto Ahonen, Kaisa Miettinen, Kari Nissinen, Jouni Välijärvi, Eija Puhakka, Jouni Vettenranta, Jenna Hiltunen ja Virva Nissinen.
Pisa-tiimiläisiä vararehtori Kaisa Miettisen (neljäs vas.) kanssa: Juhani Rautopuro (vas.), Kaisa Leino, Arto Ahonen, Kari Nissinen, Jouni Välijärvi, Eija Puhakka, Jouni Vettenranta, Jenna Hiltunen ja Virva Nissinen.

Suomi on alusta asti sijoittunut PISA-tilastoissa kärkipaikoille. Tämä kansalliseksi ylpeydeksikin kutsuttu sijoitus on kärsinyt viime vuosina, mutta siitä huolimatta Suomen sijoitus on listalla korkealla. Suomen tuloksissa näkyy positiivisesti koulutuksen tasa-arvo, joka on Suomen keskeisimpiä koulutuspoliittisia tavoitteita.

Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja Jouni Välijärvi vastaa PISA-tutkimusryhmän toiminnasta. PISA selvittää, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuutensa kannalta olennaisia taitoja. Tarkastelussa ovat myös näihin taitoihin vaikuttavat tekijät sekä taitojen kehitys ajan mittaan. Selvitys tehdään kolmen vuoden välein, seuraava on tulossa kouluihin 2018.

Osallistujamaiden vertailu ei ole päätarkoitus

Tulokset antavat tietoa koulutuksen tasosta OECD:n jäsenmaiden ja muiden tutkimukseen osallistuvien maiden kesken. Samoin kriteerein saaduin tutkimustulosten perusteella on mahdollista luoda tilastoja ja vertailla maiden koulutuksen aikaansaannoksia.

Vaikka tuloksia usein uutisoidaan maiden keskinäisen paremmuuden mittarina, se ei kuitenkaan ole Välijärven mukaan PISA:n pääasiallinen tarkoitus.

– Olennaista on saada tutkimukseen perustuvaa tietoa siitä, mitä vahvuuksia ja parannuskohteita Suomen peruskoulutus pitää sisällään. Tutkijoilla ei voi olla vaihtoehtoisia faktoja, professori Jouni Välijärvi muistuttaa.

PISAn tuottamaa tietoa käytetään apuna koulutuksen kehittämisen suunnittelussa sekä koulutuspoliittisten päätösten tekemisessä. Arvioinnin sisällöllinen pääalue vaihtuu mittauskerroittain. Pääalueita ovat lukutaito, matemaattinen osaaminen ja luonnontieteet.

Alueita arvioidaan erilaisten näkökulmien perusteella. Näitä ovat tiedon muun muassa rakenne ja sisältö, liittyvien päättelyn prosessien hallinta sekä ne olosuhteen ja käyttötilanteet, joissa tietoja ja taitoja sovelletaan.

Tiedonvalo-kakkukahveilla palkitaan aktiivisia yliopiston toiminnan ja erityisesti tutkimuksen tunnettuutta lisänneitä henkilöitä ja ryhmiä. Palkinnot myöntää tiedeviestinnän taustaryhmä vararehtori Kaisa Miettisen johdolla.

KTL:n ja Jouni Välijärven PISA-tiimin palkitsemisen peruste on pitkäaikainen työ julkisuuden ja mediasuhteiden hallinnassa merkittävän kansallisen ja kansainvälisen aiheen parissa. PISA-tulosten julkaisu on säännöllisesti toistuva, iso ja merkittävä, mediaa kiinnostava aihe. Tiimi on onnistunut siinä erittäin hyvin.

Jaa |
Päivi Fadjukoff says:
torstai 16. helmikuuta 2017, 18.14
Onnittelut näkyvästi hyvästä työstä!