Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Työpaja kieliparikoulujen tutkimuksesta ja kehittämisestä

Työpaja kieliparikoulujen tutkimuksesta ja kehittämisestä

tekijä: Katja Ketola Viimeisin muutos torstai 22. joulukuuta 2016, 16.06
Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen Monikielinen koulumaisema – monikielinen oppimisympäristö -projekti järjesti 2.12.2016 työpajan kieliparikoulujen tutkimuksesta ja kehittämisestä.

Monikielisiä käytänteitä.Kieliparikoululla tarkoitetaan järjestelyä, jossa samassa koulurakennuksessa toimii omina yksiköinään sekä suomen- että ruotsinkielinen koulu. Kieliparikoulu ovat selkeitä esimerkkejä koulutusinstituutioista, joissa monikielinen oppimisympäristö on taattu, mutta joiden potentiaali kielten oppimisen suhteen on havaittu vasta hiljattain. Tavoitteena työpajan järjestämisessä oli selvittää hyviä käytänteitä sekä visioida kieliparikoulujen hyödyntämistä monikielisten kielikäytenteiden ja kasvavan kielitietoisuuden tukena.

Työpajan noin kolmikymmenhenkinen osanottajajoukko oli mainio kokoonpano aiheen toimijoita; ryhmä koostui lukiolaisista, opettajista ja rehtoreista, tutkijoista sekä opetushallinnon henkilöistä. Päivän aikana käytiin vilkasta keskustelua monikielisistä ympäristöistä eri näkökulmista. Esille nostettiin sekä tuoreimpia tutkimustuloksia että opiskelijoiden oivalluksia. Myös yhteistyön jatkoa suunniteltiin.

Monikielinen työryhmäKeskustelussa kävi ilmi, että kieliparikoulut ovat yleistymässä. Erityisesti maaseudulla on lisäksi nähtävissä trendi pienten koulujen sulkemisesta, joka puolestaan johtaa suurten, satojen oppilaiden koulukeskuksien rakentamiseen. Työpajan keskusteluissa yhteiseksi näkemykseksi muodostui ajatus kieliparikouluista resursseina ja mahdollisuuksina, ainakin kielten suhteen. Keskusteluissa nousi esiin myös tarve monikieliseen yhteisöllisyyteen ja sen jatkuvuuteen aina päiväkodista lukioon saakka. Lisäksi työpajassa visioitiin tietoista ja järjestelmällistä hyvien käytänteiden jakamista sekä asetettiin tavoitteeksi huolella suunnitellut monikieliset oppimisympäristöt kaikille.

Lisätietoja työpajasta Tamás Péter Szabón blogikirjoituksessa Kielikampuksen blogissa 19.12.2016.

Jaa |