Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Työpöydältä blogiin ja brändiksi

Työpöydältä blogiin ja brändiksi

tekijä: Sari Laapotti Viimeisin muutos tiistai 19. syyskuuta 2017, 17.05
Syyskuun Tiedonvalo-tunnustuksen saaneet Tiina Piilola ja Elina Jokinen ovat tehneet selvää jälkeä tieteen popularisoinnin saralla. Heidän yhteistyönsä tuloksena Piilolan väitöskirjassaan esittämän uuden Kalevalan Aino-tulkinnan popularisointi onnistui poikkeuksellisen hyvin ja on saanut yhä uudet lukijat kiinnostumaan kansalliseepoksestamme. Piilolan väitös ja siihen kytkeytyvä lifestyle-tyylinen Ainoilua-blogi hyväksyttiin myös mukaan Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan.

Miettinen_Piilola_Jokinen.jpg
Elina Jokinen (oik.) ja Tiina Piilola pokkasivat Tiedonvalo-tunnustuksen vararehtori Kaisa Miettiseltä (vas.)

– Moni ei ole tullut ajatelleeksi, että oman tutkimuksen miettimiseen uudelta kantilta voi saada apuja ja vinkkejä ammattilaiselta. Haluamme tällä palkinnolla nostaa tätä esiin, vararehtori Kaisa Miettinen sanoo.

Piilolan väitöksen Kalevalan naiset ja tiedon yöpuoli – Lönnrotin jalanjäljissä kohti Kalevalan naisten tarinoita saama mediahuomio ei ollut sattumaa, vaan harkitun strategian tulos. Lukuvuoden 2016−2017 aikana Piilola osallistui kirjoitusviestinnän yliopistonopettaja Elina Jokisen työpajoihin Tutkimuksesta tietokirjaksi, Tieteen popularisointi ja Tutki(ja) bloggaa.

– En suoraan sanoen yllättynyt yhtään, mitä Tiinan väitökselle tapahtui ja mitä siitä seurasi. Valmentajan näkökulmasta lopputulos oli odotettu. Kyllä me tiedetään mihin me pystytään, Jokinen kehaisee.

Jokisen työpajojen avulla Piilola onnistui ennakkoluulottomasti brändäämään oman tutkimusaiheensa sekä oivaltamaan sen potentiaalin myös sellaisen yleisön kannalta, jolla ei ole suoraa kosketusta tiedemaailmaan.

– Elinan kurssi toi inspiraatiota ja sai tajuamaan, että väitöskirjasta on vaikka mihin, Piilola iloitsee.

Avain löytyy yhteistyöstä

Jokinen painottaa, että popularisoinnissa keskeistä on se, että autetaan tutkijaa hahmottamaan, mikä omassa työssä on olennaista ja hyödyllistä myös yhteiskunnan kannalta. Kyse ei ole vain siitä, että sanomaa muokataan yleistajuisemmaksi.

copy2_of_Piilola_Jokinen.jpg
– Minulle oli tärkeää tehdä näkyväksi, että meillä on täällä korkeatasoista kirjallisuuden tutkimusta, jolla on annettavaa, Jokinen kertoo.

– Popularisoinnin ensimmäinen askel on se, että keskustellaan asioista eri tieteenalojen välillä, eikä vain oman alan sisällä. Se, mikä omassa aiheessa on kiinnostavaa toisen alan ihmisen mielestä, voi olla avain onnistuneeseen kohderyhmäviestintään. Yhdessä eri tieteenalat voisivat myös saada isoja muutoksia aikaan, Jokinen huomauttaa.

Popularisoinnissa on Piilolan mukaan vaikeinta yrittää hahmottaa asian kiinnostavuus tavallisen ihmisen näkökulmasta. Tämä vaatii myös rohkeutta.

– On uskallettava ottaa omiin nimiin jokin väite ja seistävä sen takana. Tällöin lähdetään liikkeelle siitä epävarmimmasta alueesta eli tutkimustuloksesta, ja kaikilla siihen johtaneilla perusteluilla ja argumenteilla ei ole mitään väliä, Piilola sanoo.

Voiko kaiken sitten popularisoida? Piilolan ja Jokisen mukaan voi, mutta keinot eivät aina ole samat.

– Jos tutkijalla on peruste ja kiinnostus tutkia jotain aihetta, niin yleensä silloin se on jollain tavalla popularisoitavissa. Joidenkin tutkimustulosten tai -aiheiden kohdalla se voi olla haastavaa, mutta tällöin popularisointi voi olla myös asiantuntijuuden esiin tuomista yleisemmällä tasolla: mitä teen, minkä takia ja miksi se on tärkeää, Jokinen selventää.

Teksti ja kuvat: Sari Laapotti


Aiemmat Tiedonvalo-palkinnot

11/2016 Kemian laitoksen Tiedeleiri (Anniina Koliseva, Lassi Pyykkö ja Jouni Välisaari)

12/2016 Akatemiatutkija Juha Hulmi

12/2016 Professori Johanna Mappes

2/2017 Professori Jouni Välijärvi ja PISA-tutkijat

4/2017 Professori Terhi-Anna Wilska

5/2017 Post-doc-tutkija Kristof Fenyvesi

5/2017 Yliopistonopettaja Antti-Jussi Lakanen ja lehtori Vesa Lappalainen (Nuorten ohjelmointileiri)

6/2017 Akatemiatutkija Matti Jalasvuori

8/2017 Tutkijatohtori Eero Haapala

Jaa |