Omat työkalut
Kirjaudu
Sijainti: Pääsivu Uutiset Vararehtori on yhteistyön ytimessä

Vararehtori on yhteistyön ytimessä

tekijä: Anitta Kananen Viimeisin muutos keskiviikko 14. helmikuuta 2018, 19.13
Koulutuksesta vastaava tuore vararehtori Marja-Leena Laakso uskoo vahvasti yhteisen tekemisen voimaan. – Yliopistossamme on vahva tahtotila tiedekuntarajat ylittävään yhteistyöhön. Eri puolilta löytyy runsain määrin ideoita ja ajatuksia ja paljon on tehtykin oikeaan suuntaan.

Ratkottavaakin löytyy. Erityisesti keskiössä on sellaisten ansaintaan liittyvien mallien kehittäminen, jotka parhaalla mahdollisella tukisivat yksilöllisiä ja innovatiivisia opintopolkuja ja opiskelijoiden monialaisen osaamisen kehittymistä.

Koulutusneuvosto on Laakson työssä tärkeä taustatuki. Se tuo yhteen tiedekunnat, erillislaitokset ja hyvin tärkeän opiskelijaedustuksen. – Tässä on sellainen ydintiimi, joka joukkojaan kuulemalla on vahva voima edistämään koulutusta yliopiston strategian mukaisesti, Laakso kehaisee.

Yhteisöllisiä avaintekijöitä ovat luottamus ja arvostus. Yhteisöllisellä tekemisellä ja aktiivisella vuoropuhelulla on ratkaiseva sija. Luottamusta vahvistaa päätöksenteon avoimuus ja laaja osallisuus.

– Oman tehtäväni ytimeksi olen mieltänyt yhteisön palvelemisen, kuulolla olon. Haluan houkutella ja innostaa opetuksen kehittämiseen ja kantaa osaltani vastuuta siitä, että rakenteemme ja toimintamme tukevat sitä, Laakso kertoo.

Vararehtori uskoo, että parhaillaan työstettävässä uudessa strategiassa ja sen toimenpideohjelmassa Jyväskylän yliopistoa viedään entistä pontevammalla otteella eteenpäin oppimisen ja opetuksen edelläkävijänä.

– Tärkeitä syötteitä saamme myös hallituksen osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeista, joissa tutkijat ja opettajat ovat aktiivisesti mukana, hän lisää.

Opetusta ja tutkimusta ei voi erottaa

Marja-Leena Laakso, kuvaaja Sari Muhonen
Marja-Leena Laakso, kuvaaja Sari Muhonen

Yliopistosta valmistuu tulevaisuuden asiantuntijoita. Nykyiset opiskelijat ovat työelämässä vielä 2060-luvulla. Koulutuksen pitää edistää sellaista osaamista, joka luo pohjaa elämänmittaiselle oppimiselle ja joustavalle oman asiantuntijuuden uudistamiselle.

– Tutkimus ja opetus kättelevät ja kulkevat samalla raiteella, eivät erillisillä baanoilla. Yliopisto-opetukseen kuuluu tutkiva ote, joka haastaa opiskelijat opetuksen ja oman oppimisensa kriittiseen arviointiin ja sen koettelemiseen. Opetuksen arjessa tehdään tärkeää pedagogiikkaa kehittävää tutkimusta, Laakso muistuttaa.

– Ajankohtainen asia koulutustontilla on opettajan uramalli, joka otetaan tarkasteluun osana koulutuksen kehittämistä, vararehtori kertoo. Keskiöön nostetaan opetuksen laatutekijät ja opetusansiot.

– Jyväskylän yliopistossa opetuksen kehittämismalli on lähtenyt siitä, että kaikilla on mahdollisuus ja tarvittava tuki oman opetuksensa kehittämiseen.  Jatkossa voimme vielä petrata siinä, että panostus opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä saisi ansaitsemansa arvostuksen, vararehtori lupaa.
– Korkeatasoinen opetus on yliopiston menestystekijä.

Avoimin näköaloin tulevaisuuden työelämään

– Emme kulje enää oppiaine- ja ammattialasiiloissa ravihevosina laput silmillä, Laakso havainnollistaa. Tulevaisuuden osaamisessa on tärkeää omien vahvuuksien tunnistaminen ja mahdollisuus hyödyntää aineksia eri tiedekuntien opintotarjonnasta.

Tämän ajatuksen toteuttamisessa on vielä työsarkaa. Tällainen suunta kuitenkin vahvistuu yliopistokoulutuksissa. Laakso uskoo, että tarjoamalla uskottavia uudenlaisia aineyhdistelmiä myös opintojen läpäisyä voidaan parantaa.

– Student life -konsepti on ehdottomasti yliopistomme jalokivi, josta olen suunnattoman ylpeä. Olen iloinen, että tämä toimintamalli päätettiin vakinaistaa ja sitä kehitetään tutkimusperustaisesti. Muista korkeakouluista on osoitettu paljon kiinnostusta konseptiamme kohtaan, eikä ihme, Laakso muistuttaa.  – Isossa kuvassa yliopistomme menestys, tutkimuksen ja koulutuksen korkea laatu, on saavutettavissa vain panostamalla opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointiin. Kestävät tulokset syntyvät hyvinvoivassa yhteisössä.

Innostus idulleen jo lapsuudessa

Laakso kertoo kuulleensa syksyn 2017 tutkijoiden yössä, kuinka pieni poika ihasteli isälleen, että tapahtuma oli hänen unelmiensa täyttymys.

– Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa. Oppimisen ja koulutuksen poluilla on pitkät jatkumot. Olen kovasti iloinen, jos yliopistomme vahvistaisi profiiliaan myös lasten ja nuorten yliopistotoimijana. Kun jo lapsuudessa saa kipinän tutkivaan tekemiseen ja tieteen kiehtoviin ilmiöihin, niin myöhemmin niitä unelmia on helpompi sinnikkäästi tavoitella.

Unia ja satuja

Ruusupuistossa Marja-Leena Laaksoa kutsutaan tutusti lempinimellä Maana. Siellä hänet tunnetaan paitsi innostavana tutkijana ja opettajana myös armoitettuna unien näkijänä. – Olen silloin tällöin keventänyt tunnelmaa eri tilaisuuksissa jakamalla yhteisölle unimaailman tarjoamia oivalluksia dekaanin arjen pohdintoihin, hän kertoo.

– Professuuri varhaiskasvatuksessa on mielestäni antanut oikeutuksen hakea analogioita tai kaikupohjaa myös muumifilosofiasta tai muista lastenkirjallisuuden helmistä. Olen halunnut toimia omana itsenäni, ja siihen tutkimusalani on lyönyt leimansa.

Nuoret ja lapset ovat ihana osa arkea myös siviilielämässä. Perheeseen kuuluu puolison lisäksi viisi nuorta aikuista, joista nuorin on vielä lukiossa. Leikin ja muumien maailmaan portti pysyy auki, sen mahdollistaa kymmenkuinen tyttärenpoika Rasmus.

Teksti Anitta Kananen, kuvat Sari Muhonen ja Petteri Kivimäki

Jaa |