Valeuutisia, häirintää ja ulkonäköpaineita – ongelmat sosiaalisessa mediassa ovat osa koululaisen arkea

Virheellistä tai väärää tietoa, ulkonäköpaineita aiheuttavaa mediasisältöä tai päihteiden myyntiä kohtaa päivittäin somessa noin joka kymmenes nuori. Niin ikään joka kymmenes raportoi tulleensa seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai nettikiusaamisen uhriksi vähintään kerran viikossa.
– On oletettavaa, että samalla kun sosiaalinen media vahvistaa rooliaan osana lasten ja nuorten digitalisoituvaa arkea, erilaisten somen käyttöön liittyvien ongelmatilanteiden kohtaamisen riski kasvaa. Nyt 93 % tutkimukseen osallistuneista raportoi kohdanneensa ainakin yhden mitatuista yhdeksästä ongelmatilanteesta joskus elämässään. Lisäksi 66 % kohtasi niitä viikoittain ja 22 % päivittäin, kertoo väitöskirjatutkija Henri Lahti liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.
Yleisin sosiaalisen median ongelmatilanne oli virheellisen tai väärän tiedon kohtaaminen. Neljä viidestä raportoi kohdanneensa tätä ainakin kerran elämässään ja liki kolme viidestä vähintään kerran viikossa. Päihteiden myyntiä raportoi kohtaavansa viikoittain joka neljäs kyselyyn vastanneista.
– Kouluterveyskyselyn vuoden 2021 tulosten mukaan päihteitä ostetaan somesta aiempaa enemmän, summaa Turvallisesti Somessa -hanketta ja WHO-Koululaistutkimusta luotsaava apulaisprofessori Leena Paakkari liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.
– Somessa myyntiä tekevät kaverit ja tuntemattomat ja sille altistuu ysiluokkalaisista jopa joka kuudes päivittäin. Digitaaliset ympäristöt asettavat päihteiden myynnin rajoittamiselle uudenlaisia haasteita, joihin päihdepolitiikan tulisi pystyä vastaamaan, Paakkari jatkaa.
Pojat kohtaavat tyttöjä enemmän useita eri ongelmatilanteita päivittäin
Tytöt ja pojat kohtaavat seksuaalista häirintää tai ahdistelua (2–4 %) sekä päihteiden myyntiä (7–9 %) päivittäin yhtä usein. Sen sijaan tytöt (13 %) kohtaavat poikia (4 %) todennäköisemmin päivittäin materiaalia, jonka he arvioivat aiheuttavan ulkonäköpaineita. Muut somen ongelmatilanteet ovat pojilla yleisempiä kuin tytöillä.
Jotkut nuoret eivät koe koskaan kohdanneensa mitattuja ongelmatilanteita. Tällaisissa tapauksissa sukupuolten välisiä eroja löytyy vain kolmen ongelman kohdalla: Pojat raportoivat tyttöjä useammin, etteivät ole koskaan kohdanneet ulkonäköpaineita aiheuttavaa tai rasismia sisältävää materiaalia somessa. Lisäksi pojista useampi raportoi myös, ettei ole koskaan joutunut seksuaalisen häirinnän tai ahdistelun uhriksi somessa.
Kaikki ongelmatilanteet olivat yleisempiä yläkoululaisilla kuin alakoululaisilla. Esimerkiksi kun joka neljäs viidesluokkalainen arvioi, ettei ole koskaan kohdannut somessa ollessaan virheellistä tai väärää tietoa, vastaava osuus yhdeksäsluokkalaisista oli joka kymmenes.
– Tässä yhteydessä pitää huomioida, että niiden joukossa, jotka arvioivat, etteivät ole koskaan kohdanneet epäluotettavaa tietoa, voi olla myös heitä, jotka eivät osaa erottaa oikeaa tietoa väärästä tai arvioida muutoin tiedon luotettavuutta, huomauttaa Paakkari.
Ongelmatilanteita koskeviin kysymyksiin vastasi 2163 11-, 13- ja 15-vuotiasta nuorta.
Somen turvataitoja voi oppia SoMe Detectives -oppimispelin avulla
Nuori tarvitsee erilaisia valmiuksia pystyäkseen tunnistamaan ja ratkaisemaan sosiaalisen median ongelmatilanteita. SoMe Detectives -digitaalinen oppimispeli kehitettiin osana Turvallisesti Somessa -hanketta Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan ja eri peliyrittäjien (Headought Oy, Fad Games Oy, Aniway Oy) yhteistyönä. Peli tukee tarvittavien valmiuksien oppimista. Siinä harjoitellaan muun muassa toimimaan vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, arvioimaan viestien luotettavuutta ja todenmukaisuutta, tunnistamaan, millainen toiminta on kiellettyä ja miten toimia, jos tulee kiusatuksi tai kokee seksuaalista häirintää.
– Peli on suunnattu 11–15-vuotiaille, ja sitä voidaan käyttää sosiaalisen median turvataitojen opetukseen oppitunneilla. Peli kerää luokkatason tietoa koululaisten pelin aikana tekemistä valinnoista. Luokkatason tietoa voi käyttää tukena esimerkiksi ongelmatilanteista keskustelemiseen pelaamisen jälkeen. Peli soveltuu hyvin myös vapaa-ajalla pelattavaksi, Lahti ohjeistaa.
SoMe Detectives -peli ja siihen liittyvä opettajan opas julkaistaan EDUCA-messuilla 28.1. kello 11.30. Peli tulee ilmaiseksi ladattavaksi App Storeen, Google Play -kauppaan ja pelattavaksi selaimella Jyväskylän yliopiston verkkosivuille. Opettajan oppaan voi ladata Kehittämiskeskus Opinkirjon nettisivuilta.
Lisätietoja
Väitöskirjatutkija Henri Lahti henri.o.lahti@jyu.fi, puh. 050 4669505
Apulaisprofessori Leena Paakkari leena.paakkari@jyu.fi, puh. 040 8053581