Moodlen tietosuojailmoitus
Mitä sinun tulisi tietää henkilötietojesi käsittelystä?
Opintojesi alkutaipaleesta aina niiden päättymiseen asti, Jyväskylän yliopisto kerää sinusta henkilötietoja tehtäviensä hoitamiseksi. Sinulla on oikeuksia suhteessa näihin tietoihin – kuten oikeus saada pääsy tietoihin ja oikeus olla varma, että tiedot säilytetään turvallisesti ja vain tarpeellisen ajan. Sinulla on lisäksi ennen kaikkea oikeus tietää:
-
mitä tietoja keräämme sinusta ja miksi,
-
missä ja kuinka kauan säilytämme näitä tietoja, ja
-
keille jaamme näitä tietoja.
Kaikki nämä seikat selviävät tästä tietosuojailmoituksesta.

Miten löydät etsimäsi tiedon parhaiten?
Olemme laatineet tietosuojailmoituksen siten, että se olisi sinulle mahdollisimman helppokäyttöinen ja helposti ymmärrettävä. Tästä syystä löydät kunkin kappaleen alta sen keskeisimmät tiedot aina ytimekkäästi tiivistettynä. Mikäli sinua kiinnostaa tietää lisää, seuraa kappaleista löytyviä linkkejä tai ole suoraan yhteydessä tietosuojavastaavaan.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi?
Moodle on Jyväskylän yliopiston ensisijainen oppimisympäristö, jonne pääsee kirjautumaan Jyväskylän yliopiston käyttäjätunnuksilla, HAKA-käyttäjätunnuksilla tai erillisellä sopimuksella erillisillä käyttäjätunnuksilla. Moodlessa järjestetään pääasiallisesti Jyväskylän yliopiston opetusta. Henkilötietoja käytetään kursseille osallistujien yksilöimiseen ja yhteydenpitoon heidän kanssaan.
Tietoja voidaan käyttää myös tieteellisiin tutkimuksiin tai tilastointiin, koska myöhempää henkilötietojen käsittelyä yleisen edun mukaisia tieteellisiä tutkimustarkoituksia tai tilastollisia tarkoituksia varten ei katsota yhteen sopimattomaksi alkuperäisen käyttötarkoituksen (opetus, ohjaus ja opetuksen kehittäminen kanssa).
Mitä henkilötietoja käsittelemme ja kuinka kauan?
Henkilötietoja säilytetään Moodlessa alla olevien periaatteiden mukaisesti:
Moodlen kurssialueet, joiden voimassaoloaika päättyi ennen 1.8.2020, tuhottiin (keväällä 2025). Henkilön käyttäjätiedot Moodlessa tuhottiin (keväällä 2025), mikäli henkilön käyttäjätiedoilla ei ole käytetty Moodlea 1.9.2019 jälkeen.
1.8.2025 alkaen Moodlen kurssialueet poistetaan ja tuhotaan automaattisesti viisi vuotta kurssialueen päättymispäivämäärästä. Kurssialueella olevat tehtävät/suoritukset ovat käytettävissä opintojakson suorittamiseen OPS-kauden ja yhden vuoden siirtymäajan mittaisen ajan. Lisäksi Moodlen kurssialueilla on toiminto, jolla kurssialueen opettajan roolilla oleva henkilö pystyy poistamaan kurssialueen, jonka voimassaoloaika on päättynyt jo automaattista poistoa aiemmin. Moodlessa olevat käyttäjän henkilötiedot kurssialueilla poistuvat kurssialueen tuhoamisen yhteydessä, mutta Moodleen jäävät henkilön käyttäjätiedot. Henkilön käyttäjätiedot Moodlesta tuhotaan automaattisesti viiden vuoden kuluttua henkilön viimeisimmästä kirjautumisesta Moodleen. Tällöin Moodlesta häviävät henkilön henkilötiedot kaikilta kurssialueilta, joille hänellä on pääsyoikeus ja kurssialueilta, joille hän on kirjautunut, sekä kaikki hänen tehtävänpalautuksensa ja suoritusarviointinsa.
Mitä oikeuksia sinulla on ja miten käytät niitä?
Sinulla on käytössäsi seuraavat oikeudet:
- Oikeus saada pääsy omiin tietoihisi.
- Oikeus saada virheelliset tietosi oikaistua.
- Oikeus tietojesi poistamiseen (oikeus tulla unohdetuksi), tietyissä tilanteissa.
- Oikeus käsittelyn rajoittamiseen.
- Oikeus siihen, että rekisterin vastuuyksikkö ilmoittaa henkilötietojesi oikaisusta, poistosta tai käsittelyn rajoituksesta sille, kenelle tietojasi on luovutettu.
- Oikeus vastustaa käsittelyä, esim. suoramarkkinoinnin osalta.
- Oikeus saada tiedot siirrettyä järjestelmästä toiseen, silloin kun käsittely perustuu sopimukseen tai suostumukseesi.
- Oikeus saada tieto tietoturvaloukkauksesta, joka aiheuttaa korkean riskin.
- Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
Voit käyttää oikeuksiasi lähettämällä pyynnön kirjaamon sivuilta löytyvällä lomakkeella tai lähettämällä pyynnön vapaamuotoisesti. Muistathan, että suostumuksen peruminen ei vaikuta ennen sitä tehtyyn käsittelyyn.
Kenellä on pääsy henkilötietoihisi?
Kurssin opettajalla on pääsy kurssille osallistuvien tietoihin. Järjestelmän ylläpito pääsee kaikkiin tietoihin. Muut opiskelijat voivat nähdä nimesi osallistujalistassa sekä mahdollisesti muita tietoja, jos lisäät sellaisia Moodleen, esim. profiilikuvasi.
Lisäksi käyttämillämme palveluntarjoajille on henkilötietojen käsittelijän asemassa pääsy henkilötietoihisi. Palveluiden tarjoajat eivät kuitenkaan käsittele henkilötietoja aktiivisesti, mutta niillä on pääsy henkilötietoihin ylläpitotehtävien hoitamiseksi.
Kenelle siirrämme henkilötietojasi?
Henkilötietojasi voidaan käyttää tieteelliseen tutkimukseen, tilastointiin taikka oppimisanalytiikkaan. Ks. tarkemmin opiskelijan tietojen luovuttamisesta. Löydät lisätietoa alla olevien linkkien takaa.
Yliopiston ulkopuolelle käyttäjien tietoja (nimi, sähköpostiosoite) siirtyy plagiaatintunnistusjärjestelmä Turnitin:iin. Turnitin palveluntarjoaja on Yhdysvalloissa. Henkilötiedot on suojattu sopimusvelvoittein.
Löydät alta lisätietoa henkilötietojesi siirrosta yliopiston ulkopuolelle.
Miten voit olla meihin yhteydessä?
Kun haluat lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä, ota rohkeasti yhteyttä tietosuojavastaavaamme sähköpostitse tai puhelimitse (040 805 3297).
Tietosuojavastaavan sijaan voit halutessasi olla yhteydessä suoraan vastuuyksikköön. Alta löydät vastuuyksikön (digipalvelut) yhteystiedot.
Kun haluat käyttää oikeuksiasi, kuten peruuttaa suostumuksesi henkilötietojesi luovuttamiseen tietyille tahoille, ole yhteydessä sähköpostitse kirjaamoon: