KEKRI JA KÖYRINVILJA
Kekri eli köyry oli karjanhoidon,
pellonviljelyksen ja hedelmällisyyden jumala. Kekri on tarkoittanut
kansankielessä myös viimeisenä olemista ja jonkin
päättymistä. Paimenesta, joka köyri-iltana saapuu laitumelta kotiin
karjoineen viimeisenä, tulee köyri tai hänen karjastaan tulee köyri.
Kekri eli köyri on vanhastaan myös maan jumala. Hämeessä ja
Satakunnassa tunnettiin ns. köyrinvilja, köyri- eli köyryruis. Se
kylvettiin vähän ennen talven tuloa. Entiseen aikaan köyrivilja
pidettiin erillään muista eloista, ja oli tapana kylvää sitä ohran
ja nauriin sekaan hyvää satoa tuottamaan, mutta sitä ei milloinkaan
korjattu. Uskottiin, että karja menestyi, jos se sai köyrinviljaa.
Köyrinrukiista leivottiin myös kylvöleipä. Viimeisen lyhteen
puinutta elonkorjaajaa kutsuttiin köyryksi.
Jouluvalmistelut aloitettiin yleensä
pyhäinpäivän aikoihin, koska satovuoden päättymisen jälkeen ruokaa
oli runsaasti tarjolla. Varsinainen joulunvietto alkoi Tuomaan
päivänä ja kesti Nuutin päivään. Tämä ajanjakso vastasi
keskiaikaista pohjoismaista joulurauhaa.
”Vanhan tavan mukaan elossa olevien
ihmisten oli kuitenkin lupa olla köyrinä liikkeessä, jos he
pukeutuivat salaperäisiksi köyriolennoiksi. Varsinkin
savolaisalueella oli tapana, että joukko miehiä ja naisia marraskuun
toisena päivänä ”sieluin päivänä” eli köyrinjälkipäivänä pukeutui
nurin käännettyihin turkkeihin ja tuohinaamareihin ja lähti
vaeltamaan talosta taloon kestitystä vaatimassa. Nämäkin olivat
nimeltään kekri(ä)ttäriä, kekrihönttämiä jne. Miehet saattoivat
esiintyä myös naisten puvuissa, ja naiset saattoivat pukeutua
miehiksi. Kuljettiin talosta taloon. Uuteen paikkaan saavuttiin
kysymällä: ”Köyriäkö vai uunia?” Ellei annettu köyriä, toisin sanoen
köyrikestitystä: lehmänraajaa pöydältä, olutta tuopista tai viinaa
”putelista”, ryhdyttiin ”kaatamaan uunia.” Köyriolentojen
manalaisluonne ilmenee siinä, että niillä usein vaatteet ovat
nurinpäin yllä ja kenties siinäkin, että miehet esiintyvät naisten
ja naiset miesten puvussa. Manalassa on näet kaikki toisin päin.”
(Rytkönen 1946, Kansan syvistä riveistä.)
Länsi-Suomessa joulusta tuli jo
varhain vuoden tärkein juhla, mutta Itä-Suomessa vielä pitkään
1800-luvulla joulu oli huomattava, mutta ei kekrin eikä pääsiäisen
veroinen juhla. Kekri oli aiemmin ollut erilaisten työjaksojen
päätösjuhla, jolla ei ollut kiinteää paikkaa kalenterissa. Kekrin
ajankohta vaihteli kylittäin ja jopa taloittain. Kekri oli
satokauden loppu, sadonkorjuujuhla ja edellisen satokauden loppuessa
katsottiin uuden vuoden alkavan. Syksyllä oli siis vanha
vuodenvaihteen aika. Kekriin liittyneitä tapoja siirtyi jouluun ja
uuteen vuoteen. 1800-luvulla kekrin paikka vakiintui pyhäinmiesten
päivään.
|