JSBE:n palautepäivä 2025
Kauppakorkeakoulun vastapalaute opiskelijoille 2025
Taustaksi
Palautteeseen perustuva kehittämistyö on keskeinen osa Jyväskylän yliopiston kehittämistoimintaa. Yliopiston tutkintosäännössä (§5) todetaan, että ”kerättyä palautetta tulee säännöllisesti hyödyntää opetuksen, ohjauksen ja koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Opiskelijalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta.”
Kauppakorkeakoulun koulutuksen kehittämisryhmässä kehitettiin lukuvuoden 2023-24 aikana opiskelija- ja alumnipalautteen käsittelyä. Palauteprosessissa valtakunnallista kandipalautetta, Suomen Ekonomien vastavalmistuneiden maisteripalautetta, valtakunnallista maistereiden uraseurantapalautetta ja kurssipalautetta käsitellään ensin oppiaineissa. Saadusta palautteesta tehdään kooste, minkä lisäksi oppiaineissa kirjataan palautteeseen perustuvia kehittämistoimenpiteitä tulevalle lukuvuodelle ja raportoivat edellisen vuoden kehittämistyöstään. Nämä tehdyt ja tulevat kehittämistoimenpiteet ovat taulukkona tämän sähköpostin lopussa. Oppiaineiden opiskelijaedustajat osallistuivat palautteen käsittelyyn osassa oppiaineita.
Huhtikuussa järjestettiin henkilöstölle ja opiskelijoille yhteinen, avoin palauteaamupäivä, jossa keskusteltiin saadusta palautteesta sekä tutustuttiin myös Positive Impact Rating -tuloksiin.
Yhteenveto palautteesta
Positiivista palautetta saimme seuraavista asioista:
- opetusta ja opetussisältöjä on pidetty pääsääntöisesti kiinnostavina ja laadukkaina
- käytännön työelämänäkökulmaa tuovista ulkopuolisia vierailijaluennoitsijoista ja yritysmaailman mentoreista on pidetty
- opiskeluilmapiiriä pidettiin motivoivana ja opettajia ammattitaitoisina
- opiskelijoiden ja opettajien vuorovaikutusta kiitettiin
- alumnit ovat työllistyneet hyvin ja kokevat koulutuksen vastaavan työelämän tarpeita
Korjaavaa palautetta saimme seuraavista asioista:
- luentojen ja tenttien rinnalle kaivattiin monipuolisuutta ja joustavuutta opintojen suoritustapoihin
- työelämätaitojen kattavammalle opettamiselle ja sanoittamiselle on tarvetta, minkä lisäksi tutkinto-ohjelmien osaamistavoitteet pitäisi viestiä selkeämmin, jotta opiskelijoille olisi selvempää, millaista osaamista tutkinto-ohjelmassa kertyy
- graduprosessia ja gradujen ohjausta toivottiin kehitettävän suuntaan, joka tukee opiskelijoiden valmistumista
- opiskelijat kaipaavat sanallista palautetta osaamisestaan etenkin opintojen alkuvaiheessa
- opintojen suunnitteluun kaivataan lisää tukea sekä parempaa viestintää ja parempia työkaluja suunnittelun tueksi
Palautepäivässä tiedekunnan yhteisinä kehittämiskohteina keskusteltiin seuraavista asioista:
- Gradujen ohjauksessa uudistustyötä tehdään useissa oppiaineissa. Ohjelmissa tehty erilaisia uudistuksia: parigraduja ja gradujen aloittamisen aikaistamista kevätlukukaudelle. Keskustelussa syntyi myös uusia ideoita graduprosessin ja -ohjauksen kehittämiseksi ja koulutuksen kehittämisryhmä arvioi, mitä näistä kauppakorkeakoulussa voidaan kokeilla.
- Kurssipalaute koettiin tärkeäksi yksittäisten kurssien kehittämisen näkökulmasta. Uuteen Norppa-palautejärjestelmään suhtauduttiin toiveikkaasti ja keskusteltiin mahdollisuudesta avata Norppa-palautekyselyt aiemmin, jotta niihin vastaamiseen voisi varata aikaa jo viimeiseltä kurssikerralta. Opettajat pohtivat myös mahdollisuutta pyytää kurssin aikana välipalautetta, jonka pohjalta kurssin toteutukseen voisi tehdä vielä muutoksia, jotka hyödyttäisivät kurssilla parhaillaan olevia opiskelijoita. Norpan kautta jokaisen opettajan on tarkoitus vastata opiskelijoiden kurssipalautteeseen yhteisesti.
- Opiskelijoiden toive saada enemmän palautetta omasta osaamisestaan varsinkin opintojen alkuvaiheessa puhututti myös. Markkinoinnissa oli testattu pienen, henkilökohtaisen palautteen antamista massakurssin EXAM-tentin yhteydessä ja johtamisessa on tietyillä kursseilla tarjottu mahdollisuutta varata aika palautekeskusteluun opettajan kanssa. Toisaalta koettiin myös, että numeroarvosanakin on palaute, mutta kursseilla pitäisi paremmin tuoda esiin, millaista osaamista mikäkin numero vastaa.
- Etenkin uraseurantakyselyssä korostetuvat projektinhallinnan ja stressinsietokyvyn kaltaisten metataitojen opettamisen tärkeys. Palautepäivässä keskusteltiin keinoista sanoittaa kullakin kurssilla harjoiteltavia työelämätaitoja nykyistä paremmin. Uudenopetussuunnitelman myötä näitä metataitoja on kuvattu entistä kattavammin myös kurssikuvauksiin.
Palautteen käsittely tulevaisuudessa
Palautteen käsittely oppiaineissa ja tiedekunnan tasolla tulee jatkumaan myös lukuvuonna 2025-2026. Kannustamme opiskelijoita sekä antamaan palautetta aktiivisesti että ottamaan osaa sen käsittelyyn niin oppiaineiden opiskelijaedustajien roolissa kuin tiedekunnan avoimessa palautepäivässä keväällä 2026. JSBE:n opettajat ovat myös sitoutuneet antamaan vastapalautetta opiskelijoiden antamaan kurssipalautteeseen vähintään yhdellä kaikille osoitetulla vastapalautteella kurssin lopussa.
Huhtikuussa 2025 järjestettyyn palautepäivään osallistui opiskelijoiden edustajina kaksi Pörssin kopojaoston jäsentä. Koska toivomme mahdollisuutta keskustella saadusta palautteesta opiskelijoiden kanssa, pohdimme tähän uusia keinoja yhdessä Pörssin kanssa. Palautepäivät tulevat kuitenkin myös tulevina keväine olemaan avoimia kaikille opiskelijoille.
Ystävällisin terveisin,
Kauppakorkeakoulun koulutuksen kehittämisryhmä
Oppiaineiden toteuttamat kehittämistoimenpiteet 2024-2025
| Opetuksen toteutustavat ja tutkinnon rakenne | |
| 4. periodin tentit nykyisin mahdollista suorittaa etänä, jotta opiskelijoiden on helpompi yhdistää opiskelu ja kesätyöt | Taloustiede |
|
Opintojaksoja on aikataulutettu tiedekunnan prosessien mukaisesti. Tutoroinnin tehostaminen. |
RESPO |
| Opetussisällöt | |
| Negotiation skills and sustainable management skills have been added into the content of IB and Critical Thinking courses. | IBE |
|
Vuoden aikana on käynyt useita kansainvälisiä vierailijoita (esim. Forthem) opettamassa ohjelmassa. Kansainvälinen talvikoulu järjestettiin tammikuussa 2025 (jossa oli useita kv. vierailijoita) Järjestettiin RESPO & Sport Finland Sustainability week keväällä 2024. |
RESPO |
| Integration of visitors to course content was completed. | Viestinnän johtaminen |
| Communicating learning objectives more clearly, clearer guidelines - has been improved in course level and also visible in feedbacks. | Viestinnän johtaminen |
| Kurssin toteutuksen monipuolistaminen (YJOA2021 ja YJOA2210). Olemme eriyttäneet kurssien toteutuksen lähi- ja etäopetukseen. Lähiopetus on suunnattu JSBE:n opiskelijoille, etäopetus muiden tiedekuntien opiskelijoille. Olemme opettaneet kurssit syyskaudella 2024 ja keränneet palautetta opiskelijoilta. Palaute on ollut rohkaisevaa ja jatkamme edelleen kurssien sisältöjen ym. kehittämistä saadun palautteen perusteella. Etenkin kurssien työmäärien yhteismitallistaminen on yksi keskeisimmistä tulevan lukukauden kehityskohteista. | Johtaminen |
| Oppimistehtävät | |
| Tekoälylinjauksia ja –opetusta on käyty läpi yliopiston, JSBE:n ja oppiaineen tasolla mm. oppiainekokouksissa. Vierailijaluento, IBM, Konsta Rönkkö | Laskentatoimi |
| Opinnäytetöiden ohjaus | |
| Yhteisen luento-opetuksen määrää on lisätty maltillisesti liittyen haastatteluun tiedonkeruumenetelmänä ja opiskeluhyvinvointiin. Ohjausryhmäkokoja on tasattu lisäresurssin myötä, jolloin jokaisella ohjaajalla on tasapuolisemmat mahdollisuudet tarjota ohjausta. Eri ohjaajat ovat tarjonneet hieman eri tyylistä seminaarimallia, jolloin opiskelijat ovat voineet hakeutua joko joustavaan akateemista vapautta ja siihen liittyvää vastuuta korostavaan ryhmään (Teppo), strukturoidumpaan ryhmätyöskentelyä ja yhteisöllisyyttä painottavaan ryhmään (Tuisku) ja nopeutettuun ryhmään (Virpi). Tuiskun ryhmässä on tarjottu myös kirjallista välipalautetta ohjattaville ohjaustapaamisten yhteydessä. Olemme näin lisänneet kandityön laatimiseen joustavuutta sekä valinnan varaa, sillä opiskelijat voivat itse hakeutua omien toiveiden mukaiseen ohjausryhmään, mutta myös halutessaan suorittaa kandin yksilö- tai parityönä sekä tyyliltään joko teoreettisen tai empiirisen lopputyön. Seminaarityöskentelyn monipuolistamisella on tavoiteltu ohjaukseen opiskelijalähtöisyyttä tarjoamalla erilaisia malleja vastaamaan opiskelijoiden erilaisia tarpeita. | Johtaminen |
|
Siirrytty tukemaan parigradujen tekemistä. Ohjausprosessin suoraviivaistaminen ja seminaaritapaamisten sisältöjen kehittäminen. Tekoälyn hyödyntäminen henkilökohtaisten palautteiden tuottamisessa. |
RESPO |
| Vuorovaikutus ja palaute | |
| Opiskelijapalautetta on kerätty kursseilla ja analysoitu opiskelijoiden toimesta, käsitelty opettajien kesken. | CEM |
|
For goal discussions: integrated course feedback as a part of development discussion. For course planning/implementation: For example, created a QR code – put on screen – give 20 minutes in the final seminar. |
IBE |
| Tekoälyn hyödyntäminen henkilökohtaisten palautteiden tuottamisessa | RESPO |
| Ohjaus, neuvonta ja viestintä | |
| Vastuullisena ohjaajana kehittyminen, akateemisten opiskelutaitojen kehittämisen tukeminen | Johtaminen |
Oppiaineiden suunnitellut kehittämistoimenpiteet 2025-2026
Corporate Environmental Management
- Gradutyöskentely
International Business and Entrepreneurship
- Consistency of course completion methods/evaluation within the program: Revising the course assessment items of the IBE (obligatory) courses to make them better aligned. NOTE: balance consistency (exam as evaluation method) with maintaining/developing students’ skills of academic writing (needed to graduate with theses).
- Programme specification & career path acknowledgement: 1) orientation week and 2) end of 1st year clearly communicate: what IBE is, where to find what IBE is not (e.g., other JYU courses, open Uni, etc), career services promotion (URA courses promotion during EHOPS) NOTE: emphasize students’ own responsibility for EHOPS planning according to their career goals
Johtaminen
- kandikurssien kehittämisen (opetussisältö ym) seurannan jatkaminen (huom. 2024 kyselyn ajankohta)
- Gradujen ohjaus, tapaaminen keväällä
- Graduohjauksen materiaalin uudistaminen 5/2025
Laskentatoimi
- Opiskelijoiden tyytyväisyys kandiohjaukseen paremmaksi. Parhaiden käytäntöjen kokoaminen ja jakaminen palautteenantoon, ohjausprosessiin, seminaareihin.
Markkinointi
- Pilotoidaan erilaisia palautteenantoprosesseja. Haetaan avoimelta hyviä käytäntöjä.
Taloustiede
- Pyritään varmistamaan, etteivät luentoajoissa ole päällekkäisyyksiä S-asemalla olevan excelin avulla.
- Ekonometrian ja Mikrotaloustieteen kurssi ovat samassa jaksossa. Selvitetään, voisiko toisen siirtää syksyn toiseen periodiin.
Responsible Management and Businees of Sport
- Graduprosessin suoraviivaistaminen
- Graduohjauksen kehittäminen
Viestinnän johtaminen
- EXPLAINING HOW EACH COURSE DRIVES CC COMPETENCY GOALS: In each course, we will clearly communicate how the course-specific learning goals align with and contribute to the broader CC competency goals.
- COURSE FEEDBACK COLLECTION. In the final lecture of each course, the teacher will remind students about providing feedback and guide them in submitting it. Feedback reminders will be given at least once. Link to feedback will also be set in Moodle. Aim is to gain 30% response rate that is ambitious goal considering the current situation and systems.