Avoin 40 vuotta: Kampuksilta kirjepostiin ja verkko-opiskeluun

Mistä lähdettiin liikkeelle vuonna 1984? Jyväskylän yliopiston kampukselta, silloisesta Täydennyskoulutuskeskuksesta. Jos nyt voit opiskella avoimessa vaikka junamatkan aikana, 1980-luvulla kohdattiin kasvotusten luentojen, seminaarien, harjoitusten ja ryhmätyöskentelyn merkeissä.
Silloin opiskelusuunnitelmat ja -ohjeet saatiin opiskeluopas-kirjasista, muistiinpanoja kirjoitettiin kynällä paperille ja tenteissä vastattiin konseptiarkeille.
Saavutettavuutta lisäsivät monet paikat, joissa opetusta tarjottiin. Perustamista seuraavana vuonna Jyväskylän yliopiston tarjoamaa avointa korkeakoulutusta sai Kokkolasta Keski-Pohjanmaan täydennyskoulutusyksiköstä. Jo alkuvuosina toiminta laajeni myös yhteistyöoppilaitoksiin, kuten kansanopistoihin, kansalaisopistoihin ja kesäyliopistoihin – joita oli verkostossa runsaimmillaan yli 150.
Jatkuva osaamisen kehittämisen tarve tunnistettiin siis jo 1980-luvun alussa – samoin avoimet opinnot reittinä tutkinto-opintoihin. Lukuvuonna 1987-88 Jyväskylän yliopiston hallitus teki päätöksen, jonka mukaan 60 opintopisteen laajuiset avoimen korkeakoulun opinnot mahdollistivat haun tutkinto-opiskelijaksi. Vuonna 1991 myös opetusministeriö ohjeisti myöntämään tutkinnon suoritusoikeuden henkilöille, jotka olivat suorittaneet avoimessa korkeakoulutuksessa vähintään kolmasosan tutkintokoulutusohjelman opinnoista. Nykyään mahdollistamme avoimen väyliä kaikkiin kuuteen Jyväskylän yliopiston tiedekuntaan.
Saavutettavuutta postitse – ja sitten verkon välityksellä
Alussa opintotarjonnan muodostivat kasvatustieteen, erityispedagogiikan ja sosiologian approbatur-opinnot, ja ensimmäisen vuosikymmenen ajan opinnoissa oli 25 vuoden alaikäraja. 1990-luvulla opintotarjonta laajeni moninkertaiseksi, samoin kuin opintojen kysyntä. Taustalla olivat lama-aika ja työttömyys sekä yhteiskunnan tarjoama vahva tuki avoimelle korkeakoulutukselle.
Tuolloin myös avoimen yliopiston opetus ja saavutettavuus alkoivat muuttua merkittävästi.
Lukuvuonna 1991–92 kasvatustieteen approbatur toteutettiin ensimmäistä kertaa monimuoto-opetuksena, joka ei edellyttänyt fyysistä siirtymistä opiskelupaikkakunnalle.
1990-luvun kuluessa oppimistehtävästä tuli keskeinen opintojen suoritusmuoto JYU avoimessa. Postimerkkejä kului: Postitse ilmoittautumisen jälkeen opiskelija sai opinto-oppaan, jossa oli ohjeet opintoihin sekä opintojaksojen suoritusvaatimukset. Oppimistehtävät palautettiin kirjeitse opettajille.
Oppimistehtävän opintojen suoritustapana mahdollisti uuden kansanvalistusaallon toteutumisen: kuka tahansa saattoi aiemmasta koulutuksestaan tai asuinpaikastaan riippumatta suorittaa avoimen yliopiston kautta yliopistotasoisia opintoja. Saavutettavuutta lisäsi myös vuonna 1997 alkanut non-stop-ilmoittautuminen: opiskelun saattoi aloittaa koska tahansa.
JYU avoimessa opintoja voi suorittaa nykyään monin eri suoritustavoin. Oppimistehtävä on säilynyt suosittuna suoritusmuotona. Sen ydin on kestänyt siirtymät käsin kirjoittamisesta tietokoneilla tehtäviin kirjoitelmiin ja oppimisprosessin siirtymisen verkkoon. Me opettajat jatkuvasti pohdimme soveltuvimpia ratkaisuja oppimiseen, teknologian ja tiedonvälityksen muutokset huomioon ottaen.
Varsinainen verkko-opiskelu alkoi tällä vuosituhannella, kun opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen mahdollistava verkko-opiskelu aloitettiin 2001. Verkkovälitteinen opintotarjonta laajeni edelleen, ja lopulta 2010-luvulle tultaessa toiminta oli perusteiltaan sähköistä ja verkkopohjaista.
Opiskelijoiden ohjaus meille sydämen asia
JYU avoimessa yliopistossa saat ohjausta – näin on aina ollut. Me toteutamme, kehitämme ja tutkimme sitä, kuinka juuri sinä onnistut opinnoissasi mahdollisimman hyvin opiskelun eri vaiheissa.
Jokainen opiskelija on aktiivinen oppija, niin omassa ajattelussaan ja toiminnassaan kuin opintojensa suunnittelussa ja arvioinnissa. Avoimen opettajat ja muut asiantuntijat ovat tukena läpi oppimisprosessin – tarvittaessa jo opintojen suunnitteluvaiheessa.
Me teemme töitä, jotta opiskelijan kynnys tarttua opintoihin on sopivan matala, opinnot motivoivat ja että niiden aloittaminen olisi sujuvaa. Opiskelun aikana opiskelijat saavat tietoa, viestejä ja vinkkejä, jotka auttavat hahmottamaan opintosuorituksen kokonaisuutta ja seuraavia vaiheita. Opintosuorituksen palauttamisen jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus saada tietoa onnistumisestaan ja monesti myös palautetta suorituksestaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Fyysisiä kohtaamisia on nykyisessä avoimen yliopiston arjessa harvemmin kuin vuosikymmeniä sitten. Ohjauksen keinot ja kanavat ovat muuttuneet, mutta teknologiasta riippumatta me haluamme olla jatkossakin helposti lähestyttävä ja opiskelijaa tukeva avoin yliopisto.