Kiinnostaako hankeviestintä vai viestitäänkö hankkeista kiinnostavasti?
Huippu-urheiluosaamisen ja liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen Vuokatti-Ruka toimintaympäristössä -hankkeessa (HULK) on omistettu yksi työpakettikokonaisuus viestinnän toimintatapojen uudistamiseen. Kirjoituksessamme pohdimme ja esitämme vaikuttavan viestinnän keinoja yhteisviestinnän näkökulmasta.
Kun tiede, käytäntö ja ihmiset kohtaavat, syntyy ymmärrystä ja vaikuttavuutta. Digitalisaatio on muuttanut viestinnän merkityksen ja keinot kaikilla toimialoilla. Se ei ole enää pelkkää tiedon siirtämistä, vaan monimuotoista ja monikanavaista tarinankerrontaa. Kuvien ja videoiden merkitys on kasvanut, ja sosiaalinen media muokkaa tapaa, jolla tarinat, ilmiöt ja asiantuntijat tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi.
Kilpailu ihmisten ajasta on kovaa, ja oman viestin erottaminen mediamelun keskellä vaatii suunnitelmallisuutta sekä kykyä kertoa tarinoita, jotka koskettavat ja kiinnostavat.
Yhteinen viestintä tuo tavoitteet ja osaamisen yhteen
Yhteisviestinnän keskiössä ovat jaetut tavoitteet, osaamisen jakaminen ja kyky kiteyttää yhteiset avainviestit. Viestintä ei ole erillinen tehtävä, vaan osa toimintaa, joka rakentaa ymmärrystä ja luottamusta.
Vuokatti-Ruka urheiluakatemian ja JYU-Vuokatin yhteistyö on hyvä esimerkki siitä, miten tiede ja käytäntö voivat kohdata viestinnän keinoin. Ajatus From Science to Practice näkyy käytännössä siinä, miten JYU-Vuokatissa tuotettu tutkimustieto siirtyy käytäntöön urheilijoiden ja valmentajien arkeen. Samalla syntyy mahdollisuus kertoa tarinoita urheilun taustatyöstä – tutkimuksesta, kehittämisestä ja ihmisistä, jotka tukevat urheilun tuloksentekokykyä.
Tiedeviestintä luo luottamusta – tarinat tavoittavat uusia yleisöjä
Tiedeviestintä tekee näkyväksi tutkimuksen luotettavuuden ja merkityksen. Urheilun tarinat ja kokemukset puolestaan tuovat siihen inhimillisen, samaistuttavan ulottuvuuden. Yhdistämällä nämä syntyy sisältöä, joka kiinnostaa myös niitä, jotka eivät muuten seuraisi tiedemaailman uutisia tai urheilun kehitystyötä.
Yhteinen viestintä lisää vaikuttavuutta. Sama viesti voi toistua eri kanavissa kohderyhmille sovitettuna, mikä rakentaa tunnettuutta, vahvistaa verkoston näkyvyyttä ja tuo esiin alueelle keskittynyttä osaamista.
Vaikuttavuutta ja vuorovaikutusta HULK -hankkeen kautta
HULK-hankkeen viestinnälliset ratkaisut osoittavat, miten jatkuva vuorovaikutus ja tehokas viestintä tukevat yhteisen ymmärryksen rakentumista ja päätöksentekoa. Hankkeen kautta luodaan uusia yhteistyön ja näkyvyyden muotoja, jotka vahvistavat toimintaympäristön viestintäkulttuuria ja tuovat arvoa sen eri toimijoille.
Yhteinen viestintä on tekoja, kohtaamisia ja ymmärryksen rakentamista. Se on toimintaa, joka tekee näkyväksi merkityksellistä työtä hankkeiden taustalla ja tuo esiin niissä syntyvää osaamista ja tuloksia.
Nykyaikainen viestintä pyrkii rakentamaan yhteisöjä
Yhdessä toteutettu viestintä havainnollistaa ja tuo esiin työtä sekä sen tekijöitä. Se rakentaa yhteisöjä, jotka seuraavat, oppivat ja osallistuvat. Digitalisaation ja monikanavaisuuden aikakaudella tällainen viestintä ei ole enää mahdollisuus, vaan välttämättömyys.
Anna Lukkari työskentelee JYU-Vuokatissa yliopiston opettajana ja Henna Salonvaara Vuokatti-Ruka urheiluakatemian viestinnän asiantuntijana. Molemmat kirjoittajat toimivat HULK-hankkeessa viestinnän parissa.