Mitä jatkuva oppiminen on?

Jyväskylän yliopiston jatkuvan oppimisen asiantuntija Antti Laitinen avaa JOUVA-hankkeen blogisarjan esittelemällä meille, mitä jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan. Laitinen kertoo, miksi aihe on noussut tärkeäksi yhteiskunnalliseksi teemaksi ja millaisiin haasteisiin se vastaa. Hän nostaa esille myös urheiluvalmennuksen kentän, jossa jatkuvan oppimisen vaatimukset ovat suuret.
Julkaistu
14.6.2024

Antti Laitinen, Jyväskylän yliopiston jatkuvan oppimisen asiantuntija

Mitä jatkuva oppiminen on?

Jatkuva oppiminen (continuous learning) on osa elinikäistä oppimista (lifelong learning), ja sillä tarkoitetaan erityisesti työikäisen väestön oppimista ja uudistumista. Tällaista oppimista on tapahtunut koko ajan. Lisääntynyt puhe jatkuvasta oppimisesta ja sen tärkeydestä korostaa tavoitteellista vastaamista yhteiskunnan, talouden ja työelämän murrokseen. Uudistumisvaateet kohdistuvat meistä jokaiseen. Suomessa jatkuvan oppimisen kehittämisen ajurina on toiminut mm. kehittyneiden maiden OECD:n esiin nostamat tarpeet kehittää edelleen koulutusjärjestelmän relevanssia työelämän tarpeiden kanssa ja rakentaa työikäisille joustavia koulutusmahdollisuuksia uuden oppimiseen. Jatkuva oppiminen on menestyvälle yksilölle, organisaatiolle ja kansakunnalle välttämättömyys, minkä vuoksi siihen tulisi kaikin tavoin rohkaista.

Urheiluvalmennuksen kentällä jatkuvan oppimisen vaatimukset ovat erityisen suuret, sillä valmentajat törmäävät valmennuksen arjessa mitä moninaisimpiin, erilaista osaamista vaativiin tilanteisiin. Lisäksi valmentajien tulisi omalta osaltaan rohkaista ja kannustaa valmennettaviaan jatkuvaan oppimiseen. Millaisia jatkuvan oppimisen esikuvia valmentajat ovat – onko suutarin lapsella kengät?

Lajiliitot ja seurat kouluttavat nykyisin jäsenistöään ilahduttavan paljon ja monipuolisesti. Voitaneen sanoa, että urheiluvalmennuksessa jatkuva oppiminen on systeemitasolla ottanut suuria harppauksia aikaisempaan verrattuna – toki aina valmentajien joukossa on ollut poikkeuksellisen uudistuskykyisiä yksilöitä, jotka ovat vieneet toimintaa eteenpäin.

Yleismaailmallisen koulutuspolitiikan megatrendin, pienten osaamiskokonaisuuksien (microcredentials) kehittämisen, myötä myös muodollisen koulutuksen kautta tapahtuva jatkuva oppiminen voi entistä vahvemmin tulla osaksi työikäisten osaamisen kehittämistä. Pitkäkestoisen, moninkertaisen tutkintokoulutuksen sijaan tulee mahdolliseksi entistä ketterämmin täydentää puuttuvaa osaamista tutkintoa pienemmillä opintokokonaisuuksilla. Yhä useammin koulutus on myös aiempaa joustavammin saavutettavissa digitalisaation johdosta. On oletettavaa, että kun digitaaliset infrastruktuurit kehittyvät, saadaan yksilön osaaminen koostettua huomattavasti aiempaa kokonaisvaltaisemmin yksilön itsensä hallitsemiin tietovarantoihin. Näitä tietoja yksilö pystyy erilaisissa tilanteissa, kuten rekrytoinneissa, helposti jakamaan. 

teksti

JOUVA-hankkeessa tehdään tärkeää työtä urheiluvalmennuksen jatkuvan oppimisen edistämiseksi. Toivoisin, että hanke omalta osaltaan virittäisi alalla keskustelua siitä, mitä ”selkeät asiantuntijana kehittymisen polut” urheiluvalmennuksen saralla olisivat. On nimittäin todettu, että meillä on moniin teemoihin koko joukko erilaista koulutustarjontaa jo olemassa, mutta haasteeksi tulee tarjonnan sirpaleisuus. Millaiset opinnot voisivat pätevöittää ja syventää urheiluvalmennuksen alan ammattilaisten osaamista, kun muodollinen pohjakoulutus saattaa monilla olla jo valmiiksi vahva? Millaiset osaamiskokonaisuudet vahvistaisivat valmentajien osaamista ja mitkä teemat olisivat erityisen akuutteja, joihin tarttua? On merkillepantavaa, että läheskään aina jatkuva oppiminen ei tapahdu yksinomaan osaamista jossain tietyssä asiassa syventäen. Hyvin usein jatkuvan oppimisen tarpeet kumpuavatkin osaamisen laajentamisesta esim. tieteenaloille, joita ensimmäisenä ei pohjakoulutuksensa valossa tullut edes ajatelleeksi. Juuri tämä kokonaisvaltaisuus tekee jatkuvasta oppimisesta niin kiinnostavan teeman.

Vuonna 2025 julkaistaan Suomessa kansallinen jatkuvan ja joustavan oppimisen digitaalinen palvelu Opin.fi. Palvelusta löytyy kaikkien Suomen korkeakoulujen joustavan oppimisen mahdollisuuksia. Liikuntaliike voi omalta osaltaan eri tasoilla tehdä paljon, että esimerkiksi valmennuksen parissa työskentelevät tulevaisuudessa hyödyntävät näitä koulutusmahdollisuuksia mahdollisimman aktiivisesti. Olisiko tässä JOUVA-hankkeelle yksi konkreettinen tavoite: miten monipuolinen koulutustarjontamme tuodaan entistäkin vahvemmin valmennustoimijoiden arkeen?

Verkostosta voimaa – Jatkuva oppiminen urheiluvalmennuksen alalla (JOUVA) on Jyväskylän yliopiston johtama ryhmähanke, jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+). Osatoteuttajina hankkeessa ovat mukana Urhea-säätiö ja Kolmen kampuksen urheiluopisto. Hankkeessa rakennetaan urheiluvalmennuksen jatkuvan oppimisen strateginen verkosto ja kehitetään ammattivalmentajien jatkuvaa oppimista lisääviä toimintamalleja. Tässä blogisarjassa nostetaan esille urheiluvalmennuksen jatkuvan oppimisen ilmiöitä ja annetaan puheenvuoroja alan toimijoille.

Katso myös Jatkuva oppiminen urheiluvalmennuksessa video hankkeen etusivulta https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/verkostosta-voimaa-jatkuva-oppiminen-urheiluvalmennuksen-alalla-jouva

Toivoisin, että hanke omalta osaltaan virittäisi alalla keskustelua siitä, mitä ”selkeät asiantuntijana kehittymisen polut” urheiluvalmennuksen saralla olisivat. On nimittäin todettu, että meillä on moniin teemoihin koko joukko erilaista koulutustarjontaa jo olemassa, mutta haasteeksi tulee tarjonnan sirpaleisuus.
Antti Laitinen