Opiskelijablogi: Avoimesta löytyi tie varhaiskasvatuksen johtajaksi

Auli Saarinen on kulkenut monipolkuista tietä kohti varhaiskasvatusalan johtajuutta. Matkallaan hän on toiminut muun muassa esihenkilöiden sijaisena, suorittanut ammattikorkeatutkinnon ja tavoitellut kelpoisuutta. Tällä hetkellä Auli opiskelee JYU avoimessa yliopistossa kasvatus- ja varhaiskasvatustieteitä, ja on hakenut JYU:n varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaan tutkinto-opiskelijaksi.
Varhaiskasvatusalalla esihenkilönä toimiva Auli Saarinen on opiskellut JYU avoimessa kasvatustieteitä. Hänen tavoitteenaan on päästä tutkintokoulutukseen ja varhaiskasvatuksen maisteriksi.
Julkaistu
14.5.2024

Olen koulutukseltani sosionomi AMK, jolla on kelpoisuus varhaiskasvatuksen opetukseen ja esi- ja alkuopetukseen. Toimin vuosia varhaiskasvatuksen opettajana eri-ikäisten lasten parissa ja pikkuhiljaa minua alkoi kiinnostaa johtajuus. Niinpä opiskelin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon johtamisen ja kehittämisen alalta.  

Päädyin toimimaan varhaiskasvatuksen yksikön varajohtajana ja sen jälkeen esihenkilönä, ja sinä aikana kiinnostukseni uusiin jatko-opintoihin heräsi. Intoa opiskeluuni vauhditti se, että minulla oli mahdollisuus hakea varhaiskasvatusyksikön esihenkilön toimea silloisen esihenkilön eläköityessä. 

Sain onnekseni uuden työpaikan varhaiskasvatuksen määräaikaisena esihenkilönä, mutta määräajan jälkeen en ole enää nykyisillä tutkinnoillani kelpoinen tehtävään. Päätin siis lähteä tavoittelemaan tarvittavaa kelpoisuutta Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kautta. 

Matkalla maisteriksi varhaiskasvatustieteessä 

Ilmoittauduin opiskelemaan kasvatustieteen perusopintoja ja varhaiskasvatustieteen aineopintoja Jyväskylän yliopiston avoimeen yliopistoon, jotta voisin hakea varhaiskasvatustieteen maisteriopintoihin. Opiskelin ripeään tahtiin työni ohessa. Sen mahdollistavina tekijöinä olivat etenkin etäopiskelu ja e-kirjat. Ilman niitä olisi opintojen eteneminen ollut huomattavasti hitaampaa.  

Opiskelu JYU avoimessa yliopistossa on ollut mielenkiintoista ja antoisaa. 

Kaikista kursseista antoisin itselleni oli proseminaari, jonka aihealuetta olin pyöritellyt mielessäni jo pitkään. Proseminaaritutkielmani aihe oli ”Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot”.

Tutkielman tekeminen vahvisti minua alani ammattilaisena ja näkemyksiäni työstä varhaiskasvatusyksikön esihenkilönä. Esihenkilötyössäni minulle on vahvistunut ajatus siitä, että varhaiskasvatustyön vetovoimaa on lisättävä, jotta alalla pysyy ja alalle saadaan kelpoista henkilöstöä. Lisäksi esihenkilön ja henkilöstön jaksaessa paremmin on myös varhaiskasvatus laadukkaampaa.

Innostavaa ja sujuvaa opiskelua 

Opiskelu JYU avoimessa yliopistossa on ollut mielenkiintoista ja antoisaa. Verkko-oppimisympäristö Moodlen käytön tultua tutuksi sieltä on ollut helppo löytää opintojaksojen kuvauksia, tavoitteita ja tarvittavaa materiaalia. Lisäksi Jyväskylän yliopiston kirjastosta löytyy e-kirjamuodossa lähes kaikki opinnoissa tarvittava materiaali, mikä sujuvoittaa opiskelua entisestään.   

Toimin vuosia varhaiskasvatuksen opettajana eri-ikäisten lasten parissa ja pikkuhiljaa minua alkoi kiinnostamaan johtajuus. 

JYU avoimen varhaiskasvatustieteissä kaikista opinnoista tehtävineen saa yleensä opettajalta kirjallisen palautteen, jonka perusteella on hyvä kehittää muun muassa omaa kirjoittamistapaa ja tieteellistä ajattelua. Tällä hetkellä jännitän, kuinka minulle kävi kevään yhteishaussa, eli jatkuvatko opintoni syksyllä varhaiskasvatuksen tutkintokoulutuksessa. Innolla odottaen tulevaa!

Auli Saarinen, varhaiskasvatusyksikön esihenkilö

Varhaiskasvatustieteen aineopinnot verkkovälitteisessä ryhmässä lukuvuonna 2024-25? Saat opintoihisi ryhmän ja opettajien hyvän tuen. Tutustu mahdollisuuteen ryhmämuotoisten opintojen sivulla!