Opiskelijablogi: Oppia ympäristöstä, tieteestä, opiskelusta ja myös itsestä

”Olen nyt oppimassa tiedettä. Jo oikean tiedon etsiminen tai verkossa toimiminen ovat asioita, joita olen avoimessa opiskellessani opiskellut”, kertoo avoimen yliopiston opiskelijaraadin jäsen, bio- ja ympäristötieteiden opiskelija Reino Laahanen. Hän pohtii blogissa mitä kaikkea opiskeleminen lopulta opettaakaan.
Julkaistu
22.1.2024

Reino Laahanen 

Eläkeläinen, paperiteknikko, opiskelija, JYU avoimen opiskelijaraadin jäsen 

Aloitin opiskelun avoimessa yliopistossa reilu vuosi sitten. En tarttunut siihen helpoimpaan ja tutuimpaan, vaan tärkeään ja kiinnostavaan alaan. Halusin tietää, miten tämä maapallomme oikein toimii. Biologia on kiehtonut minua aina, mutta työuran aikana sen opiskeluun ei ollut mahdollisuutta. Bio- ja ympäristötieteiden opiskelu avoimessa on opettanut minulle paljon, niin ympäristön toiminnasta kuin opiskelusta, tieteestä, verkossa toimimisesta ja ihmisistä. Itsestänikin. 

Luonnontieteiden opiskelu itsessään vaatii täsmällisyyttä, lukuisten asioiden sisäistämistä ja yksityiskohtaistakin tietoa. Olen nyt oppimassa tiedettä. Jo oikean tiedon etsiminen tai verkossa toimiminen ovat asioita, joita olen avoimessa opiskellessani opiskellut. 

Yhdessä oppiminen auttaa ymmärtämään asioita 

Yksi vaativimmista ja samalla myös mielenkiintoisimmista oppimisen muodoista ovat minun kohdallani olleet ryhmätyöt. Ryhmälle annetut tehtävät jaettiin ja pohjustettiin opettajan johdolla. Tiedon keruu, jäsennys ja kokoaminen esitysmuotoon tapahtuivat verkkovälitteisesti yhdessä ryhmätyökaverin kanssa. Vastuun jakaminen tasapuolisesti ja sitoutuminen tehtävän tekemiseen onnistui sovitulla tavalla, mikä onkin hyvin tärkeää yhteisen onnistumisen kannalta. Kiitos siitä ryhmätyökaverilleni. 

Keskustelu, kysyminen ja yhteinen pohdinta todella auttavat ymmärtämään asioita.

Tieteellisen tiedon haku opintotehtävään ei ole ihan pikkujuttu, olenhan vasta aika äskettäin aloittanut akateemiset opintoni. Jotta tiedonhaussa voi onnistua, on tiedettävä mitä tieteellinen tieto on ja ymmärtää arkitiedon ja tieteellisen tiedon ero. Arkitietoa oli runsaasti saatavissa aiheestamme, vaikkapa peruskoulun oppikirjoissa. Akateemisissa opinnoissa on kuitenkin haettava julkaistua tutkimustietoa tieteellisistä lähteistä. 

Aiheemme oli laaja, joten ryhmätyön näkökulma piti rajata sopivaksi. Toisaalta emme voineet kirjoittaa mitä haluamme, vaan tehtävänanto ja tieteellisen tiedon saatavuus olivat pohja koko tehtävän tekemiselle. Lisäksi opintojakso on laajuudeltaan ja aikataulultaan rajallinen. Yhteinen keskustelu ja suunnittelu parin kanssa auttoi selättämään monet haasteet ja sopimaan tekemisen tavat. Sain valtavasti oppia seuraaviin tehtäviin. Keskustelu, kysyminen ja yhteinen pohdinta todella auttavat ymmärtämään asioita.  

Verkko-opiskelu on mahdollisuus monille 

Yksi kurssi on johtanut toiseen, ja olen löytänyt opinnoista myös muita tärkeitä ja kiinnostavia teemoja, kuten Kansalaisen kyberturvallisuus -verkkokurssin. Nykyaikainen verkko-opiskelu on minulle uutta ja innostavaa. Verkko-opiskelu jo itsessään edellyttää oppimista. 

Nyt kurssialueilla on podcasteja asiantuntijahaastatteluineen, luennot ovat sähköisessä muodossa ja tehtävät palautetaan sähköiseen palautuslaatikkoon. Ne eivät kuitenkaan korvaa opettajaa, jolle voi esittää tarkentavia kysymyksiä. Tietyillä verkkokursseilla on tarjolla reaaliaikaista verkko-opetusta. Ne ovat antoisia verkkovälitteisiä kohtaamisia opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa. 

Olen sopeutunut verkko-opiskelun moodiin. Tämä uudenlainen tapa oppia on minulle ja monille muille mahdollisuus. Se tekee opiskelusta ja tiedosta laajasti saavutettavaa. Käytän tämän mahdollisuuden hyväksi. 

Ei ylevässä päämäärässä ole mieltä, jos ei nauti matkasta.

Taitojen karttuminen rohkaisee käyttämään niitä aktiivisemmin, ja esimerkiksi verkkovälitteinen toiminta on tätä päivää myös muualla kuin opintojen maailmassa. Suosittelen opintoihin tarttumista muillekin. Itse katson odottavaisena eteenpäin uusiin opintojaksoihin. 

Tässä vaiheessa elämää olen asettanut päämääräkseni hyvän elämän, mitä se sitten lopulta onkaan. Näkökulmia voi hakea vaikkapa Planetaarinen hyvinvointi ja hyvä elämä -verkkokurssilta. Jo matkasta on voitava nauttia. Nyt minun matkalleni kuuluu opiskelu avoimessa. Se on uuden tiedon ohella myös itsetutkiskelua ja itseni kehittämistä, oppia yhä rationaalisemmasta ja loogisemmasta ajattelusta. Tämä oppimatka myös mahdollistaa ympäröivän maailman havainnointia opiskelussa kehittyneiden tiedon ja taitojen valossa. 

Lue lisää: