Opiskelijablogi: Oppimisen ja opiskelun auvoa kaikissa elämänvaiheissa

Kristiina Laihonen ohjaa työkseen Euran yhteiskoulun yläkoululaisia löytämään oman urapolkunsa “Mikä minusta tulee isona?” kysymyksen äärellä. Tätä kysymystä hän on myös itse pohtinut elämänsä eri vaiheissa, johon yhtenä vastauksena ovat olleet avoimen yliopiston opinnot. Kristiina on avoimen yliopiston opiskelija ja samalla myös JYU:n avoimen opiskelijaraadin jäsen.
Kristiina Laihonen
Kristiina Laihonen kannustaa kaikkia elämänmittaiseen oppimiseen ja opiskeluun. Kuva: Heidi Lockmer
Julkaistu
22.3.2024

Kuuskyt ja rapiat päälle on mainio ja sopivan tarkka luku niin syntymävuodelleni, iälleni kuin opinnoillekin. Opintojen näkökulmasta 60 on hyvä tavoiteluku opintopisteiden suorittamiseen aina perusopintosisältöjen omaksumisesta aineopintojen kokonaisuuteen. Pienemmilläkin numerotavoitteilla kannattaa sukeltaa Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston tarjontaan.

Opiskelu on tuonut uusia näkökulmia ja antanut suuntaa uralleni. Opiskellessa olen myös ihastunut oppimiseen ja kehittynyt oppijana. Olen nopea lukija ja pidän ajattelun jäsentämisestä kirjoittamalla. Se on olennainen osa akateemista opiskelua.

Mikä minusta tulee isona?

Oma opinnollinen ja sivistyksellinen tieni alkoi pienessä kyläkoulussa, josta tie jatkui kirkonkylän kouluun, yläasteelle ja kotipaikkakunnan lukioon. Lukion jälkeen Turun yliopisto toimi kotiyliopistonani, jossa opiskelin filosofian maisterin ja kasvatustieteiden maisterin tutkinnot.

Kiinnostukseni Jyväskylän yliopiston suuntaan virisi sekä työn että opintojen kautta. Tein sinne aikanaan terveyskasvatuksen perusopinnot. Lisäksi toimin useana vuotena erityispedagogiikan tutorina kansanopistossa, jonka opinnot tarjottiin Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opintovaatimusten mukaisesti. 

Opiskelu on tuonut uusia näkökulmia ja antanut suuntaa uralleni. Opiskellessa olen myös ihastunut oppimiseen ja kehittynyt oppijana. 

Tieni jatkui opinto-ohjaajan koulutukseen, jonka aikana minulle tuli tutuksi Jyväskylän ammattikorkean ja Jyväskylän yliopiston keskinäinen ja arvokas yhteistyö. Opinto-ohjaajan opintojeni jälkeen mietin samoja kysymyksiä mitä yläkoulun 9-luokkalaisenikin miettivät: mitkä opinnot ovat minua varten ja mikä minusta tulee isona? Näihin kysymyksiin löysin silloin ja löydän edelleenkin vastauksia Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston laajasta opintotarjonnasta. 

Opiskelin avoimessa yliopistossa ensin yhteiskuntatieteiden ja filosofian perusopinnot. Siihen jatkoksi elämänkatsomustiedon opintokokonaisuuden sekä tutkimusraportointiin opastavat filosofian praktikum-opinnot. Nämä opinnot edustivat minulle oppimisen parhautta.  

Elinikäinen oppiminen

Mainostan omille oppijoilleni elinikäisen oppimisen ajatusta ja yritän olla siitä itse esimerkkinä. Opiskelu ja oppiminen ovat minulle harrastus ja elämäntapa. Vaikka minusta ei taida tulla enää tutkinto-opiskelijaa, toivon silti tiedonjanoni säilyvän. 

Opinto-ohjaajan opintojeni jälkeen mietin samoja kysymyksiä mitä yläkoulun 9-luokkalaisenikin miettivät: mitkä opinnot ovat minua varten ja mikä minusta tulee isona?

Tulen varmasti osallistumaan jatkossakin Jyväskylän avoimen yliopiston opintoihin, yleisöluentoihin sekä erilaisiin keskustelutilaisuuksiin. Olen myös esitellyt omille oppijoilleni avoimen yliopiston maksuttomia verkkokursseja ja kertonut tutkintotavoitteisuuden mahdollisuudesta. Oppiaineiden ”kurkistuskurssit” ovat myös hyviä sytykkeitä oppimisen palolle!

Kannustavaa opiskelua yhdessä oppien

Olen kokenut avoimen yliopiston opintotarjonnan valtavan monipuoliseksi ja joustavaksi. Opintokokonaisuuksia voi suorittaa monilla juuri itselle sopivilla tavoilla. Yliopisto-opettajien johdolla pidetyt säännölliset verkkotapaamiset ovat sisältäneet aineistopohjaisia ennakkotehtäviä, uusien ja kiinnostavien ihmisten tapaamista, tietotaidon karttumista, moninäkökulmaisuutta sekä itsearviointia. Haluaisin myös kiittää avoimen yliopiston opettajia palautteiden annosta, sillä pelkän arvosanan sijaan annettu kirjallinen palaute on ollut omaa oppimista ohjaavaa ja kannustavaa. 

Mainostan omille oppijoilleni elinikäisen oppimisen ajatusta ja yritän olla siitä itse esimerkkinä. Opiskelu ja oppiminen ovat minulle harrastus ja elämäntapa.

Teen parhaillaan opetustyön ohessa suomi toisena ja vieraana kielenä -opintoja, sillä totesin niiden olevan tarpeellisia omassa opetus- ja ohjaustyössäni. Kielitietoisen koulutuksen opinnoissa toteutui sama kuin aikaisemmissakin opinnoissa eli yhdessä oppiminen ja oppijoiden keskinäinen tsemppaaminen. Kannustan jokaista elämänmittaiseen oppimiseen ja opiskeluun. Oppiminen on elämän auvoa!