AdaptGuide - Opettajan ohjauksen mukauttaminen eri ikäisiin oppilaisiin matematiikan ja luonnontieteiden digitaalisessa oppimisympäristössä

Hankkeessa keskitytään 2., 4. ja 6. luokan oppilaiden digitaalisen oppimisympäristön käyttöön matematiikan ja luonnontieteiden oppiaineissa sekä opettajien tapoihin ohjata oppilaita. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia.
Screen capture of the digital learning environment

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Vuorovaikutteiset ja teknologiset oppimisympäristöt
Koulutus, opetus ja interventiot
Oppiminen, oppimisen vaikeudet ja niihin vaikuttavat tekijät
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia

Hankekuvaus

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten eri-ikäiset oppilaat toimivat digitaalisessa oppimisympäristössä ja miten opettaja yhdessä ympäristön kanssa ohjaa oppilaita. Tutkimuksessa kehitettiin digitaalinen oppimisympäristö tasapainon tutkimista varten. Tutkimukseen osallistui 2., 4. ja 6. luokan oppilaita. Aineistoa kerättiin ennakko- ja jälkitesteillä sekä videokuvaamalla oppilaiden työskentelyä ympäristössä, kun opettajat ohjasivat heitä. Ympäristön todettiin tukevan oppimista ja mahdollistavan mielekkään tutkivan työskentelyn eri-ikäisille oppilaille. Lisäksi tunnistettiin oppilaiden työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä. Opettajan ja ympäristön välinen vuorovaikutus todettiin tärkeäksi, ja erilaisia vuorovaikutuksen muotoja tunnistettiin. Tulokset auttavat ymmärtämään oppimista digitaalisissa ympäristöissä ja opettajan ohjauksen merkitystä oppimisympäristöön sisäänrakennettujen tukien lisäksi.

Julkaisut

Julkaisu
2022
Saatavilla Open Access kautta
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Proceedings of the PME Conference.
Hähkiöniemi, Markus
Lehtinen, Antti
Nieminen, Pasi
Pehkonen, Salla

Hanketiimi