AllRead

Monitieteisen hankkeen tavoitteena on tukea lasten lukutaidon kehittymistä kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tuen välineenä käytetään digitaalista GraphoLearn-oppimispeliä, josta AllRead-hankkeessa kehitetään sopiva väline kaikille lukemaan oppijoille, olipa heidän taitotasonsa mikä tahansa.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Kieli, kulttuuri ja yhteiskunta
Informaatioteknologia ja ihminen tietoyhteiskunnassa
Tutkimusalue
Oppiminen, oppimisen vaikeudet ja niihin vaikuttavat tekijät
Pelit ja digitaalisuus
Koulutus, opetus ja interventiot
Kielen oppiminen, opetus ja osaaminen
Osasto
Soveltavan kielentutkimuksen keskus
Tiedekunta
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Hankekuvaus

Monitieteisen hankkeen tavoitteena on tukea lasten lukutaidon kehittymistä kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tuen välineenä käytetään digitaalista GraphoLearn-oppimispeliä, josta AllRead-hankkeessa kehitetään sopiva väline kaikille lukemaan oppijoille, olipa heidän taitotasonsa mikä tahansa. GraphoLearn-pelin ydintä on auttaa oppijaa hahmottamaan, miten kirjoitetun kielen yksiköt yhdistyvät puhutun kielen yksiköihin, mutta tämän lisäksi hankkeessamme korostetaan erityisesti lukutaidon keskeistä tavoitetta eli kirjoitetun kielen käyttämistä merkitysten välittäjänä. Tutkimusta tehdään Suomessa ja Sveitsissä. GraphoLearn-oppimispelistä kehitetään kolme versiota: suomen-, englannin-, ja sveitsinsaksankielinen peli. Pääkohteena on siis äidinkielen lukutaidon opetteleminen, mutta tutkimme myös, miten peli toimii varhennetussa englannin opetuksessa puhutun ja kirjoitetun kielen suhteiden avaajana. Peli sisältää sekä oppimis- että arviointitehtäviä.

Julkaisut

Hanketiimi