ARONI - Argumentoiva, tutkiva oppiminen internetissä akateemisten tietotyövalmiuksien rakentamisessa

Hankkeessa arvioidaan lukiolaisten nettilukemisen taitoja, kokemuksia tietotyökäytäntöjen oppimisesta sekä lukio-opetuksessa hyödynnettäviä pedagogisia käytäntöjä.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Informaatioteknologia ja ihminen tietoyhteiskunnassa
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
JYU.LearnDigi
Vuorovaikutteiset ja teknologiset oppimisympäristöt
Osasto
Kasvatustieteiden laitos
Yhteistyö
Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia
Hanke on edelleen käynnissä, julkaisutoiminta jatkuu.

Hankekuvaus

Kolmen yliopiston (Tampere, Jyväskylä, Helsinki) muodostaman konsortion tutkimushankkeessa kehittiin lukiolaisten tietotyötaitoja ja niiden oppimista edistäviä pedagogisia käytäntöjä.  

Hankkeessa arvioitiin lukiolaisten nettilukemisen taitoja, kokemuksia tietotyökäytäntöjen oppimisesta sekä lukio-opetuksessa hyödynnettäviä pedagogisia käytäntöjä. Hankkeessa koottiin lisäksi tietoja lukiolaisten nettilukemiseen ja tietotyökäytäntöjen oppimiseen liittyvistä taustatekijöistä, kuten tietokäsityksistä ja minäpystyvyydestä.

Tavoite ja tehtävät

Tutkimustyön pohjalta kehitettiin akateemisten tietotyövalmiuksien opettamisen malli, jota testattiin tutkimushankkeessa toteutettavassa interventiossa. Tutkimuksessa lisättiin perustutkimuksellista tietoa nettilukemisesta sekä luotiin tehokkaampia käytäntöjä nettilukemisen opettamiseen lukio-opetuksessa. Hankkeeseen osallistuminen tarjosi lukioille mahdollisuuden olla mukana kehittämässä akateemisten tietotyötaitojen opetusta yhteistyössä tutkijoiden kanssa.  

Tutkimushankkeeseen osallistui tutkijoita Helsingin yliopiston käyttäytymistieteiden laitokselta, Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksiköstä sekä Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitokselta.

Hankkeessa koottujen aineistojen analysointi ja tutkimustulosten julkaiseminen jatkuu.

Julkaisut

Hanketiimi

Hankkeen vetäjät

Ulkoiset jäsenet

Minna Lakkala

Helsingin yliopisto

Liisa Ilomäki

Helsingin yliopisto