Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin

Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksessa seurataan nuorten koulutuspolkuja, koulutuksen keskeyttämistä ja hyvinvointia esiopetuksesta 23-vuotiaaksi. Tutkimuksessa keskitytään koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
JYU.Well
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Suomen Akatemia: 299506 ja 323 773 Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM/951/520/2022

Hankekuvaus

Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksessa seurataan nuorten koulutuspolkuja, koulutuksen keskeyttämistä ja hyvinvointia esiopetuksesta toisen asteen loppuun saakka. Tutkimuksessa keskitytään koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Aineisto sisältää sekä kyselylomaketietoa, testituloksia sekä rekisteritietoa koulu-uran kaikista vaiheista. Lisäksi osaa tutkittavista on haastateltu 23-vuotiaana.

Tutkimushanke sisältää yhteistyötä KELA:n kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tarkastella Kelan etuuksien ja palveluiden merkitystä koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Yhteistyöhankkeessa hyödynnetään kyselyaineistoa ja siihen yhdistettyjä Kelan rekisteritietoja.

Tutkimus on jatkoa Alkuportaat-seurantatutkimukselle, jossa tutkittiin oppilaiden oppimista ja motivaatiota koulussa ja kodissa. Seuranta alkoi syksyllä 2006 esiopetusryhmissä ja lapsia seurattiin koko peruskoulun ajan vuoteen 2016 saakka.

 Asiasanat

  • Koulupudokkuus
  • Kouluakäymättömyys
  • Koulusiirtymät
  • Syrjäytyminen
  • Seurantatutkimus
  • Oppiminen ja motivaatio
  • Hyvinvointi
Koulupolkututkimuksen mittapisteet ja seurannan eteneminen vuosittain

Opinnäytteet

Aittaniemi, A. & Övermark, E. (2024). Miksi yrittää, jos en osaa? – Äidinkielen oppijaminäkuvan, tehtävästrategioiden ja arvosanojen väliset yhteydet yläkouluikäisillä nuorilla. Kandidaatintutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Huuhtanen, A. (2024). Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Mäkäräinen, S. (2024). Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Rauhala, N. (2024). ”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” - Nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Rinne, M. (2024). Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Wiegand, S. (2024). Mistä motivaatiota toiselle asteelle? – 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Udd, S.-T. & Mäkelä, E. (2023). 15-vuotiaiden nuorten ruutuajan määrän ja itsetunnon yhteys vertaissuhteiden laatuun 18-vuotiaana. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Kannisto, S. & Piikki, S. (2023). 15-vuotiaiden sosiaalisen median käytön ja digitaalisen pelaamisen yhteydet masennusoireisiin 18–21-vuotiaana sukupuolittain. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Piirainen, I.-T. & Puustelli, S. (2023). Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys NEET-statukseen varhaisaikuisuudessa ja lämmin vanhempi-lapsisuhde suojaavana tekijänä. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Isopahkala, V. & Lukka, S. (2023). Toisen asteen opiskelijoiden masennusoireilu ennen koronapandemiaa ja sen aikana. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Hietala, K., Toivonen, E., & Virtanen, E. (2023). Kodin ulkopuolisen hoidon määrä ennen kouluikää ja prososiaalisuus 12-, 15- ja 18-vuotiaana. Kandidaatintutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Kalttila, K., Paavola, S., Kohtala, M. (2022). Lapsuuden itsetunnon yhteys nuoruuden masennusoireisiin - yksinäisyyden muuntava vaikutus. Kandidaatintutkielman, Jyväskylän yliopisto.

Matilainen, A. & Rima, S. (2022). Kasvatustyylin lämpimyys nuoren ruutuajan ennustajana. Kandidaatintutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Eskola, V. (2022). Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä?: matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Rissanen, A., & Horila, S. (2022). Nuorten ja äitien masennusoireilun yhteys toisen asteen koulutuksen saavuttamiseen. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Lehdikko, E., & Luoranen, M. (2022). Opiskelijahuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Hakamäki, K., & Mäki-Kojola, M. (2021). Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto. 

Hankimaa, H., & Lehtola, A. (2021). Lasten ja äitien syyselitysten yhteydet sekä psykologisen kontrollin rooli. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Harju-Heikkilä, L. (2021). Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella: opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.

Hilden, E. (2021). Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle: yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Jernfors, R. (2021). Itseraportoidun koulupinnaamisen määrän muutos kuudennelta yhdeksännelle luokalle sekä sen yhteys päihteiden käyttöön ja rikollisuuteen. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.

Mattila, R., & Miettinen, K. (2021). Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.

Väkiparta, V. (2021). Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Niemelä, J. (2020). Peruskoulusta toisen asteen opintoihin: nuorten kiinnittyminen koulutuspaikkaan. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Häppäri, S. & Pulkkinen, S. (2020). Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto

Tavinen, B. & Vihola, E. (2020). Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto

Hytönen, M.-L. & Lehdikko, E. (2020). Yksinäisyys ja koulu-uupumus toisen asteen opiskelijoilla. Kandidaatintutkielma, Jyväskylän yliopisto.

Lehtisare, S. (2019). Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto

Kärkkäinen, J. & Luojus, L. (2019). Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto

Tavinen, B. & Vihola, E. (2019). Oppimismotivaatio ja koulutuksen keskeyttämisriski.  Kandidaatintutkielma, Jyväskylän yliopisto

Niemelä, T. (2018). Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten uudelleensijoittuminen koulutuspaikkoihin: Keskeyttämisajatukset sekä tyytyväisyys koulutusvalintaan. Kandidaatintutkielma, Jyväskylän yliopisto

Tahkola, L. (2018). Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto

Tietosuojailmoitus

Julkaisut

Hanketiimi