TUNTEVA – Tunteiden ohjaaminen ja oppiminen varhaiskasvatuksen vuorohoidon arjen toiminnassa
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
TUNTEVA-tutkimuksessa selvitetään, millaista lasten tunteisiin liittyvää ohjaamista ja oppimista varhaiskasvatuksen vuorohoidon arkisen toiminnan lomassa tapahtuu. Tämä ohjaaminen ja oppiminen on usein suunnittelematonta, ja sitä suuntaavat kulttuurissamme vallitsevat normit ja odotukset – esimerkiksi odotukset siitä, missä tilanteissa ja millä tavoin surua, kiukkua ja iloa on sopivaa ilmaista.
Tutkimuksessa analysoidaan varhaiskasvatuksen vuorohoidossa kerättyä havainnointiaineistoa, josta huomion kohteeksi nostetaan etenkin lasten ja aikuisten välinen vuorovaikutus. Aineistossa painottuu vuorohoidon aloitusvaihe, jonka aikana pienet, 0–2-vuotiaat lapset tutustuvat päiväkotinsa toimintatapoihin ja alkavat oppia myös tunteisiin liittyviä kulttuurisia odotuksia.
Julkaisut
Salonen, E., Pursi, A., & Lipponen, L. (2025). Educators’ responses to children’s grieving: Exploring emotional configurations in flexibly scheduled early childhood education and care. European Early Childhood Education Research Journal, 33(3), 390–402. https://doi.org/10.1080/1350293X.2024.2401435
Salonen, E. (2024). Tunteita oppimassa – katse yksilöstä kulttuuriseen yhteisöön. Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogi, 2022. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2024/08/23/tunteita-oppimassa-katse-yksilosta-kulttuuriseen-yhteisoon/
Salonen, E., & Sirola, A. (2024). Emootiot ja tunteet – käsitteet, tutkiminen ja sen haasteet. Jyväskylän yliopiston uutiset ja tiedotteet, 2024. https://www.jyu.fi/fi/uutinen/emootiot-ja-tunteet-kasitteet-tutkiminen-ja-sen-haasteet
Salonen, E., Pursi, A., & Lipponen, L. (2024). Varhaiskasvatuksen aloitus vuorohoidossa: Pienen lapsen suru ja sen kohtaaminen vaihtelevassa sosiaalisessa ympäristössä. Journal of Early Childhood Education Research, 13(2), 30–54. https://doi.org/10.58955/jecer.137388