VIKHMOT

Viitottua kieltä käyttävien kuurojen ja huonokuuloisten nuorten monilukutaito, osallisuus ja toimijuus - VIKHMOT-tutkimushanke

Väitöskirjatutkimuksen kohteena on suomalaista viittomakieltä käyttävien kuurojen ja huonokuuloisten 13–28-vuotiaiden nuorten käsitykset ja kokemukset omista monilukutaidoistaan eri mediaympäristöissä ja teknologiavälitteisissä oppimisympäristöissä. Täsmällinen tieto näistä kysymyksistä auttaa tukemaan nuorten oppimista, kielellistä ja digitaalista toimijuutta, hyvinvointia ja osallisuutta.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Kieli, kulttuuri ja yhteiskunta
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
JYU.Edu
JYU.Well
JYU.LearnDigi
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Koneen Säätiö
Tutkimusta on rahoittanut 2021-2022 JYU:n kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Päärahoittaja: Koneen säätiö 2023-2026.

Hankekuvaus

Väitöskirjatutkimuksen kohteena on suomalaista viittomakieltä käyttävien kuurojen ja huonokuuloisten (KHK) 13–28-vuotiaiden nuorten käsitykset ja kokemukset omista monilukutaidoistaan eri medioiden parissa, oppimisesta ja saavutettavuudesta teknologiavälitteisissä ympäristöissä ja koulutuksen eri asteilla. KHK- nuorten kokemuksia erilaisissa kieliympäristöissä ja positioita koulutuksen kentällä tarkastellaan suhteessa koulutuspoliittisiin dokumentteihin ja linjauksiin. Täsmällinen tieto näistä kysymyksistä auttaa tukemaan nuorten oppimista, kielellistä ja digitaalista toimijuutta, hyvinvointia ja koulutuksen yhdenvertaisuutta. Tutkimus- ja kehitystyöllä voidaan parantaa edelleen yhteiskunnallista demokratiaa kohderyhmän osalta.

Julkaisut

Julkaisu
2025
Saatavilla Open Access kautta
All means all! Universität Bremen; Free University of Bozen-Bolzano; Maynooth University.
Forde, Deirdre
Carstens, Christine
Haihambo, Cynthy K.
Sivunen, Ulla
O’Neill, Claire
Galletti, Alessandra
Julkaisu
2025
Saatavilla Open Access kautta
All means all! Universität Bremen; Free University of Bozen-Bolzano; Maynooth University.
Auer, Petra
Bruwer, Beausetha Juhetha
February, Pamela
Festa, Federica
Sivunen, Ulla

Hanketiimi