Eva Malessa

Eva Malessa

Tuntiopettaja
Yksikkö
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Laitos / Vastuualue
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Sähköposti
eva.i.malessa@jyu.fi
Tieteenalat
6121 Kielitieteet
516 Kasvatustieteet

Esittely

Syksy 2025 Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen opettaja (osa-aikainen), KOPS1012 Aikuisten perustaitojen tukeminen kielikoulutuksessa (5 op), https://opinto-opas.jyu.fi/2025/fi/opintojakso/kops1012/

2019-2025 Väitöstutkimus: Pääsy digitaaliseen oppimiseen kuuluu kaikille: Digitaalisen lukutaidon 
oppimispelin testaus ja osallistava yhteissuunnittelu
 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0587-4

Tämän tutkimuksen keskiössä ovat aikuiset luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevat suomenoppijat Suomessa. Aikuiset oppijat, joilla on vähän tai ei ollenkaan formaalia koulutustaustaa, kohtaavat valtavan haasteen, kun he oppivat samanaikaisesti suullisia kielitaitoja ja ensikertalaisina lukutaitoja toisella kielellä. Nykypäivänä aikuiset maahanmuuttaneet tarvitsevat myös digitaalisia (oppimis)taitoja jokapäiväiseen navigointiin uudessa asuinmaassaan. Tässä tutkimuksessa selvitettiin teknologian roolia aikuisten suomen kielen lukutaitokoulutuksessa tutkimalla opettajien kokemuksia ja näkemyksiä. Tulokset korostavat saavutettavien digitaalisten laitteiden ja oppimisalustojen tarvetta. Innovatiivinen oppimisteknologian suunnittelu ja käyttäjien digitaalisten taitojen kehittäminen vaatii myös resursseja. Väitöstutkimuksessani hyödynnettiin osallistuvaa suunnittelua ja käytettävyystutkimusta. Luku- ja kirjoitustaidon opettajat testasivat erästä lukemaan oppimisen oppimispeliä ja antoivat kehitysehdotuksia. Opettajat ehdottivat oppijakohtaista räätälöintiä ja painottivat traumaherkkyyden, luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun merkitystä. Tämä tutkimus tarjoaakin uutta tietoa aikuisille lukutaito-oppijoille tarkoitettujen verkko-oppimisympäristöjen suunnitteluun. Tutkimustulokset korostavat teknologiavälitteisen oppimisen ja opetuksen kohderyhmäkohtaisuutta aikuisten lukutaitokoulutuksessa. Tutkimus lisää myös tietoisuutta aikuisten lukutaito-oppijoiden aliedustuksesta eettisissä keskusteluissa. Tietyt tutkimuskäytännöt, kuten kirjallisen suostumuksen vaatimus ja kirjakielen käyttö sekä rahallisen tai vaihtoehtoisen korvauksen puute aiheuttavat merkittäviä eettisiä ongelmia. Tutkijoiden pitäisi siis huomioida osallistujien olosuhteet ja resurssit, jotta aikuiset maahanmuuttaneet lukutaito-oppijat voisivat osallistua tutkimustiedon tuottamiseen nykyistä eettisemmin.  

2018-2019    Projektitutkijana AllRead-hankkeessa (https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/82412 )

2018-2024    Kielikampuksen VeriRyhmän, eli verenluovuttajaryhmän yhteyshenkilö

Tutkimuskuvaus

Digitaalisen lukutaidon oppimispelin testaus ja osallistava yhteissuunnittelu maahanmuuttajien aikuiskoulutuksen opettajien kanssa

Tämä tutkimus tarjoaa myös ajankohtaista tietoa teknologian käytöstä, sen hyödyistä ja haitoista aikuisten perusopetuksessa, ennen pandemiaa ja pandemian aikana. Luku- ja kirjoitustaidon opettajat pelasivat oppimispeliä omilla mobiililaitteillaan ja antoivat palautetta ja parannusehdotuksia. Kerätty aineisto koostuu kirjallisista pelaamispäiväkirjoista ja suullisista verkkohaastatteluista. Vaikka aineistona on tiettyyn oppimispeliin liittyvät kokemukset, tutkimukseni tarkoituksena on tuottaa laajemmin sovellettavia suosituksia aikuisille vähänkoulutetuille maahanmuuttajille suunnattujen digitaalisten oppimisympäristöjen ja -pelien (jatko)kehittämiseen. Lisäksi tätä tietoa voidaan hyödyntää Jyväskylän yliopiston toistaiseksi vain tutkimuskäytössä olevan Professori Pörröpää ja Lukukupla- oppimispelin muokkaamisessa. Ensisijaisesti lapsille suunniteltu oppimispeli soveltuisi jatkossa näin myös aikuisten maahanmuuttajien opetukseen tukien ja tehostaen aikuisten lukutaidon mekaanista ja merkityksellistä harjoittelua suomen kielellä.

Julkaisut