Opettajien osaamisen kehittäminen

Jyväskylän yliopiston pitkät perinteet opetuksessa ja opetuksen kehittämisessä näkyvät edelleen.

Lähtökohtia

Opettajien pedagogisen osaamisen kehittäminen sisältää laaja-alaisesti erilaisia osaamisalueita. Opetuksen ja koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviin osaamiset, yliopistopedagogiset taidot, ohjaustaidot ja opetuksen suunnittelutaidot ovat keskiössä, ja niitä tuetaan monin pedagogisin koulutuksin. Erityisteemoja, kuten digipedagogisia taitoja tuetaan sekä koulutusten että koulutuksen kehittämisen toimintamallien kautta.

Pedagogisissa koulutuksissa tuetaan opetuksen toteuttamisen ja kehittämisen tutkimusperustaisia lähtökohtia, jotka näkyvät myös koulutuksen kehittämisen strategiassa. Lähtökohdat kiteytyvät kahden keskeisen periaatteen ympärille: konnektiivisuus, eli opetuksen ja tutkimuksen yhteys ja yhteiskunnallisen vuorovaikutus, ja oppijalähtöisyys.

Uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön Jyväskylän yliopistossa 1.8. alkaen.

Pedagogisten opintojen tarjonta sisältää mahdollisuuden kouluttautumiseen aina pedagogiseen pätevöitymiseen saakka. Tämä koostuu yliopistopedagogisten opintojen ja aikuiskouluttajan pedagogiset opintojen kokonaisuudesta. Pedagogista koulutusta tarjotaan osin myös englannin kielellä, sekä pienempinä kokonaisuuksina, jotka tukevat opettajien osaamisen päivittämistä.

Osaamisen kertymistä tuetaan monin toiminnallisin tavoin, kuten kehittämistoiminnan, opetuksen kehittämisen vertaisverkostotoiminnan ja opettajille suunnattujen opetuksen tutkimuskausien avulla. Jyväskylän yliopisto edellyttää opetustehtäviin valituilta pedagogisia opintoja (10 op) kahden vuoden kuluessa työsuhteen alkamisesta, jos niitä ei ole aikaisemmin suoritettu.

Lue lisää