Erityispedagogiikka: Oppimistehtävän arviointia ohjaavat kriteerit
Oppimistehtävä arviointia ohjaavat kriteerit JYU avoimen yliopiston erityispedagogiikan opinnoissa.
Sisällysluettelo
Opintosuoritus arvioidaan kokonaisuutena ja arviointiin vaikuttavat oppimateriaalin käyttö, vastauksen asiasisältö sekä tieteellinen viestintä. Tekoälyn käytöstä tai siitä, että sitä ei ole käyttänyt, on aina raportoitava.
Arvosana 5
- Vastaus on perustellusti rajattu ja noudattaa tehtävänantoa.
- Kaikkia tehtävänannon teemoja on käsitelty tasapainoisesti ja kytketty asianmukaisesti oppimateriaalin sisältöihin.
- Oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti vertaillen, yhdistellen ja eri näkökulmia esiin tuoden.
- Vastaus etenee sujuvasti johdannosta pohdintaan muodostaen eheän kokonaisuuden.
- Vastaus osoittaa tieteellistä, kriittistä tai oivaltavaa ajattelua.
- Lähdeviittaukset ja -luettelo sekä tekstin jäsennys ja kieliasu ovat tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaiset.
- Vastaus osoittaa erinomaista aiheen hallintaa.
- Oppimisprosessin itsearviointi on ansiokasta.
Arvosana 4
- Vastaus on perustellusti rajattu ja noudattaa tehtävänantoa.
- Kaikkia tehtävänannon teemoja on käsitelty tasapainoisesti ja kytketty asianmukaisesti oppimateriaalin sisältöihin.
- Oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti yhdistellen ja eri näkökulmia esiin tuoden.
- Vastaus etenee sujuvasti johdannosta pohdintaan muodostaen eheän kokonaisuuden.
- Vastaus osoittaa tieteellistä ajattelua.
- Lähdeviittaukset ja -luettelo sekä tekstin jäsennys ja kieliasu ovat pääosin tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaiset.
- Vastaus osoittaa kiitettävää aiheen hallintaa.
- Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan monipuolisesti.
Arvosana 3
- Tehtävänantoon vastataan asianmukaisesti oppimateriaalin pohjalta.
- Oppimateriaalia on käytetty eri näkökulmia esiin tuoden.
- Teemojen käsittelyssä ja oppimateriaalin käytössä voi olla epätasapainoa ja vastauksessa voi olla jossain määrin oppimateriaalin tekstin toistoa.
- Tehtävänannon teemat on käsitelty, ja ne on kytketty oppimateriaalin sisältöihin.
- Lähdeviittaukset ja -luettelo sekä tekstin jäsennys ja kieliasu noudattavat suurelta osin tieteellisen kirjoittamisen periaatteita.
- Vastaus osoittaa hyvää aiheen hallintaa.
- Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan.
Arvosana 2
- Vastauksessa on tuotu esille joitakin keskeisiä käsitteitä ja teorioita, mutta tehtävänannon teemojen käsittely jää suppeaksi tai jokin oleellinen osa tehtävänantoa on jäänyt pois.
- Oppimateriaalin käyttö on epätasapainoista.
- Oppimateriaalia on hyödynnetty, mutta vastaus perustuu osittain muuhun kuin opintojakson oppimateriaaliin.
- Vastauksessa on epäjohdonmukaisuutta.
- Vastauksessa on väärinymmärryksiä tai virheellistä tietoa.
- Omat näkökulmat ovat irrallisia ja perustelemattomia.
- Vastauksessa on runsaasti oppimateriaalin tekstin toistoa, jolloin opiskelijan oma ymmärrys ei tule esille.
- Lähdeviittauksissa ja -luettelossa sekä tekstin kieliasussa on puutteellisuuksia.
- Vastaus osoittaa tyydyttävää aiheen hallintaa.
- Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan niukasti.
Arvosana 1
- Vastauksessa on tuotu esille joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta tehtävänannon teemojen käsittely jää hyvin suppeaksi tai jokin oleellinen osa tehtävänantoa on jäänyt pois.
- Oppimateriaalin käyttö on epätasapainoista. Esimerkiksi vastaus perustuu pääosin yhteen lähteeseen, vaikka tehtävässä on muutakin oppimateriaalia.
- Vastauksessa on käytetty paljon muita lähteitä kuin oppimateriaalia, mutta oppimateriaalia on kuitenkin jossain määrin hyödynnetty.
- Kokonaisuus on epäjohdonmukainen.
- Vastauksessa on väärinymmärryksiä tai virheellistä tietoa.
- Omat näkökulmat ovat irrallisia ja perustelemattomia.
- Vastauksessa on runsaasti lähteiden suoraa kopiointia, jolloin opiskelijan oma ymmärrys ei tule esille.
- Lähdeviittauksissa ja -luettelossa sekä tekstin kieliasussa on selkeitä puutteita.
- Vastaus osoittaa välttävää aiheen hallintaa.
- Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan hyvin niukasti tai itsearviointi puuttuu kokonaan.
Hylätty
- Vastaus ei vastaa tehtävänantoa.
- Vastauksesta on jäänyt pois jokin keskeinen osa-alue.
- Vastaus on kirjoitettu arkitietoon tai suurelta osin omiin mielipiteisiin perustuen.
- Vastaus perustuu pääosin tai kokonaan muihin lähteisiin kuin opintojakson oppimateriaaliin.
- Jotain tehtävänannon kannalta keskeistä lähdettä ei ole käytetty lainkaan.
- Vastaus on jäsentymätön.
- Vastaus on liian niukka tai ylittää huomattavasti suosituspituuden.
- Lähteiden ja lähdeviitteiden käytössä on suuria puutteellisuuksia.
- Vastauksessa on plagiointia.
- Itsearviointi puuttuu.
- Tekoälyä ei ole käytetty ohjeiden mukaan.