Psykologian harjoitteluohjeet

Sisällysluettelo
Orientoiva harjoittelu
Orientoivan harjoittelun tavoitteena tutustuttaa psykologian opiskelija jo aineopintovaiheessa sosiaali– ja terveydenhuollon, työnpsykologian ja muiden psykologian sovellusalojen ammatilliseen kenttään ja tuleviin yhteistyökumppaneihin. Orientoivan harjoittelun voi suorittaa kandi- ja/tai maisterivaiheessa.
Harjoittelu (FM)
Filosofian maisterin tutkintoa suorittavat psykologian opiskelijat suorittavat harjoittelun maisteriopintojen aikana.
Jos teet harjoittelun alaikäisten parissa, tulee sinun esittää rikostaustaote ennen harjoittelua.
Psykologiharjoittelu
Harjoittelemaan voi lähteä psykologian kandidaatti, joka on suorittanut työelämävalmiudet I ja III -opinnot. Ennen harjoittelun aloittamista harjoittelija ilmoittaa harjoittelupaikkansa tiedot harjoittelusta vastaavalle opettajalle ja tekee harjoittelusuunnitelman ja -sopimuksen ohjeiden mukaisesti.
Työelämävalmiudet III -opintojakson esittely.
Opiskelijan ohjeet harjoitteluun löytyvät Moodlesta, kurssiavain on Harkka24.
Jos teet harjoittelun alaikäisten parissa, tulee sinun esittää rikostaustaote ennen harjoittelua.
Ohjeet harjoittelupaikalle
Ohje harjoittelusopimuksen tekoon
Harjoittelusopimus on juridinen ja kirjanpidollinen asiakirja, jolla sovitaan harjoittelun toteuttamisesta ja työnantajalle maksettavasta palkkatuesta. Sopimus laaditaan hyvissä ajoin ennen harjoittelua. Esimerkiksi syksyllä alkavaan harjoitteluun viimeistään kesäkuun puoliväliin mennessä ja kevään harjoitteluun viimeistään joulukuun ensimmäisellä viikolla.
Sopimus tehdään INTO-sovelluksessa.
Kirjaa lisätietoja-kohtaan, mitä olet sopinut yliopiston harjoittelunohjausryhmiin (2x 2pv) osallistumisesta. Tästä on toisinaan tullut ongelmia harjoittelun aikana, ellei ole ennakkoon selkeästi sovittu, että niihin osallistutaan työajalla.
Opiskelija valmistelee harjoittelusopimuksen ja -suunnitelman yhteistyössä harjoittelupaikan kanssa hyvissä ajoin ennen harjoittelua. Syksyllä alkavaan harjoitteluun viimeistään kesäkuussa ja kevään harjoitteluun viimeistään joulukuun puoliväliin mennessä.
Suunnitelman luonnos palautetaan Moodleen ko. palautuslaatikkoon harjoittelusta vastaavan lehtorin tarkistettavaksi.
Kun sopimus on tarkistettu ja saat luvan siirtyä allekirjoitusvaiheeseen, sovi sähköisestä allekirjoituksesta harjoittelupaikan kanssa ja toimita harjoittelusta vastaavalle lehtorille seuraavat tiedot (omat ja harjoittelupaikan allekirjoittajan tiedot):
- Nimi
- Sähköpostiosoite
- Matkapuhelinnumero
- Organisaatio
- Tehtävänimike/titteli
Sopimus tulee sitten kaikille kolmelle osapuolelle sähköisesti allekirjoitettavaksi. Eli sopimuksia ei jatkossa enää postiteta!
Harjoittelusuunnitelman laatiminen
Harjoittelemaan lähtevän tulee ottaa selville harjoittelupaikastaan alla mainittavat harjoitteluun liittyvät seikat, jotka hänen tulee käydä läpi harjoittelun organisoinnista vastaavan henkilön kanssa ennen kuin hän lähtee harjoittelemaan. Tämä tarkoittaa siis jonkinlaista tulevan harjoittelijan valmentautumista tuleviin tehtäviin. Suunnitelman tulee olla kirjallinen, ja lähinnä vastata alla oleviin "Harjoittelijan tulee selvittää" -kysymyksiin soveltuvin osin.
Harjoittelusuunnitelma palautetaan arvioitavaksi hyvissä ajoin ennen harjoittelua (syksyn harjoittelun osalta kesäkuun puoliväli, kevään harjoittelun osalta n. joulukuun ensimmäinen viikko) Moodleen, katso tarkemmat päivät Moodlesta.
Harjoittelusuunnitelma auttaa harjoitteluun orientoitumisessa, ja sitä voi hyödyntää myös harjoitteluraportin laadinnassa. Harjoittelusuunnitelma on tärkeä raportoida, koska niiden perusteella organisoidaan myös laitoksella järjestettävät harjoittelunohjausryhmät siten, että niistä tulee harjoittelun tuen ja vertaisoppimisen kannalta mahdollisimman hyödylliset.
1. Millaisia erilaisia tutkimus- ja arviointitehtäviä harjoittelijalle tulee vastaan juuri tässä harjoittelupaikassa?
- perustehtävät
- menetelmät
- päätökset liittyen tutkimuksiin
2. Millaisia asiakassuhteita harjoitteluun tulee sisältymään?
- erilaiset tutkimussuhteet
- mahdolliset ohjantasuhteet
- ryhmäprosesseihin liittyvät suhteet (esim. työyhteisön ja organisaation konsultaatiot, verkostotyö)
- perheisiin liittyvät asiakassuhteet
- muut asiakassuhteen luonteiset suhteet
- jos kyseessä on kliinisen psykologian harjoittelupaikka, kuinka asiakastyössä painottuu yksilöpsykoterapia tai perheterapia?
3. Voitko tutustua psykologin antamaan työnohjaukseen?
4. Miten voit tutustua psykologin antamaan tai saamaan konsultaatioon? Miten voit tutustua työryhmän saamaan konsultaatioon? Millaisia erilaisia konsultaatiosuhteita voit seurata?
5. Miten voit tutustua työyhteisön team-työskentelyyn?
- Ketä työryhmään kuuluu?
- Onko vakituisia palaveriaikoja?
- Millaisia päätöksiä ryhmässä tehdään?
6. Kuuluuko harjoitteluun etätyöskentelyä? Onko harjoittelupaikassa ohjeet etätyöskentelyä varten psykologeille? Kuvaile psykologin tehtäviä, joita tehdään harjoittelussa etänä.
7. Millaisia erityiskysymyksiä harjoittelussa tulee vastaan, joihin voit tutustua ja joista voit kertoa muille harjoittelijoille ohjausryhmien yhteydessä?
- Mitkä ovat harjoittelupaikan erityispiirteet verrattuna toisiin sovellutusalueisiin?
8. Miten harjoitteluajalle järjestetään harjoittelupaikalla sovellettavan työehtosopimuksen mukaiset palkkaus- ja loma-asiat?
9. Mitä oppimistavoitteita asetat harjoittelullesi? Mitä tietoja, taitoja ja osaamisiasi haluat harjoittelun aikana syventää?
Ensimmäinen ohjauskerta: harjoittelupaikan esittely
Ensimmäiselle harjoittelun ohjauskerralle osallistuu myös PSYS301 Tututuminen psykologien työnkuvaan -kurssin opiskelijoita. Harjoittelijan tulee esitellä tällä ohjauskerralla lyhyesti harjoittelupaikkansa organisaatio ja psykologin tehtävät kyseisessä harjoittelupaikassa muille opiskelijoille.
Päämääränä on tutustuttaa psykologian opiskelijat erilaisiin psykologian alan toimipisteisiin ja psykologin työhön. Tämän lisäksi harjoittelija voi kertoa kokemuksistaan harjoittelusta. Harjoittelijoille on varattu aikaa omien kokemustensa vaihtamiseen myös keskenään tämän jälkeen.
Toinen ohjauskerta: tutkimus- ja arviointitehtävä tai asiakassuhdetehtävä
Toisella ohjauskerralla harjoittelija esittelee joko tutkimus- ja arviointitehtävän tai asiakassuhdetehtävän riippuen kumpi tehtävä soveltuu paremmin hänen työtehtäviinsä harjoittelupaikassa.
Tutkimus- ja arviointitehtävä
Tutkimus- ja arviointitehtävästä tehty esitys antaa tietoa arviointiprosessista erityisesti niille ryhmän jäsenille, jotka harjoittelevat jollakin muulla sovellutusalueella. Opiskelijan tulee valmistaa esityksensä siten, että se on helposti seurattavissa. Testitulokset on hyvä olla kaikille ryhmäläisille esitettävässä muodossa esim. kalvoilla. Esityksen laadinnassa on otettava huomioon vaitiolovelvollisuutta koskevat säännökset, joista voi saada ohjeita myös harjoittelupaikan ohjaavalta psykologilta, mikäli jonkinlaista epäselvyyttä esiintyy.
1. Tutkimuksen lähtökohdat ja perustelut
- mitä tutkimuksessa pyritään selvittämään
- kenen pyynnöstä tutkimus tehdään ja mihin tarkoitukseen saatuja tietoja käytetään jne.
2. Tutkimusmenetelmien valinta ja valinnan perustelu
3. Asiakkaan tai asiakasperheen olennaiset taustatiedot
- oireiston ja/tai ongelmien kehityksen kuvaus
- miten oireet tai ongelmat ilmentyvät nykyisin asiakkaan tai asiakasperheen elämässä
4. Tutkimuksen kuvaus
- asiakkaan tai asiakasperheen suhtautuminen tutkimukseen ja tutkijaan
- tutkimuksen eri vaiheiden kuvaus
5. Tutkimuksen johtopäätökset
- miten esiintyviä oireita tai ongelmia voidaan ymmärtää yksilö-, ryhmä- tai perhetutkimuksen näkökulmasta
- miten mahdollisesti oireita tai ongelmia voidaan ymmärtää kehitysdiagnostisesti
- yksilöpsykologisessa kuvauksessa: esim. persoonallisuuden adaptiiviset puolet, häiriön tasoarviointi, hallitsevat ristiriidat, käytetyt defenssit
- perhearvioinnissa kuvaus jonkin perheteoreettisen viitekehyksen puitteissa
6. Mahdollinen lausunto tai yhteenveto ja palaute asiakkaalle tai asiakasperheelle
Mikäli kysymyksessä on neuropsykologinen tutkimus tai soveltuvuustutkimus, niin edellä esitettyjä ohjeita noudatetaan siinä määrin kuin se on mahdollista.
Asiakassuhteeseen liittyvä tehtävä
Asiakassuhteeseen liittyvä esitys antaa tietoa arviointiprosessista erityisesti niille ryhmän jäsenille, jotka harjoittelevat jollakin muulla sovellutusalueella. Harjoittelijan tulee harjoittelun pienryhmäohjauksessa kuvata omaa vuorovaikutustaan yhden asiakassuhteen perusteella vähintään yhden vuorovaikutustilanteen osalta.
Toivottavaa olisi että kyseinen asiakassuhde olisi kestänyt mahdollisimman pitkään. Mikäli harjoitteluun ei liity yksilöasiakassuhteita, kuvauksen kohteena voi olla jokin muu työskentelytilanne.
Ohjausryhmässä keskitytään erityisesti asiakkaan herättämiin ajatuksiin ja asiakassuhteessa esille tuleviin ongelmiin. Ryhmässä pyritään yhdessä tutkimaan niitä keskeisiä prosesseja, jotka ilmenevät asiakassuhteessa.
Tämä esitys perustuu harjoittelijan omiin muistiinpanoihin eikä siitä tarvitse tehdä kirjallista esitystä.
1. Harjoittelijan käsitys asiakassuhteessa olevasta henkilöstä, perheestä, yhteisöstä tms.
- yksittäisen asiakkaan kohdalla elämänhistoria ja taustatiedot sekä tämänhetkinen elämäntilanne, oireet, ongelmat ja tavoitteet.
- asiakasperheen kohdalla perheteoreettinen tarkastelu, kehitysvaihe yms.
- yhteisöistä soveltavin osin
2. Vuorovaikutuksen kuvaus
- miten kontakti rakentuu
- mitkä ovat keskeiset sisällöt vuorovaikutuksessa
- asiakkaan suhde työntekijään (harjoittelijaan)
3. Harjoittelijan omien vastatunteiden ja -reaktioiden kuvaaminen
- "minun ajatukseni suhteessa asiakkaaseen"
- miten ymmärsin asiakasta omien vertaiskokemuksieni pohjalta eli asiakas välitti jotain sellaista, mikä minulle oli tuttua omien elämänkokemusten, omien kehitysvaiheitteni tai oman itsetiedostukseni kautta
Harjoittelukertomuksen laatiminen ja opintojakson suoritus
Harjoittelun lopussa harjoittelijan tulee tehdä kirjallinen harjoittelukertomus. Harjoittelukertomuksen tarkoituksena on esittää tiivistetyssä muodossa harjoittelijan kokemuksia harjoitteluajaltaan.
Harjoittelukertomuksessa tulee kuvailla ja jäsentää harjoittelua seuraavista näkökulmista:
- Harjoittelupaikan organisaatio. Organisaatiomallin toimivuus sille asetetun tehtävän kannalta. Organisaatiomallin psykologin työn kannalta toimintaa edistävät ja haittaavat puolet.
- Psykologin työn kuvaaminen harjoittelupaikassa. Miten käsityksesi psykologin työstä muovautui harjoittelun aikana ja mitkä ovat sen tulevaisuuden näkymät, käsityksesi omasta psykologin ammatti-identiteetistä ja sen kehittymisestä? Onko kyseinen sovellusala myös jatkossa se millä aikoo työskennellä? Miten ammattieettiset kysymykset tulivat esille harjoittelun aikana? Arvioi omaa soveltuvuuttasi psykologin työhön ja oppimiskokemuksiasi.
- Arvio harjoittelusta. Millä lailla edeltävät opinnot ovat antaneet valmiuksia harjoittelussa tulleisiin tehtäviin? Ovatko harjoittelulle asetetut päämäärät ja omat tavoitteesi toteutuneet? Mitkä olivat harjoittelun hyvän ja huonot puolet. Mikä oli hyödyllistä ja mikä ei, ehdotukset harjoittelun kehittämiseksi kyseisellä sovellutusalueella.
Harjoittelukertomuksessa tulee olla kansilehti, josta ilmenee harjoittelupaikka, harjoittelun ajanjakso, harjoittelijan nimi, ohjaajan nimi, oppilaitos ja päiväys. Siinä tulee olla sisällysluettelo ja varsinaisen tekstiosan tulee olla 5-10 sivua. Ohjaajan tulee varmentaa harjoittelukertomus allekirjoituksellaan.
Harjoittelu katsotaan suoritetuksi, kun harjoittelun kenttäjakson lisäksi
- opiskelija on osallistunut laitoksen järjestämiin ohjausryhmiin ja esitellyt siellä harjoittelupaikkansa organisaatiota ja psykologin tehtäviä (ensimmäinen ohjausryhmätapaaminen) sekä esittänyt joko tutkimus- ja arviointitehtävän tai asiakassuhdetehtävän (toinen ohjausryhmätapaaminen),
- kun sekä ohjaaja että psykologian harjoittelun organisoinnista vastaava opettaja ovat tarkistaneet ja hyväksyneet harjoittelukertomuksen ja
- ohjaaja on antanut todistuksen harjoittelun suorittamisesta (arviointia ei enää lähetä psykologian laitokselle, vaan se toimii palautekeskustelujen pohjana)
Harjoittelun ohjaaja antaa todistuksen harjoittelun suorittamisesta kahtena kappaleena, joista toinen annetaan opiskelijalle ja toinen lähetetään psykologian laitokselle. Harjoittelukertomus tulee olla kolmena kappaleena, joista yksi jää harjoittelupaikkaan, yksi toimitetaan psykologian laitokselle ja yksi jää harjoittelijalle itselleen.
Allekirjoitetut harjoittelukertomus ja harjoittelutodistus (skannattuna) palautetaan Moodleen. Kevään harjoittelusta viimeistään kesäkuun puolivälissä, ja syksyn harjoittelusta joulukuun puolivälissä, jos toiveena on, että suoritus arvioidaan ennen vapaajaksoa. Muista seurata myös arviointipalautetta – joskus palautuksissa on puutteita (esim. palautettu erehdyksessä väärä liite tai allekirjoitus puuttuu)!