Psykologian harjoitteluohjeet

fluorescent human shape and brain

Sisällysluettelo

Orientoiva harjoittelu

Orientoivan harjoittelun tavoitteena tutustuttaa psykologian opiskelija jo aineopintovaiheessa sosiaali– ja terveydenhuollon, työnpsykologian ja muiden psykologian sovellusalojen ammatilliseen kenttään ja tuleviin yhteistyökumppaneihin. Orientoivan harjoittelun voi suorittaa kandi- ja/tai maisterivaiheessa.

Harjoittelu (FM)

Filosofian maisterin tutkintoa suorittavat psykologian opiskelijat suorittavat harjoittelun maisteriopintojen aikana.

Jos teet harjoittelun alaikäisten parissa, tulee sinun esittää rikostaustaote ennen harjoittelua.

Psykologiharjoittelu

Harjoittelemaan voi lähteä psykologian kandidaatti, joka on suorittanut työelämävalmiudet I ja III -opinnot. Ennen harjoittelun aloittamista harjoittelija ilmoittaa harjoittelupaikkansa tiedot harjoittelusta vastaavalle opettajalle ja tekee harjoittelusuunnitelman ja -sopimuksen ohjeiden mukaisesti.

Työelämävalmiudet III -opintojakson esittely.

Opiskelijan ohjeet harjoitteluun löytyvät Moodlesta, kurssiavain on Harkka24.

Jos teet harjoittelun alaikäisten parissa, tulee sinun esittää rikostaustaote ennen harjoittelua.

Ohjeet harjoittelupaikalle

Harjoitteluun liittyvät tehtävät

Ohje harjoittelusopimuksen tekoon

Harjoittelusuunnitelman laatiminen

Harjoittelemaan lähtevän tulee ottaa selville harjoittelupaikastaan alla mainittavat harjoitteluun liittyvät seikat, jotka hänen tulee käydä läpi harjoittelun organisoinnista vastaavan henkilön kanssa ennen kuin hän lähtee harjoittelemaan. Tämä tarkoittaa siis jonkinlaista tulevan harjoittelijan valmentautumista tuleviin tehtäviin. Suunnitelman tulee olla kirjallinen, ja lähinnä vastata alla oleviin "Harjoittelijan tulee selvittää" -kysymyksiin soveltuvin osin.

Harjoittelusuunnitelma palautetaan arvioitavaksi hyvissä ajoin ennen harjoittelua (syksyn harjoittelun osalta kesäkuun puoliväli, kevään harjoittelun osalta n. joulukuun ensimmäinen viikko) Moodleen, katso tarkemmat päivät Moodlesta.

Harjoittelusuunnitelma auttaa harjoitteluun orientoitumisessa, ja sitä voi hyödyntää myös harjoitteluraportin laadinnassa. Harjoittelusuunnitelma on tärkeä raportoida, koska niiden perusteella organisoidaan myös laitoksella järjestettävät harjoittelunohjausryhmät siten, että niistä tulee harjoittelun tuen ja vertaisoppimisen kannalta mahdollisimman hyödylliset.

Ensimmäinen ohjauskerta: harjoittelupaikan esittely

Ensimmäiselle harjoittelun ohjauskerralle osallistuu myös PSYS301 Tututuminen psykologien työnkuvaan -kurssin opiskelijoita. Harjoittelijan tulee esitellä tällä ohjauskerralla lyhyesti harjoittelupaikkansa organisaatio ja psykologin tehtävät kyseisessä harjoittelupaikassa muille opiskelijoille.

Päämääränä on tutustuttaa psykologian opiskelijat erilaisiin psykologian alan toimipisteisiin ja psykologin työhön. Tämän lisäksi harjoittelija voi kertoa kokemuksistaan harjoittelusta. Harjoittelijoille on varattu aikaa omien kokemustensa vaihtamiseen myös keskenään tämän jälkeen.

Toinen ohjauskerta: tutkimus- ja arviointitehtävä tai asiakassuhdetehtävä

Toisella ohjauskerralla harjoittelija esittelee joko tutkimus- ja arviointitehtävän tai asiakassuhdetehtävän riippuen kumpi tehtävä soveltuu paremmin hänen työtehtäviinsä harjoittelupaikassa.

Tutkimus- ja arviointitehtävä

Tutkimus- ja arviointitehtävästä tehty esitys antaa tietoa arviointiprosessista erityisesti niille ryhmän jäsenille, jotka harjoittelevat jollakin muulla sovellutusalueella. Opiskelijan tulee valmistaa esityksensä siten, että se on helposti seurattavissa. Testitulokset on hyvä olla kaikille ryhmäläisille esitettävässä muodossa esim. kalvoilla. Esityksen laadinnassa on otettava huomioon vaitiolovelvollisuutta koskevat säännökset, joista voi saada ohjeita myös harjoittelupaikan ohjaavalta psykologilta, mikäli jonkinlaista epäselvyyttä esiintyy.

Asiakassuhteeseen liittyvä tehtävä

Asiakassuhteeseen liittyvä esitys antaa tietoa arviointiprosessista erityisesti niille ryhmän jäsenille, jotka harjoittelevat jollakin muulla sovellutusalueella. Harjoittelijan tulee harjoittelun pienryhmäohjauksessa kuvata omaa vuorovaikutustaan yhden asiakassuhteen perusteella vähintään yhden vuorovaikutustilanteen osalta.

Toivottavaa olisi että kyseinen asiakassuhde olisi kestänyt mahdollisimman pitkään. Mikäli harjoitteluun ei liity yksilöasiakassuhteita, kuvauksen kohteena voi olla jokin muu työskentelytilanne.

Ohjausryhmässä keskitytään erityisesti asiakkaan herättämiin ajatuksiin ja asiakassuhteessa esille tuleviin ongelmiin. Ryhmässä pyritään yhdessä tutkimaan niitä keskeisiä prosesseja, jotka ilmenevät asiakassuhteessa.

Tämä esitys perustuu harjoittelijan omiin muistiinpanoihin eikä siitä tarvitse tehdä kirjallista esitystä.

Harjoittelukertomuksen laatiminen ja opintojakson suoritus

Harjoittelun lopussa harjoittelijan tulee tehdä kirjallinen harjoittelukertomus. Harjoittelukertomuksen tarkoituksena on esittää tiivistetyssä muodossa harjoittelijan kokemuksia harjoitteluajaltaan. 

Laadunvarmistuslomake / opiskelijat