Sosiaalisen median aineistot

Sisällysluettelo

Sosiaalisen median aineistot sisältävät usein sekä tietosuoja-, sopimusoikeus- ja tekijänoikeuskysymyksiä. Lisäksi niissä on omat tutkimuseettiset haasteensa.

TUTKIMUSETIIKKA

Sosiaalisen median hyödyntämiseen tutkimusaineistona liittyy väistämättä tutkimuseettisiä kysymyksiä, haasteita ja riskejä. 

Sinun tehtäväsi tutkijana on tunnistaa someaineistoihin liittyvät kysymykset ja haasteet sekä minimoida ja hallita riskejä.

Pohdi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Someen tuotettuja sisältöjä ei yleensä ole tarkoitettu tutkimuskäyttöön. Millaisia riskejä tai haittoja tutkittaville voi koitua tällaisten sisältöjen tutkimuksesta?
  • Millaisia riskejä tai haittoja tutkittaville voi koitua someaineiston sisältämien henkilötietojen käsittelystä?
  • Voiko sinulle itsellesi tai tutkittaville koitua harmia siitä, että heidän somepostauksiaan analysoidaan ja nostetaan esille julkisessa opinnäytetyössä ja näin tuodaan postaukset uuden yleisön tietoon?
  • Voitko opinnäytetyössä käyttää suoria lainauksia aineistosta analyysisi tueksi, jolloin alkuperäinen postaus ja sen tekijä ovat helposti löydettävissä hakukoneella?
  • Sisältävätkö postaukset lisäksi erityisen arkaluonteisia tietoja?
    • Esimerkkejä erityisen arkaluontoisista tiedoista: rikostuomiot, huumeiden käyttö, rahaongelmat, mielenterveysongelmat, kontroversiaalit poliittiset mielipiteet ja aktivismi.
    • Jos aineistossa on tällaisia tietoja, millaista harmia tai vahinkoa tutkittaville voisi tällöin koitua siitä, että he ovat tutkimuksen kohteena?
    • Arkaluonteisia tietoja ja aiheita sisältävien someaineistojen välttäminen on suositeltavaa, sillä tutkimukseen voisi tällöin liittyä niin isoja eettisiä haasteita, ettei niitä pystytä ratkaisemaan opinnäytteen puitteissa.

Tällaiset kysymykset, haasteet ja riskit ovat olemassa riippumatta siitä, onko käyttämäsi aineisto julkisesti esillä internetissä vai ei.

  • Huomaathan kuitenkin, että esimerkiksi suljettujen ryhmien tutkimiseen liittyvät eettiset haasteet ovat todennäköisesti niin mittavia, etteivät ne sovellu perustutkinto-opiskelijan opinnäytteen aineistoksi.
  • Myös avointen ryhmien tapauksessa on tärkeää selvittää aineiston käytön mahdollisuus alustakohtaisesti, eli palvelun tarjoajan on sallittava aineiston tutkimuskäyttö. Sinun on myös ratkottava edelleen muut etiikkaan, henkilötietoihin ja tutkittavien informointiin liittyvät kysymykset.

Sosiaalisen median aineiston käyttö edellyttää usein tietosuojan vaikutustenarvioinnin laadintaa.

  • Vaikutustenarviointi vaaditaan etenkin, kun tutkimus sisältää tietojen laajamittaista käsittelyä; tietokokonaisuuksien yhteensovittamista tai yhdistämistä; kerätään arkaluontoisia tai luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia tietoja; eikä tutkittavia pystytä informoimaan.
  • Tietosuojan vaikutuksenarvioinnista puhutaan enemmän oppimateriaalin osiossa: Henkilötiedot. 

SOMEAINEISTOJEN TUTKIMINEN JA HENKILÖTIEDOT

Someaineistoihin lähes poikkeuksetta liittyy jonkinasteisia tunnisteita, eli toisin sanoen, tulet keräämään ja käsittelemään henkilötietoja. Lisäksi sinun on muistettava, että tutkittavilla henkilöillä on oikeus tietää olevansa tutkimuksen kohteena! 

Informointi ja osallistumissuostumus

Jyväskylän yliopiston tämänhetkisen ohjeistuksen mukaan sinun pitää kertoa tutkimuksen kohteena oleville henkilötietojen käsittelystä ja pyytää osallistumissuostumus silloinkin, kun aineisto kerätään sosiaalisesta mediasta.

  • Ohjeistus päivittyy parhaillaan ja tällä sivulla olevia ohjeita tullaan tarvittaessa tarkentamaan.

Informoi

  • Esimerkiksi jos tutkit tietyn vaikuttajan somekanavaa, lähetä hänelle tietosuojailmoitus, tiedote ja suostumuslomake henkilökohtaisesti.
  • Jos on mahdotonta tai kohtuuttoman vaivan takana saada tutkittavaan yhteys ja toimittaa hänelle tiedote ja tietosuojailmoitus henkilökohtaisesti, niin saata informointidokumentit saataville muulla keinoin:
    • Julkaise tietosuojailmoitus. Esimerkiksi jos tutkit jonkin julkisen some-kanavan kommentteja, linkitä julkaistu tietosuojailmoitus kommentteihin.
    • Jokaisella JYU:laisella on käytössä henkilökohtainen jyu-verkkosivu, ja yliopiston SharePoint, joista jompaa kumpaa voi käyttää tässä apuna.

Pyydä osallistumissuostumus

  • Esimerkiksi jos tutkit tietyn vaikuttajan somekanavaa, lähetä hänelle henkilökohtaisesti myös suostumuslomake, tietosuojailmoituksen ja tiedotteen kanssa. Tarvitset häneltä vastauksen, antaako hän suostumuksen.
  • Joissain tapauksissa tutkittavien suostumus osallistua tutkimukseen on mahdotonta varmistaa, esimerkiksi silloin, jos tutkit jonkin sosiaalisen median kanavan kommenttiosiota ja kaikkia kommentoijia ei ole mahdollista tavoittaa.
    • Tällöin poiketaan tietoon perustuvan suostumuksen periaatteesta tutkimukseen osallistumisessa.
    • Huomaa, että jos tutkimukseen osallistumisessa poiketaan tietoon perustuvan suostumuksen periaatteesta, niin tarvitaan eettinen ennakkoarviointi.
  • Eettisestä ennakkoarvioinnista löydät lisätietoa oppimateriaalin osiosta: Henkilötiedot.

Nämä ohjeet koskevat myös julkisuuden henkilöiden, kuten poliitikkojen, sometilejä tai yritysten sometilejä.

Henkilötietojen käsittelyperuste

Tietosuojailmoituksessa kerrotaan aina henkilötietojen käsittelyperuste. 

  • Käsittelyperusteista on kerrottu oppimateriaalin osiossa: Henkilötiedot.
  • Voit lukea käsittelyperusteista myös Jyväskylän yliopiston Opiskelijan tietosuojaohjeista, kohdasta Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste ja suostumuksen pyytäminen. 

Käsittelyperusteet:

  • Jos opinnäytteesi on tieteellinen työ, käsittelyperuste on yleinen etu.
  • Jos kyseessä on ei-tieteellinen työ, käsittelyperusteena käytetään yleensä suostumusta.
    • Muistathan, että suostumus osallistua tutkimukseen ja suostumus käsittelyperusteena ovat eri asioita.
    • Jos keräät aineiston sosiaalisesta mediasta ja sinun on mahdotonta pyytää tutkittavilta suostumusta osallistua tutkimukseen, niin tällöin sinun on aivan yhtä mahdotonta varmistaa tutkittavien aktiivinen suostumus henkilötietojen käsittelyyn.
  • Jos käsittelyperusteena ei voida käyttää yleistä etua eikä suostumusta, jäljelle jää niin kutsuttu "oikeutettu etu".
    • Oikeutetun edun käyttäminen käsittelyperusteena vaatii niin kutsutun tasapainotestin.
    • Oikeutettua etua ei voida käyttää käsittelyperusteena silloin, jos someaineisto kerätään suoraan ihmisiltä, esimerkiksi esittämällä heille kysymyksiä jossain keskusteluryhmässä. 

VINKKI! 

Kiinnostaako internetissä käytävät keskustelut, mutta et halua käsitellä aineistossasi henkilötietoja tietosuojan näkökulmasta?

  • Suomi24-keskustelupalstan kirjoitukset ovat saatavilla Kielipankin kautta. Kielipankki on arkisto, jossa säilytetään erilaisia kieliaineistoja.
  • Sanoma- ja aikakauslehtiartikkeleiden kommentit luokitellaan mielipidekirjoituksiksi, jolloin ei ole kysymys henkilötietojen käsittelystä. Eli sanoma- ja aikakauslehtien omien verkkoalustojen ja omien sovellusten julkaistut kommentit katsotaan osaksi julkaistua artikkelia. 

KÄYTTÖEHDOT JA TEKIJÄNOIKEUDET

  • Tarkasta palvelun käyttöehdot (terms of service, TOS). 
  • Käyttöehdot saattavat muuttua, joten tarkasta aina uusin versio. 
  • Ota selvää mitä käyttöehdoissa sanotaan esimerkiksi:
    • Tietojen tallentamisesta
    • Sisällön julkisuudesta (kaikki internetistä löytyvä materiaali ei ole julkista!)
    • Sisällön jakamisesta
    • Tekijänoikeuksista
    • Tutkimusmenetelmistäsi riippuen, esimerkiksi tiedon haravoinnista
  • Käyttöehdoista ja tekijänoikeuksista löydät lisätietoa oppimateriaalin osiosta: Aineistoon liittyvät oikeudet.

MUISTILISTA

  • Tunnista someaineistoihin liittyvät tutkimuseettiset kysymykset, haasteet ja riskit.
    • Tee suunnitelma kuinka voit minimoida ja hallita riskejä.
  • Pohdi kuinka valitsemasi henkilötietojen käsittelyperuste vaikuttaa someaineiston keräämiseen.
  • Informoi tutkittavia ja varmista heidän suostumuksensa osallistua tutkimukseen.
  • Selvitä tarvitseeko tutkimuksesi tietosuojan vaikutustenarviointia.
  • Selvitä tarvitseeko tutkimuksesi eettistä ennakkoarviointia.
  • Tarkasta sosiaalisen median alustojen palvelu- ja käyttöehdot.
    • Pohdi mitä vaikutuksia ehdoilla on tutkimusaineiston keräämiseen, aineiston laadun varmistamiseen ja tutkimusmenetelmiin.