Hetkellisyys ja visuaalisuus sosiaalisen median uutissisällöissä -seminaari

Miten journalismi toimii ja toteutuu TikTokin ja Instagramin uutisvirrassa? Entä miten nuoret aikuiset kuluttavat uutisia ja suhtautuvat someuutisiin? Tervetuloa Hetkellisyys ja visuaalisuus sosiaalisen median uutissisällöissä -tutkimushankkeen seminaariin, jossa pureudutaan journalismin ja sosiaalisen median muuttuvaan suhteeseen tutkijoiden ja uutistoimitusten ammattilaisten johdattamana. Tilaisuus on avoin kaikille!
Puhelin naisen kädessä

Tapahtuman tiedot

Tapahtuma-aika
-
Ilmoittautumisaika
-
Tapahtumatyyppi
Yleisöluennot, seminaarit ja keskustelutilaisuudet
Tapahtuman kieli
Suomi
Tapahtuman osoite

Aholaidantie 3
Jyväskylä 40320
Suomi

Tapahtuman järjestäjä
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Tapahtuman maksullisuus
Maksuton
Tapahtuman paikkakategoria
Muu

Jyväskylän yliopiston journalistiikan opintosuunnassa toteutettavassa hankkeessa tutkitaan kotimaisten ja kansainvälisten uutismedioiden TikTok- ja Instagram-sisältöjä sekä nuorten aikuisten (18–25-vuotiaiden) uutisten kulutusta ja suhtautumista someuutisiin kyseisillä alustoilla. Tutkimus lisää ymmärrystä sosiaalisen median hetkellis-visuaalisista uutissisällöistä osana journalistista työtä. Hetkellis-visuaalisia uutissisältöjä ilmentävät lyhyet, nopeat ja katoavat audiovisuaaliset mediasisällöt, kuten TikTokin nopea videouutisvirta ja Instagramin 24 tuntia nähtävissä olevat tarinajulkaisut.

Uutisia kulutetaan enenevissä määrin audiovisuaalisessa formaatissa ja nuorten suosimilla visuaalisuuteen nojaavilla alustoilla, minkä vuoksi on tärkeää ymmärtää journalismin toimintaa kyseisillä somealustoilla. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti sitä, kuinka sosiaaliseen mediaan tuotettu uutisointi ottaa huomioon journalistisia arvoja ja autonomiaa ja kuinka paljon uutistuotantoa tehdään alustojen toimintojen ehdoilla ja ohjaamana.

Hanketta rahoittavat Media-alan tutkimussäätiö, Keski-Suomen Kulttuurirahasto ja Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö vuosina 2024–2027.

Osallistuminen on mahdollista paikan päällä tai verkossa. 

Ohjelma

Klo 12.00 Seminaarin aloitussanat: Hankkeen johtaja Margareta Salonen ja Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne

Klo 12.10 Nuorten aikuisten someuutiskulutus ja uutisten tunnistettavuus (Margareta Salonen)

Klo 12.30 Yle Uutisten ja Helsingin Sanomien Instagram-tarinat: Sisältöjen saavutettavuus ja uutiskategoriat (Margareta Salonen) 

Klo 12.50 TikTok journalism in four European Countries (Finland, Sweden, Belgium, Netherlands) (Jonathan Hendrickx, University of Copenhagen) Huom! Tämä osa ohjelmaa englanniksi.

Klo 13.20 Vaikuttajajournalismin hyödyntäminen Yle Kioskin TikTokissa – tapaus Pellolta puuroksi 2.0  (Margareta Salonen)

Klo 13.40 Hankkeessa toteutettu opinnäytetyö: ”Jos telkkarit kääntyy pystyyn, niin siinähän se olisi” : Ylen eri alustojen sisällöllinen yhteistekeminen (Aada Vaaherkumpu, tutkimusavustaja)

Klo 14.00 Kahvitarjoilu ilmoittautuneille Keskisuomalaisen toimitalolla

Klo 14.30 Paneelikeskustelu – Miten sosiaalisen median journalismi haastaa journalistisia työtapoja ja arvoja?

Panelistit:

Media-alan tutkimussäätiö, johtaja Noora Alanne

Keskisuomalainen, varapäätoimittaja Inkeri Pasanen

Helsingin Sanomat, some- ja audiotiimin esihenkilö Merituuli Saikkonen

Yle Uutiset, uutishuoneen toimituspäällikkö Riina Malhotra

Yle Kulttuuri ja asia, toimituspäällikkö (nuoret aikuiset ja oppiminen) Ville Seuri

Paneelikeskustelun vetää Margareta Salonen. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun.

Klo 15.25 Tilaisuuden päätös

Rekisteröityminen / Ilmoittautuminen

Ennakkoilmoittautuminen vaaditaan Keskisuomalaisen toimitalolle paikan päälle tuleville kahvitarjoilun vuoksi 20.11.2025 mennessä.

Lisätietoja

Lisää kalenteriin