Keskusteluntutkimuksen päivät 2024

Tervetuloa Keskusteluntutkimuksen päiville 2024 Jyväskylään!

Tapahtuman tiedot

Tapahtuma-aika
-
Ilmoittautumisaika
-
Tapahtumatyyppi
Kongressit ja konferenssit
Tapahtuman kieli
Suomi
Englanti
Tapahtuman osoite

Yliopiston kirjasto Lähde (B), Seminaarinkatu 15
Jyväskylä 40014
Suomi

Tapahtuman järjestäjä
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opettajankoulutuslaitos
Tapahtuman maksullisuus
Maksuton
Tapahtuman paikkakategoria
Seminaarinmäki

Keskusteluntutkimuksen päivät kokoavat yhteen tutkimusta keskustelun ja vuorovaikutuksen alueelta teemalla Sosiaalinen toiminta - mitä se on?
Päivien kutsupuhujana on sosiaalipsykologian apulaisprofessori Melisa Stevanovic Tampereen yliopistosta.

Nähdään Jyväskylässä 9. - 10.2.2024!

Rekisteröityminen / Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan Keskusteluntutkimuksen päiville! Ilmoittautumislinkki on avoinna 31.1.2024 asti.

Keynote-puhuja

Melisa Stevanovic
Apulaisprofessori Melisa Stevanovic

Ohjelma

Perjantai 9.2.2024

Yliopiston kirjasto Lähde, 3. kerros

11.30–12.00 

Ilmoittautuminen

Lähteen 3. kerros (Koski- ja Puro-salien läheisyydessä)

12.00–12.15

Keskusteluntutkimuksen päivien avaus

Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Riikka Nissi

Sali: B347 Koski

12.15–13.15

Plenaari 

Melisa Stevanovic: Toiminnan tunnistaminen ja sosiaalisten angstien monet kerrokset

Pj. Riikka Nissi

Sali: B347 Koski

13.15–13.45

Kahvitauko (omakustanteinen)

Lähimmät kahvilat löytyvät yliopiston kirjasto Lähteestä (kahvila Tiede, 1. krs) tai viereisestä T-rakennuksesta (ravintola Tilia, 1. krs)

13.45–15.15

Sali: B347 Koski

Pj. Tamás Péter Szabó 

Etäläsnäolorobottivälitteiselle osallistujalle suunnatut osoittavat eleet luokkahuoneessa (Teppo Jakonen, Miro Laaksonen)

Oppimateriaalien käyttö S2-luokkahuonevuorovaikutuksessa – Materiaalien ja pyyntöjen yhteispeli kauppaharjoituksissa (Katriina Rantala)

Learner-centered EAP practices: Managing agenda in tutorial interaction (Derya Duran, Teppo Jakonen)

13.45–15.15

Sali: B348 Puro

Pj. Esa Lehtinen

Selvittelysykli poliisin järjestyksenpitopuheessa (Antti Kannisto)

Yksilö ja instituutio: neuvottelun keinot epäsymmetrisessä suhteessa (Jarkko Niemi, Pilvi Heinonen)

Syyllisyyden käsitteleminen alakoulujen opettajajohtoisissa sovitteluissa (Rosa Korpela)

15.15 – 15.30

Tauko

15.30 – 17.00

Sali: B347 Koski

Pj. Margarethe Olbertz-Siitonen

Formulaatiot monenkeskisessä keskustelussa: sovittelun osapuolten integrointi sovittelijan aloittamiin formulaatiosekvensseihin (Katariina Harjunpää)

 

Kiusoittelu osana viittomakielen tulkkaukseen liittyviä palautteita (Maija Tjukanov)

 

Kielivalinnan perustelu monikielisessä työvuorovaikutuksessa (Lari Kotilainen, Salla Kurhila, Inkeri Lehtimaja)

15.30 – 17.00

Sali: B348 Puro

Pj. Minttu Vänttinen

Ovista ja ikkunoista: miten tulkita osallistujien projekteja yksityisen ja julkisen tilan jakajista (Samu Pehkonen)

 

Kuvaavat eleet pyynnöissä (Niina Lilja, Anna-Kaisa Jokipohja)

 

Osoittavat eleet ymmärrysehdokkaina (Anna-Kaisa Jokipohja, Niina Lilja)

18.00 -

Illallinen, Sohwitar Bar & Bistro, Piippukatu 3 (Lutakko)

Lauantai 10.2.2024

Yliopiston kirjasto Lähde, 2. kerros

9.00-10.30

Työpaja: Oppilaiden orientaatiot vastauksen odotuksenmukaisuuteen ryhmätyöskentelyssä (Anni Kilpiä, Katja Dindar, Eija Kärnä)

Sali: B247 Päätelmä

10.30–11.00

Kahvitauko (omakustanteinen)

Kahvila Tiede, yliopiston kirjasto Lähde, 1. krs)

11.00–12.30

Sali: B247 Päätelmä

Pj. Leila Kääntä

Keho, tila ja läsnäolo muuttuvissa oppimisympäristöissä (Marjo Savijärvi, Pilvi Heinonen, Hannah Kaihovirta)
 

Neuvomisen erityispiirteet vertaisvuorovaikutuksessa virtuaalitodellisuudessa (Heidi Spets, Tiina Keisanen, Laura Kohonen-Aho)

Jaetun näkökulman rakentaminen virtuaalitodellisuudessa tapahtuvassa yhteistyössä (Tiina Eilittä, Oulun yliopisto; Laura Kohonen-Aho, Oulun yliopisto)

11.00–12.30

Sali: B248 Väite 

Pj. Margarethe Olbertz-Siitonen

Kasvokkain lasten surun kanssa – Tutkimuseettisten käytäntöjen rakentuminen eettistä ennakkoarviointia edellyttävässä varhaiskasvatuksen videohavainnointitutkimuksessa (Annukka Pursi)

Aloittavat vuorot avusteisessa keskustelussa - tarkastelun kohteena yhteisen toiminnan ehdotukset (Irina Savolainen)


Sosiaalinen toiminta’ ja muut keskustelunanalyysin termit: Tieteen termipankki ja keskustelunanalyyttinen termityö (Anna Vatanen, Helsingin yliopisto; Aino Koivisto, Helsingin yliopisto; Katariina Harjunpää, Helsingin yliopisto)

12.30–13.30

Lounas (omakustainen)

Lähin lounaspaikka on yliopiston kirjasto Lähteessä ravintola Taiteessa (1. krs)

13.30–15.00

Sali: B247 Päätelmä

Pj. Tamás Péter Szabó 

Lähidemokratiaa institutionaalisissa rajoissa: Kaupunkilaisten ideoiden hylkääminen kaupungin asiantuntijoiden ja kaupunkilaisten yhteiskehittämispajoissa (Elina Salomaa, Liisa Kääntä)

Toiminnan ohjausta ja huomion kohdistamista. Tutkimus tietokoneen hiiren käyttötavoista kokouksen aktiviteettisiirtymien valmistelussa ja toteutuksessa (Esa Lehtinen, Elina Salomaa, Piia Mikkola)

Pyytäminen sosiaalisena toimintana epätyypillisessä työssä: tarkastelussa apurahataiteilijan ja yhteistyöorganisaation tekstipohjainen vuorovaikutus (Mikko T. Virtanen, Riikka Nissi, Aino Koivisto)

13.30–15.00

Sali: B248 Väite 

Pj. Minttu Vänttinen

Mitä pitää tehdä? Kirjoitustehtävän säätelyä peruskoulun 4.–6.-luokkalaisten yhteiskirjoittamisessa (Sara Routarinne)

Osallistujuus hybrideissä oppimistilanteissa: alkukierros useasta näkökulmasta (Tuire Oittinen, Iira Rautiainen)

Pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla (Janita Toivainen, Tanja Vehkakoski, Kreeta Niemi)

15.00–15.15

Päätössanat

Riikka Nissi

Sali: B247 Päätelmä

Abstraktikutsu

Sosiaalinen toiminta ja sen organisoituminen on paitsi keskusteluntutkimuksen tutkimuskohde myös sen keskeinen käsitteellinen lähtökohta. Mutta mitä oikeastaan tarkoitamme, kun puhumme sosiaalisesta toiminnasta? Käytämmekö käsitettä samalla tavoin?

 Keskusteluntutkimuksessa tarkastelun keskiössä on sosiaalisen toiminnan sekventiaalinen jäsentyminen ja tapa, jolla osallistujat koordinoivat yhteistä toimintaansa ja rakentavat jaettua sosiaalista maailmaansa erilaisten kielellisten, kehollisten ja materiaalisten resurssien avulla. Keskusteluntutkimusta ei voikaan näin pitää vain empiirisenä tutkimusmenetelmänä, vaan sen lähestysmistapaan sisältyy myös erityinen teoria sosiaalisesta toiminnasta. Huolimatta käsitteen perustavanlaatuisesta luonteesta sitä on kuitenkin mahdollista tulkita ja operationalisoida vaihtelevin tavoin. Pohjimmiltaan sosiaalisen toiminnan voi katsoa kytkeytyvän toimintojen muotoiluun ja tunnistamiseen. Toiminnot ovat kuitenkin monimerkityksisiä ja rinnakkaisia eikä osallistujien tulkinta niistä ole välttämättä yhteneväinen. Toimintojen luokittelu ja nimeäminen onkin tutkijan valinta, joka ei välttämättä tavoita niiden merkitystä osallistujille. Lisäksi toiminnot liittyvät esimerkiksi työpaikan ja koulutuksen kaltaisissa ympäristöissä laajempiin institutionaalisiin ja organisatorisiin käytänteisiin ja niiden historiallisuuteen, minkä vuoksi pelkkä toimintatyyppien tarkastelu ei riitä kuvaamaan ja selittämään sosiaalisen toiminnan moniulotteisuutta ja kontekstuaalista kerrostuneisuutta. 

Vuoden 2024 Keskusteluntutkimuksen päivillä palataan siis peruskäsitteiden äärelle tarkastelemaan, minkälaisia näkökulmia, haasteita ja mahdollisuuksia viime vuosien keskusteluntutkimuksen kehityskulut ja esimerkiksi monimuotoistuvat aineistot tuttuun käsitteeseen tuovat sekä miten keskusteluntutkimuksen teorian avaaminen luo paikkoja tieteenalojen väliseen yhteistyöhön.
 

Lisätietoja

Lisää kalenteriin