Alumniesittelyssä Henna Tynjälä

Ruotsin kieltä opiskelleelle Henna Tynjälälle kirjoittaminen on ilo, ja sitä hän pääsee tekemään työssään digimarkkinoinnin parissa.
Henna Tynjälä
Julkaistu
5.8.2025

Olen työskennellyt miltei 3 vuotta sisällöntuottajana jyväskyläisessä digimarkkinoinnin asiantuntijatoimistossa Profitea Oy:llä. Olemme ehkä jollain mittapuulla pieni, mutta minusta juuri sopivan kokoinen tiimi, jossa ketä tahansa voi napata työpäivän aikana hihasta yhteiselle tuumaushetkelle.

Teemme digimarkkinointia palveluna energia-alan yrityksille, sekä B2B- että B2C-toimijoille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että joillekin toimijoille toteutamme muutamia toimenpiteitä kuukaudessa, joillekin olemme heidän koko markkinointitiiminsä. Oma osuuteni kattaa laajasti kirjallisen sisällön tuotannon niin artikkeleiden, verkkosivutekstien kuin myös mainoscopyjen muodossa. Pääosin kirjoitan suomeksi, mutta aina välillä pääsen myös ruotsinkielisten copyjen pariin.

Sekametelisopasta digimarkkinointiin

Aloitin opintoni Jyväskylän yliopistossa syksyllä 2017 monialaisen kieliasiantuntijan linjalla ruotsin kielessä. Opiskelualani valintaan johti yksi hyvin yksinkertainen johtolanka: halusin opiskella kieliä, mutten halunnut opettajaksi.

Laajensin kieliosaamiseni ohella opintoja muun muassa kauppatieteiden kursseilla, kestävän kehityksen opintokokonaisuudella sekä kulttuurienvälisellä viestinnällä. Opintojeni sisältöä kutsuin ja kutsun edelleen hyväntahtoisesti sekametelisopaksi.

Myöhemmin nappasin palettiini vielä myös ne alun alkaen väistelemäni ruotsin ja ranskan aineenopettajan pätevyydet. Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan.

Sekemetelisopasta oli kuin olikin hyötyä, ja Profitealle päädyin maisteriopintojeni loppupuolella, kun nykyinen työnantajani lähestyi minua LinkedInissä kielitaitoni vuoksi. Ei siinä kauan tarvinnut epäröidä, ja aloitin hommat pari viikkoa myöhemmin.

Kirkkopuiston laidalta digimarkkinoinnin syövereihin

Jyväskylän Kirkkopuiston kupeessa sijaitsevalla toimistolla hommat tosiaan alkoivat silloin kun ne alkoivat. Jo harjoittelun toisena päivänä löysin itseni kirjoittamasta mainostekstejä ruotsinkielistä Google Ads -mainontaa varten.

Harjoittelun edetessä pääsin tutustumaan niin hakukonemarkkinoinnin kuin hakukoneoptimoinnin saloihin. Ennen kaikkea tärkeänä pidin, että pääsin tekemään: kirjoittamaan, testaamaan, optimoimaan ja raportoimaan tuloksia.

Digimarkkinoinnin mitattavuus imaisi minut täysin mukaansa. Nautin siitä, kun tuottamieni sisältöjen tuloksellisuutta voidaan seurata erilaisilla mittareilla: kuinka moni artikkelin on lukenut, paljonko artikkelin lukemiseen on käytetty aikaa tai kuinka hyvin sisältö sijoittuu Googlen hakukonetuloksissa.

Harjoittelusta tiiminvetäjäksi

Aika Profitealla on kulunut kuin siivillä. Jo kolmessa vuodessa olen päässyt työskentelemään mahtavien ihmisten kanssa. Vaikka organisaatiomme on pienehkö, meille mahtuu monenlaista osaamista niin visuaalisesta suunnittelusta digimarkkinoinnin mittaamiseen kuin verkkosivukehitykseenkin.

Kaikkea ei siis suinkaan tarvitse tehdä tai osata itse, vaan sisältöjä kehitetään tiiviissä yhteistyössä työkavereiden kanssa. Myös oma osaaminen kehittyy pikkuhiljaa. Nykyisin olen jo tuttu kasvo asiakkaiden markkinoinnin suunnittelupalavereissa.

Vuoden 2025 keväällä tieni vei Tampereelle, mutta työ Profitealla jatkuu edelleen. Toimintamme laajentuessa Tampereelle sain tiimiini myös toisen copywriterin. Hänen myötään olen päässyt myös harjoittamaan tiiminvetäjän tehtäviä.

Kirjoita niin, että tuntuu

Copywriterin ja sisällöntuottajan tehtävät etenkin pienessä tiimissä ovat laajat, ja voivat vaihdella markkinoinnin suunnittelusta videoiden käsikirjoituksiin. Tiiminvetäjän rooli on itselleni hyvin luonnollinen, sillä rakastan organisoida asioita. Samalla pyrin myös löytämään jokaiseen tehtävään uudenlaista kulmaa.

Jo yliopistoon hakiessani olin tunnistanut itsestäni yhden tärkeän asian. Minä pidän kirjoittamisesta. Sen ympärille rakensin yliopistonaikaisen "sekametelisoppani", ja sen ympärille olen rakentanut myös työurani. Vaikka tiiminvetäjän rooli laajentaa näkökulmaani, kirjoittamisen ilosta haluan pitää kiinni.

Tampereen toimistolle toin mukanani keltaisen muistilapun, johon olen rustannut ylös LinkedInissä kohtaamani kehotteen. Siinä lukee:

"Skriv så att det känns. Låt resten vara oskrivet."

Kirjoita niin, että sen tuntee. Loput voi jättää kirjoittamatta.