Alumniesittelyssä Marianne Peltola
Milloin valmistuit? Mitä opiskelit?
Valmistuin 2016 filosofian maisteriksi pääaineenani englannin kieli. Sivuaineina opiskelin kasvatustieteitä, opettajan pedagogiset opinnot, saksan kieltä, psykologiaa ja yhteiskuntapolitiikkaa. Lisäksi opiskelin vaihtolukukauden aikana kulttuurien välistä viestintää Victorian yliopistossa Melbournessa.
Mitä teet työksesi? Miten olet päätynyt tähän tehtävään?
Työskentelen osaamisen kehittäjänä Jollas Opistossa, joka on S-ryhmän sisäinen osaamisen kehittämisen organisaatio. Suunnittelen työssäni erilaisia osaamisen kehittämisen ratkaisuja, joiden tavoitteena on tukea S-ryhmän työntekijöiden oppimista ja kehittymistä työssään. Kohderyhmät vaihtelevat aina myymälätyöntekijästä esihenkilöihin ja asiantuntijoihin. Työtehtäviini kuuluvat mm. osaamistarpeiden kartoitus, oppimistavoitteiden määrittely sekä osaamisen kehittämisen ratkaisujen ja kokonaisuuksien suunnittelu (esim. valmennukset, johtamisen kehittämisohjelmat). Käytännössä tämä tarkoittaa yhteistä suunnittelua asiakkaiden ja kollegoiden kanssa, paljon hiljaista työaikaa itse suunnittelun parissa, valmennusmateriaalien työstämistä ja valmentajien tukemista heidän työssään. Työhöni kuuluu myös esimerkiksi työpajojen fasilitointia ja aina toisinaan pienesti valmentamistakin.
Olen valmistumisen jälkeen työskennellyt yrityspuolella mm. sisällöntuottajana, koulutuspäällikkönä ja koulutusohjelmien projektipäällikkönä. Työtehtäväni ovat kaikissa rooleissa liittyneet osaamisen kehittämiseen, valmentamiseen ja kouluttamiseen työelämän kontekstissa. Tämä urapolku on johdattanut minut myös nykyiseen tehtävään.
Mikä on parasta työssäsi? Entä ikävintä?
Parasta työssäni on työn monipuolisuus ja merkityksellisyys. Kliseistä mutta totta: osaamisen kehittämisen parissa pääsen tukemaan työntekijöiden kehittymistä omassa työssään, ja tunnen tekeväni tärkeitä, merkityksellisiä asioita. Työantajani kokoisessa organisaatiossa haasteet ja projektit eivät myöskään lopu kesken, vaan aina pääsee tekemään jotain uutta. Nautin myös hiljaisen ja sosiaalisen työn tasapainosta: pääsen työssäni tekemään paljon yhteistyötä esimerkiksi asiakkaiden ja valmentajien kanssa, mutta toisaalta työssäni on sopivasti aikaa myös keskittyneelle ajattelutyölle. Parasta työssäni ovat myös aivan loistavat työkaverit!
Työn vaatima luovuus, kyky tuottaa uusia ideoita ja olla jatkuvasti muutoksen aallonharjalla on samaan aikaan sekä innostava että kuormittava tekijä. Yritysmaailmassa asiat tapahtuvat nopealla syklillä – usein projektin piti olla valmis jo eilen. Olen tottunut työn toisinaan nopeaan tahtiin, mutta asiantuntijatyössä on tärkeä muistaa huolehtia omasta – erityisesti oman ajattelun – palautumisesta, jotta kyky tuottaa luovia ja uusia ideoita pysyy.
Millaisia taitoja työsi vaatii? Miten opinnot valmistivat sinua tähän työhön?
Pedagoginen ajattelu ja pedagogiset taidot (ymmärrys yksilöiden ja ryhmien oppimisesta ja kehittymisestä sekä kyky suunnitella menetelmiä, joilla oppimista voidaan tukea) ovat erittäin tärkeitä omassa roolissani. Tämän lisäksi projektinhallinta- ja viestintätaidot ovat todella tärkeitä. Roolissani on tärkeää hahmottaa isoja kokonaisuuksia, joihin kuuluu projektiryhmän ohjaamista, viestinnän suunnittelua ja erilaisten viestien kirjoittamista. Myös valmennus-, fasilitointi- ja esiintymistaidot auttavat onnistumaan. Vaikka en ole päätoimisesti valmentaja, työhöni kuuluu säännöllisesti esiintymis- ja ohjaamistilanteita, joissa on tärkeä pystyä myös itse toimimaan vetäjän roolissa ja ohjaamaan ryhmää kohti yhteistä tavoitetta.
Olen valmistunut englannin kielen opettajaksi eli en työskentele suoraan siinä ammatissa, jota lähdin aikanaan tavoittelemaan. Opinnoista on ollut kuitenkin kokonaisvaltaisesti todella paljon hyötyä juuri tähän työhön. Opettajan pedagogiset opinnot ovat olleet todella arvokkaat ja ratkaisevat oman työni kannalta.
Pedagogista osaamista arvostetaan paljon yritysmaailmassa! Me pedagogiset osaajat olemme yleensä hyviä suunnittelemaan kokonaisuuksia, luomaan selkeyttä projekteihin, ohjaamaan erilaisia työryhmiä, esiintymään, osallistamaan ihmisiä yhteiseen ideointiin jne. Tätä osaamista tarvitaan yrityspuolella todella paljon.
Millaisia neuvoja haluaisit antaa tulevaisuuttaan suunnitteleville opiskelijoille?
- Kerää jo opintojen aikana monipuolisesti (työ)kokemusta. Hanki projektikokemusta, osallistu järjestö- tai vapaaehtoistoimintaan, yritä kerryttää pientäkin työkokemusta erilaisten (asiantuntija)työtehtävien parissa. Opinnot ovat tärkeä, mutta CV:stä tekee kiinnostavan myös kaikki muu kokemus, jonka avulla pystyt vakuuttamaan työantajan osaamisestasi. Kasvatin itse omaa osaamista, työkokemusta ja verkostoa opintojen loppuvaiheessa mm. työskentelemällä opiskelijajärjestössä, osallistumalla yliopiston tarjoamalle työelämäprojektikurssille, starttaamalla vertaismentorointiohjelman omalle laitokselleni sekä työskentelemällä freelance-sisällöntuottajana. Tämä kaikki kokemus kasvatti omaa osaamista, itsevarmuutta ja asennetta, joiden varassa oman työuran aloitus sujui jouhevasti valmistumisen jälkeen. Suosittelen olemaan aktiivinen, pitämään silmät auki ja hakeutumaan erilaisiin projekteihin matalalla kynnyksellä – yksi kokemus auttaa aina askel askeleelta etenemään kohti seuraavaa! Ei tarvitse kuitenkaan suorittaa tai uuvuttaa itseään - lisäarvoa tuovat kokemukset voivat olla pieniäkin ”keikkoja”, joilla omaa osaamista voi hiljalleen laajentaa.
- Tunnista oma osaaminen ja opettele sanoittamaan se konkreettisesti. Opiskelujen aikana omaa osaamista oli välillä vaikea tunnistaa – ja ihan alussa sitä ei vielä paljon ollutkaan. Jossain kohtaa aloin myös haaveilla opettajan urapolun ulkopuolisista työtehtävistä. Oli kuitenkin vaikea nähdä, millaisia uramahdollisuuksia opettajalla voisi olla esimerkiksi yritysmaailman puolella. Jos mahdollista, mene mukaan yliopiston tarjoamille poikkitieteellisille kursseille (esim. omana aikana oli työelämäprojektikurssi, jossa toteutettiin konkreettinen asiakasprojekti muiden alojen opiskelijoiden kanssa). Oma osaaminen tulee usein näkyväksi vasta, kun poistuu ns. oman pääaineen/laitoksen kuplasta. Tutustu erilaisiin uratarinoihin ja esimerkiksi työpaikkailmoituksiin sekä niissä kuvattuihin osaamisiin ja taitoihin, joita työnantajat odottavat. Opettele sanoittamaan – ja myymään – oma osaaminen mahdollisimman konkreettisesti.
Älä ole liian vaatimaton! Työelämässä harvaa kiinnostaa, mitä pääainetta olet opiskellut – enemmän ratkaisevat taidot ja asenne sekä tietysti usein myös jo saavutettu työkokemus aiheen parista.
- Pohdi, millainen tyyppi olet ja minkä tyyppistä työtä haluat tehdä. Erilaiset ammatit, urapolut ja työtehtävät toki pyörivät jokaisen opiskelijan mielessä. Valmistumisen kynnyksellä oma identiteetti asiantuntijana voi olla joskus hakusessa, mutta suosittelen pohtimaan omaa tulevaisuuden suuntaa myös persoonallisuuden ja käyttäytymistyylin valossa. Haluatko johtaa ja ohjata ihmisiä työssäsi? Vai viihdytkö paremmin työtehtävissä, joissa saat olla osa työryhmää toteuttamassa ideoita? Motivoidutko tavoitteiden saavuttamisesta, saatko energiaa myynnillisestä työstä? Nautitko jatkuvasta uuden luomisesta vai viihdytkö oikeastaan paremmin rutiiniluontoisissa tehtävissä? Näiden kysymysten rehellinen pohdinta itsensä kanssa voi auttaa suuntaamaan sinua kohti työtehtäviä, jotka energisoivat ja tukevat jaksamistasi työelämässä.