Alumniesittelyssä Tia Ainola

Tia Ainola toimii Microsoft Suomen oppilaitosliiketoiminnan johtajana ja hän on keskeinen vaikuttaja suomalaisen koulutusteknologian kehittämisessä. Hänen erityisosaamistaan on saavutettavan oppimisen edistäminen ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen opetuksessa. Ainola on valmistunut liikuntieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta.
Tia Ainola
Julkaistu
28.10.2025

Teksti: Heli Mäki | Kuva: Heli Mäki

Tia Ainola on kotoisin pääkaupunkiseudulta, Vantaalta. Lukion jälkeen hän mietti mitä haluaisi opiskella. Vaikkei Tia omannut kilpaurheilutaustaa, hän oli taitava liikunnassa. - Olin harrastanut kaikkea liikuntaa maan ja taivaan väliltä. Ajattelin, että olisi kiva opiskella liikuntaa ja terveystietoa, Tia kertoo.

Opiskelupaikka oli helppo valinta; Tia halusi ehdottomasti yliopistotutkinnon ja liikuntaahan ei voinut opiskella yliopistotasolla tietenkään missään muualla kuin Jyväskylässä. Opiskelupaikan hän sai toisella yrittämällä.

”En ollut ihan varma Jyväskylään tullessani, että haluanko opettajaksi, mutta ajattelin, että pedagogisista taidoista voi olla hyötyä.”

Tian aloittaessa oli sisään otettu vähemmän opiskelijoita kuin aikaisempina vuosina. Vaikka kaikki oli hänelle aivan uutta, parempaa alkua ei olisi opinnoille voinut toivoa; liikunnan hyvä henki, tutorit, opettajat ja tietenkin opiskelijakaverit tekivät vaikutuksen. Vuosikurssin yhteishenkeä Tia kuvailee sanalla perhe.

”Ensimmäisenä päivänä tuli semmoinen olo, että kuin olisi kotiin tullut ja olisin tuntenut nämä ihmiset aina.”

Myös yliopisto ja kampusalue ihastuttivat Tiaa. Hän koki koko alueen viehättävänä, jossa kaikki oli lähellä ja opinnot helposti valittavissa. Hän kertoo opiskelleensa pedagogiikan opintojen lisäksi sivuaineena liikuntafysiologiaa ja biokemiaa, ravitsemustiedettä ja jopa kokeilleensa biologian opintoja.  – Muistan edelleenkin biologian kurssilta sammakon ja pääskysen pariutumiskäyttäytymiseen liittyviä asioita, mikä kertoo kyseisen kurssin opettajan erinomaisesta kyvystä kertoa tarinoita, Tia nauraa.

Tia kävi myös vaihdossa Saksassa ja palattuaan sieltä Tia jäi tekemään opetusharjoittelua Helsinkiin. Koska hän piti ihmisten kanssa työskentelystä, hän alkoi harkita opettajuuden lisäksi myös henkilöstönpuolen töitä. Tia kävi Helsingissä rekrytointimessuilla, löysi henkilöstöalan yrityksen, jolla oli osa-aikainen henkilöstöassistentin paikka auki ja tuli valituksi siihen.

”Pääsin sinne, minne olin suunnitellut. Tein ensin osa-aikaisena ja sitten minut vakinaistettiin rekrytointikonsultiksi, jota tein kuusi vuotta. Rekrytoin ammatikseni it-alan yrityksille ihmisiä.”

Sieltä Tia siirtyi nykyiselle työnantajalleen Microsoftille. Ensin hän teki inhouse rekrytointia, mutta siirtyi pian vapautuneeseen henkilöstöpäällikön tehtävään. Työ sisälsi erilaisia HR-business partneruuteen, suorituksen johtamiseen ja talent-ohjelmiin liittyviä tehtäviä. Sitten hänet rekrytoitiin henkilöstöpuolelta liiketoimintapuolelle vetämään tukipalveluliiketoimintaa.

”Sain kahdeksantoista henkilön organisaation ja liiketoiminnan vedettäväksi. Ihmisten kanssa olin tehnyt töitä, tukenut esihenkilöitä työssään, mutten itse ollut ollut esihenkilönä päivääkään sitä ennen.”

Viiden vuoden päästä Tia haki uutta roolia myyntipuolelle kehitysjohtaja nimikkeellä. Myynnissä tarjottiin kunnille ja kaupungeille ja muille julkisen sektorin toimijoille teknologiaa, joka avulla voitiin luoda parempia kuntalaispalveluita. Tehtävä kuitenkin lopetettiin.  – Se onkin ainoa kerta, kun olen urallani ollut yt-tilanteessa.

Siinä vaiheessa olin ruvennut haaveilemaan oppilaitosliiketoiminnanjohtajan paikasta - olisipa ihanaa yhdistää kaikki oma osaaminen, Tia kertoo.

”En ollut edes ehtinyt kertoa haaveesta kenellekään, kun soitettiin, että sellainen tehtävä olisi, kiinnostaisiko? Kyllä kiitos ja sillä tiellä olen.”

Tällä hetkellä Tia Ainola on siis Microsoftin Suomen oppilaitosliiketoiminnan johtaja. Lisäksi hän johtaa Skills for Jobs -hanketta, joka tukee osaamisen kehittämistä ja edistää työelämän AI-taitoja. -Kasvatamme sellaista teknologiaosaamista, jota tällä hetkellä puuttuu Suomesta, Tia tiivistää johtamaansa hanketta.

Nykyisessä työssä Tian hankkima koulutus ja aiempi työkokemus tiivistyy erinomaisella tavalla. Ensimmäisenä Tia mainitsee suunnittelu- ja organisointikyvyn. -  Liikunnanopettaja suunnittelee tunnit ja organisoi ne. Liikunnanopettajan organisointitaidot eroavat esim. luokkaopetuksesta siinä, että ne vaativat enemmän tilannesidonnaista, turvallisuuden ja ryhmänhallinnan huomioimista vaihtelevissa ja toiminnallisissa ympäristöissä. Opettajana olen saanut hyvän pohjan projektijohtamiseen ja ihmisten motivointiin.

”Ymmärrän, miten ihmiset oppivat ja miten motivoituvat. Olen ollut esimiestyössä pitkään ja mukana monenlaisien muutosten läpiviennissä. Se auttaa, kun ymmärtää miten osaamisen muutos viedään läpi, mitä pelkoja tai muita tunteita siihen liittyy, mistä vastarinta syntyy ja niin edespäin.”

Toisena esiin nousevat viestintä ja esiintymistaidot. Opettajakoulutuksessa opitaan esiintymään selkeästi ja erilaisille yleisöille. Täytyy miettiä yleisön motivaatiota ja kiinnostuksen kohteita.  Sellaisia taitoja tarvitaan myynnissä, asiakastyössä ja esiintyessä. Tietenkin ihmissuhdetaidot ja empatia ovat myös tärkeitä.

”Opettajalla täytyy olla tuntosarvet aivan kuten esimiehelläkin; kyky kuunnella, keskustella ja antaa palautetta.”

Tia korostaa myös jatkuva oppimisen ja sopeutumiskyvyn merkitystä. Liikunnanopettajan työssä ei ole pysyvää luokkaa ja jatkuvasti pitää sopeutua erilaisiin sääolosuhteisiin. - Siinä saa hyvän mallin toimia erilaisissa muuttuvissa tilanteissa, Tia kertoo kokemuksenvaihdostaan opiskelukavereidensa kanssa. Hän kannustaa opiskelijoita olemaan rohkeita ja uteliaita.

”Ei ole päivääkään, etten oppisin jotain uutta työssäni. Uteliaisuus uusia asioita ja niiden oppimista kohtaan kantaa.”