Tietojärjestelmätiede, Viivi Mattinen: Väylä opiskelijaelämään ja omalle uralle
Ensimmäinen ajatukseni lukion jälkeen oli hakeminen luokanopettajaopintoihin. Kävin Jyväskylässä pääsykokeissa ja jäin kirpaisevat 0,61 pistettä opiskelupaikasta. Nyt jälkikäteen varasijalle jääminen näyttää jonkinlaiselta onnenkantamoiselta. Uskon, että olen itselleni paremmin sopivalla alalla.
Pian pääsykoerupeaman jälkeen löysin Jyväskylän avoimesta yliopistosta jotain hyvin mielenkiintoista: liiketoimintaosaamisen perusopinnot, kauppakorkeakoulun kursseja ja tietojärjestelmätieteen opintoja. Niitä pystyi opiskelemaan joustavasti omaan arkeen sovittaen ja tutkinto-opintoihin tähdäten. Halusin oppia uutta ja kehittyä, ja siihen oli löytynyt sopiva keino.
Tutkinto-opintoja kohti ulkomailta käsin
Muutin Pohjois-Amerikkaan töihin, sitten Ruotsiin. Työskentelin rakkaan harrastukseni, raviurheilun, parissa ja opiskelin samalla verkkovälitteisesti avoimessa. Suomeen palattuani tein ne kurssit, jotka edellyttivät läsnäoloa.
Opiskelin tavoitteellisesti tietojärjestelmätieteen avoimen väylän haun edellyttämät opinnot – ja lopulta ylikin. Väyläopintoja opiskellessani myös varmistuin siitä, että tämä on minun alani, opintoasteeni ja oppilaitokseni. Tutustuin alan lisäksi yliopisto-opiskeluun.
Väyläopiskelussa opiskellaan oman hakukohteen valintaperusteissa vaadittavat opinnot ja haetaan niihin perustuen tutkinto-opiskelupaikkaa. Hakiessani väylälläni vaadittiin opintojen keskiarvosana 3/5. Itse hakeminen Opintopolun lomakkeella oli helppoa, sillä vaadittujen opintojen suoritettamisen jälkeen olin hakukelpoinen, ja opintopaikan saaminen edellä mainituilla ehdoilla tietojärjestelmätieteen väylällä oli varmaa. Siksikin valintaperusteisiin perehtyminen on tärkeää: niistä näkee muun muassa kuinka monta opiskelijaa haussa voidaan valita ja kuinka valinta tapahtuu.
Kun väylähaun jälkeen sain opiskelupaikan, olin opiskellut jo fuksivuoden verran opintoja ja osasin hyödyntää itselleni sopivia opiskelutapoja, -taitoja ja -tekniikoita. Tiesin ja tunsin yliopiston järjestelmät ja osasin rytmittää opintojani.
Avoimesta suuntaa tuleville opintovalinnoille
Avoimen yliopiston opintojen laaja kattaus eri aiheita avasi silmiäni: mihin kaikkeen opinnoilla on mahdollisuus edetä, mitä aihepiirejä on mahdollista syventää ja mitkä ovat itselle mielenkiintoisimmat jatko-opiskelun aiheet.
Kun väylähaun jälkeen sain opiskelupaikan, olin opiskellut jo fuksivuoden verran opintoja ja osasin hyödyntää itselleni sopivia opiskelutapoja, -taitoja ja -tekniikoita. Tiesin ja tunsin yliopiston järjestelmät ja osasin rytmittää opintojani. Olin innoissani opinnoista.
Nyt, neljä vuotta myöhemmin, olen kauppatieteiden maisteri ja oman alani työssä. Opinnot avoimessa auttoivat hahmottamaan ja suuntaamaan myöhempiä opintovalintojani.
Työ ja opiskelu sopivat hyvin yhteen
Kiinnostukseni tekniseen ja kaupalliseen alaan oli valtava jo ennen tutkinto-opintojen aloittamista. Tietojärjestelmätieteen opinnoissa ne yhdistyvät sujuvasti. Nykyään kauppaa käydään verkossa, joten tuo yhdistelmä toimii ja tarjoaa edellytykset hyvälle uralle. Tällä hetkellä työskentelen myynnin tehtävissä, joissa voin hyödyntää osaamistani.
Olen tehnyt töitä koko opiskelu-urani ajan, mm. hevosalalla, vähittäiskaupassa ja omalla opintoalallani. Avoimen opintojen aikana työn ja opintojen aikataulujen sovittaminen oli todella joustavaa. Tutkinto-opiskelijana informaatiotekologian tiedekunnassa monet kurssit voi opiskella etäyhteyksin, mikä mahdollistaa oman arjen täyttämisen itsensä näköiseksi. On kuitenkin tärkeää muistaa myös hallita omat aikataulut ja tehtävät, jotta opinnot edistyvät ja muukin elämä pysyy raiteillaan.
Työssäkäynti opintojen rinnalla palveli myös kehittymistäni valmistumista ja työelämää kohti: samalla, kun opiskelin sain jo kerrytettyä työelämätaitoja ja -kokemusta, mikä on äärimmäisen tärkeää alallamme ja työnhaussa.
Olen opiskelu-urastani kiitollinen avoimen lisäksi tiedekunnalle ja tietenkin ainejärjestö Dumppi ry:lle: täytitte paikkanne juuri sellaisena kuin joskus haaveilin.
Elämänpituisia muistoja, ystäviä ja osaamista
Avoimen opintojeni aikana sain myös jo tuttavia, kavereita ja jopa ystäviä, jotka myös vielä tänäkin päivänä ovat arjessani läsnä. Tämä yhteisö loi samalla myös sosiaalista pääomaa, niin opintojen ajalle kuin niiden jälkeiseen elämään.
Niin avoimessa yliopistossa kuin varsinaisena tutkinto-opiskelijana opetus on Jyväskylän yliopistossa laadukasta ja yliopistokulttuuri vahvaa. Kurssit ovat ajankohtaisia ja tasokkaita, ja yhteisöllisyys olennainen osa oppimista ja opiskeluelämää. Olen opiskelu-urastani kiitollinen avoimen lisäksi tiedekunnalle ja tietenkin ainejärjestö Dumppi ry:lle: täytitte paikkanne juuri sellaisena kuin joskus haaveilin.
Jyväskylän yliopistosta, avoimen ja tiedekunnan opinnoista, yliopistoyhteisöstä ja kauniista ihmisenkokoisesta yliopistokaupungista jäi minulle elämän pituisia muistoja.