Yliopiston kirjaston asiakastietojärjestelmä -tietosuojailmoitus
Mitä sinun tulisi tietää henkilötietojesi käsittelystä?
Jyväskylän yliopisto kerää sinusta henkilötietoja tehtäviensä hoitamiseksi. Sinulla on oikeuksia suhteessa näihin tietoihin – kuten oikeus saada pääsy tietoihin ja oikeus olla varma, että tiedot säilytetään turvallisesti ja vain tarpeellisen ajan. Sinulla on lisäksi ennen kaikkea oikeus tietää:
- mitä tietoja keräämme sinusta ja miksi,
- missä ja kuinka kauan säilytämme näitä tietoja, ja
- keille jaamme näitä tietoja.
Kaikki nämä seikat selviävät tästä tietosuojailmoituksesta.

Miten löydät etsimäsi tiedon parhaiten?
Olemme laatineet tietosuojailmoituksen siten, että se olisi sinulle mahdollisimman helppokäyttöinen ja helposti ymmärrettävä. Tästä syystä löydät kunkin kappaleen alta sen keskeisimmät tiedot aina ytimekkäästi tiivistettynä. Mikäli sinua kiinnostaa tietää lisää, seuraa kappaleista löytyviä linkkejä tai ole suoraan yhteydessä tietosuojavastaavaan.
Miksi käsittelemme henkilötietojasi?
Asiakastietojärjestelmän henkilötietoja käytetään kirjaston lainaustoimintaan.
Mitä henkilötietoja käsittelemme ja kuinka kauan?
Henkilötietoja säilytetään asiakassuhteen ajan. Asiakassuhde on voimassa niin kauan kuin asiakkaalla on palauttamattomia lainoja tai maksamattomia maksuja. Henkilötiedot poistetaan asiakassuhteen päättymisen jälkeen 2 kalenterivuoden kuluttua. Tarkempaa tietoa siitä, mitä henkilötietoja käsittelemme löydät alta:
Mitä oikeuksia sinulla on ja miten käytät niitä?
Sinulla on käytössäsi seuraavat oikeudet:
- Oikeus saada pääsy omiin tietoihisi.
- Oikeus saada virheelliset tietosi oikaistua.
- Oikeus tietojesi poistamiseen (oikeus tulla unohdetuksi), tietyissä tilanteissa.
- Oikeus käsittelyn rajoittamiseen.
- Oikeus siihen, että rekisterin vastuuyksikkö ilmoittaa henkilötietojesi oikaisusta, poistosta tai käsittelyn rajoituksesta sille, kenelle tietojasi on luovutettu.
- Oikeus vastustaa käsittelyä, esim. suoramarkkinoinnin osalta.
- Oikeus saada tiedot siirrettyä järjestelmästä toiseen, silloin kun käsittely perustuu sopimukseen tai suostumukseesi.
- Oikeus saada tieto tietoturvaloukkauksesta, joka aiheuttaa korkean riskin.
- Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
- Oikeus perua suostumus tietojen luovuttamiseen Jyväskylän yliopiston kirjaston asiakastietojärjestelmään, yliopiston alumnirekisteriin sekä työnantajille työ- ja harjoittelupaikkatarjousta varten.
Voit käyttää oikeuksiasi lähettämällä pyynnön kirjaamon sivuilta löytyvällä lomakkeella tai lähettämällä pyynnön vapaamuotoisesti. Muistathan, että suostumuksen peruminen ei vaikuta ennen sitä tehtyyn käsittelyyn.
Kenellä on pääsy henkilötietoihisi?
Asiakastietojärjestelmä on kirjastojärjestelmän vastuuhenkilöiden/ylläpitäjien ja kirjaston asiakaspalvelun henkilöstön käytössä. Henkilökuntaa sitoo vaitiolovelvollisuus.
Lisäksi käyttämillämme palveluntarjoajilla on henkilötietojen käsittelijän asemassa pääsy henkilötietoihisi. Palveluiden tarjoajat eivät kuitenkaan käsittele henkilötietoja aktiivisesti, mutta niillä on pääsy henkilötietoihin ylläpitotehtävien hoitamiseksi.
Kenelle siirrämme henkilötietojasi?
Henkilötietoja voidaan luovuttaa Jyväskylän yliopiston talouspalveluille ja yliopistojen palvelukeskukselle (Certia).
Yliopiston ulkopuolelle tietoja voidaan siirtää Lowellille.
Yliopisto on tehnyt CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy:n kanssa tietojenkäsittelysopimuksen.
Löydät alta lisätietoa henkilötietojesi siirrosta yliopiston ulkopuolelle.
Miten voit olla meihin yhteydessä?
Kun haluat lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä, ota rohkeasti yhteyttä tietosuojavastaavaamme sähköpostitse tai puhelimitse (040 805 3297).
Tietosuojavastaavan sijaan voit halutessasi olla yhteydessä suoraan yksikköön. Alta löydät vastuuyksikön (Avoimen tiedon keskus/kirjasto) yhteystiedot.
Kun haluat käyttää oikeuksiasi, kuten peruuttaa suostumuksesi henkilötietojesi luovuttamiseen tietyille tahoille, ole yhteydessä sähköpostitse kirjaamoon: