Luokanopettajan ja musiikin aineenopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kasvatustieteen kandidaatti ja maisteri tai humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v), syksy 2026
Koulutuksen kuvaus
Haluaisitko toimia sekä musiikinopettajan että luokanopettajan tehtävissä? Jyväskylän yliopiston LuoMus-koulutus antaa kelpoisuuden työskennellä sekä luokanopettajana että musiikin aineenopettajana. Tutuiksi tulevat niin musiikkikasvatuksessa kuin alakoulun opetuksessa tarvittavat taidot ja tiedot: yhteismusisointi, musiikkikulttuurit, musiikkiteknologia, kasvatustieteet, liikunnan, äidinkielen, kuvataiteen pedagogiikka… Opetusharjoitteluissa saat kokemusta sekä luokanopettajan että musiikin aineenopettajan työstä. Koulutuksen jälkeen voit työllistyä vaikkapa yhtenäiskouluun musiikista vastaavaksi opettajaksi, musiikkiluokan opettajaksi, musiikin aineenopettajaksi tai luokanopettajaksi.
Koulutuksen aikana opiskelijoita tuetaan kohti:
- eettisesti vastuullista koulutus- ja kasvatuskulttuuria
- monipuolista musiikillista osaamista
- oman musiikkisuhteen kehittämistä
- teorian ja käytännön vuoropuhelua sekä käytännöllisten toimintatapojen hallintaa
- opettajuuden kokonaisvaltaisuutta
- omaa toimintaansa kriittisesti analysoivaa, reflektoivaa ja perustelevaa sekä uudistavaa asiantuntijuutta
- vuorovaikutuksen ilmiöiden hallintaa omassa elämässä ja tulevassa työtehtävässä
- yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin toimintatapojen tuntemista ja arvostamista
- aktiivista osallistumista ja vaikuttamista.
Kandidaatin tutkinnon suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida ymmärrystään sekä osaamistaan musiikkikasvatuksen ja opettajuuden ydinosaamisalueilla sekä asettaa itselleen henkilökohtaisia oppimistavoitteita
- osaa käyttää musiikkia hyvinvoinnin ja kasvun tukena erilaisissa yhteisöissä
- ymmärtää musiikkikasvatuksen, eri oppiaineiden, laaja-alaisen oppimisen ja opetuksen lähtökohtia sekä tavoitteita
- tunnistaa erilaisia oppimisprosesseja, niiden edellytyksiä ja tukemisen keinoja
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja, opetuskokonaisuuksia ja oppimisympäristöjä
- omaa valmiudet yksilön ja ryhmän kohtaamiseen, ryhmäprosessien arviointiin sekä kollegiaaliseen ja monialaiseen yhteistyöhön
- tunnistaa opetuksen ja kasvatuksen yhteiskunnallisia rakenteellisia ehtoja
- osaa hyödyntää tutkimustietoa osana ammatillista kehittymistään
Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida ja vahvistaa asiantuntijuuttaan musiikkikasvatuksen ja opettajuuden ydinosaamisalueilla
- on rakentanut omaa kasvatusfilosofiaansa
- pystyy jäsentämään kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöitä integroiden erilaisia kokemuksellisia, tieteellisiä ja käytännöllisiä näkökulmia
- osaa tunnistaa, ratkaista ja arvioida asiantuntija-alueeseensa liittyviä tieteellisiä ja käytännöllisiä ongelmia ottaen huomioon ratkaisujen kasvatukselliset, eettiset ja yhteiskunnalliset vaikutukset
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida laaja-alaista opetusta sekä itsenäisesti että työyhteisön jäsenenä
- kykenee kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen omalla alallaan
- on hankkinut jatkokoulutuksen edellyttämät valmiudet.
Opiskelu LuoMus-koulutuksessa alkaa musiikkikasvatuksen ja kasvatustieteen perusopinnoista, joissa kehität opetustaitojasi, tutkijan taitoja sekä musiikillisia taitoja pedagogisesta näkökulmasta.
Aineopintovaiheessa syvennyt perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien pedagogiikkaan, eri musiikkikulttuureihin ja kehität edelleen yhtye- ja instrumenttitaitojasi. Oppimisen keskiössä ovat musiikilliset taidot, tutkijan taidot ja laaja-alaisen pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen. Oppiminen tapahtuu yhteisöllisesti, mutta myös aktiivista omatoimista työskentelyä tietojen ja taitojen kehittämisessä tarvitaan. Aineopintoihin kuuluu kirjallinen kandidaatintutkielma.
Kandidaatin tutkinto suoritetaan valitun opintosuunnan mukaisesti joko humanistis-yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan (humanististen tieteiden kandidaatti) tai kasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntaan (kasvatustieteiden kandidaatti). Kandidaatin tutkinnon jälkeen tehdään maisterintutkinto. Siihen sisältyvät humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan puolella musiikkikasvatuksen syventävät opinnot ja kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa kasvatustieteen syventävät opinnot. Sinulla on mahdollisuus erikoistua oman asiantuntijuutesi kannalta kiinnostaviin tutkimusalueisiin ja lähestymistapoihin.
LuoMus-koulutuksessa opintosuuntia ovat:
- kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin opintosuunta ja
- humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin opintosuunta.
Opintoja suoritetaan sekä opettajankoulutuslaitoksella että musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella. Kaikki LuoMus-opiskelijat opiskelevat samassa yhteisöllistä oppimista painottavassa kotiryhmässä ja saavat perusopetuksen luokan- ja musiikinopettajan kelpoisuuden. Opiskelijat, jotka opiskelevat syventävät opintonsa musiikkikasvatuksesta (humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin opintosuunta), saavat lisäksi kelpoisuuden toimia lukion musiikinopettajana. LuoMus-koulutus tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon niille, jotka ovat kiinnostuneita luokan- ja musiikinopettajan työstä sekä näiden aineiden opettamisesta monen ikäisille oppijoille.
LuoMus / kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin opintosuunta, kandidaatin tutkinto (180 op)
- Kasvatustieteen perusopinnot 25 op
- Kasvatustieteen aineopinnot 38 op
- Musiikkikasvatuksen perusopinnot 25 op
- Musiikkikasvatuksen aineopintoja 12 op
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset (POM) opinnot 60 op
- Yleisopinnot, viestintä- ja kieliopinnot 20 op
LuoMus/ humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin opintosuunta, kandidaatin tutkinto (180 op)
- Kasvatustieteen perusopinnot 25 op
- Musiikkikasvatuksen perusopinnot 30 op
- Musiikkikasvatuksen aineopinnot 60 op
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisia (POM) opintoja 55 op
- Yleisopinnot, viestintä- ja kieliopinnot 10 op
LuoMus/ kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin opintosuunta, maisterin tutkinto (120 op)
- Kasvatustieteen syventävät opinnot 80 op
- Muut yhteiset opinnot 5 op
- Musiikkikasvatuksen aineopintoja 23 op
- Vapaavalintaiset opinnot 12 op
LuoMus/ humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin opintosuunta, maisterin tutkinto (120 op)
- Musiikkikasvatuksen syventävät opinnot 80 op
- Opettajan pedagogiset aineopinnot 35 op
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisia (POM) opintoja 5 op
Kasvatustieteen tai humanististen tieteiden kandidaatin tutkielma
Kandidaattiopintojen loppuvaiheessa tehdään ohjattu tutkielma, jonka aiheen suositellaan sijoittuvan opintosuunnan mukaisen tiedekunnan tutkimuksen painopistealueille. Kandidaattiseminaarissa opiskelija saa ohjausta tutkimuksen teon vaiheisiin: kirjallisuuden hakuun, tutkimusaineiston hankintaan ja analysointiin sekä tutkimusraportin kirjoittamiseen. Tutkielmasta kirjoitetaan lopuksi kandidaatin tutkinnon kypsyysnäyte, jossa opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä tutkielmansa aihepiiriin ja hallitsevansa akateemisen kirjoitustyylin.
Kasvatustieteen tai filosofian maisterin pro gradu -tutkielma
Opiskelija laatii empiirisen tai teoreettisen tutkimuksen valitsemastaan aiheesta. Syventävien opintojen tutkielman suositellaan sijoittuvan opintosuunnan mukaisen tiedekunnan tutkimuksen painopistealueille tai tutkimushankkeisiin. Tutkielman valmistuttua opiskelijalla on valmiudet tieteelliseen ajatteluun, tutkimusmenetelmien soveltamiseen sekä tieteelliseen viestintään ja hän tuntee tutkimuksenteon eettiset periaatteet. Tutkielmaa ohjataan tutkielmaseminaareissa.
Suurin osa LuoMus-koulutuksesta valmistuneista opettajista sijoittuu perusopetuksen 1.–9. luokille, joissa he tekevät opetus- ja kasvatustyötä yhteistyössä koulun muiden opettajien ja moniammatillisten asiantuntijoiden kanssa. Musiikkikasvatuksen asiantuntijoina he ovat luomassa kouluun yhteisöllistä toimintakulttuuria musiikin keinoin. LuoMus-opettajat ovat avainasemassa lapsen musiikillisen kehityksen ja musiikkisuhteen tukemisessa. LuoMus-opettajat ovat kelpoisia sekä luokanopettajan että musiikin aineenopettajan tehtäviin.
Opinnot antavat kelpoisuuden tieteellisiin jatko-opintoihin ja siten mahdollisuuden edetä kasvatustieteen tohtorin tai filosofian tohtorin tutkintoon valitun opintosuunnan mukaisesti. Opettajat voivat työllistyä myös muihin koululaitoksen ja -hallinnon, vapaan sivistystyön, musiikkioppilaitosten, järjestöjen, yritysten, koulutus- ja henkilöstöhallinnon työtehtäviin, joissa edellytetään kasvatusalan, musiikin ja oppimisen asiantuntijuutta.
Mahdollisia tehtävänimikkeitä koulutuksen tehneille ovat luokanopettaja, musiikinopettaja, aineenopettaja, esiopetuksen opettaja, tutkija, koulutussuunnittelija ja kouluttaja.
LuoMus-koulutus antaa kelpoisuuden sekä musiikin aineenopettajan että luokanopettajan virkoihin. Mikäli sinut on valittu opiskelemaan kasvatustieteiden kandidaatin ja maisterin tutkintoja, saat kelpoisuuden luokanopettajan sekä perusopetuksen musiikin aineenopettajan tehtäviin. Mikäli sinut on valittu opiskelemaan humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoja, saat kelpoisuuden luokanopettajan sekä perusopetuksen ja lukion musiikin aineenopettajan tehtäviin. Koulutuksessa suoritetaan musiikkikasvatuksen perus- ja aineopinnot musiikkikasvatuksen tutkinto-ohjelmassa sekä kasvatustieteiden perus- ja aineopinnot tai opettajan pedagogiset aineopinnot ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset eli POM-opinnot opettajankoulutuslaitoksessa. Syventävät opinnot suoritetaan valitun opintosuunnan mukaisesti.
Lisätietoa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista: (asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 986/1998).
Niillä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla luokanopettajilla, joilla on aineenopettajan kelpoisuuteen vaadittavat opinnot tehtynä johonkin perusopetuksena kaikille yhteisenä opetettavaan aineeseen (10 §), on ns. kaksoiskelpoisuus eli henkilö voi toimia myös aineenopettajana.
Opinnot antavat kelpoisuuden tieteellisiin jatko-opintoihin ja siten mahdollisuuden edetä kasvatustieteen tohtorin tutkintoon (edellytyksenä arvosana 3 syventävien opintojen tutkielmasta).
LuoMus-opinnot antavat pätevyyden toimia myös muissa työtehtävissä oman kiinnostuksen ja opintojen suuntaamisella hankitun asiantuntijuuden mukaisesti (ks. kohta Uramahdollisuudet).
Jyväskylän yliopisto tarjoaa opiskelijoilleen hyvät mahdollisuudet kansainvälistymiseen. Voit sisällyttää tutkintoosi ulkomaisen opiskelu- tai työharjoittelujakson. Ennen lähtöä voit kehittää kielitaitoasi kielikursseilla ja osallistua kulttuurienvälisen viestinnän opintoihin tai monikulttuurisuutta edistäviin opintoihin. Voit opiskella osan opinnoistasi vieraskielisillä kursseilla kansainvälisessä opiskelijaryhmässä tai vierailevien opettajien johdolla. Yliopistossa on paljon opiskelijoita ja henkilöstöä eri maista. Kansainvälistymistä tukevat opinnot antavat tutkinnolle huomattavaa lisäarvoa monikulttuuristuvassa maailmassa.
Musiikilla on merkittävä roolinsa yhteiskunnassa erityisesti musiikki-instituutioiden, konserttien, harrastustoiminnan sekä teknisten ja kuntoutukseen liittyvien sovellusten kohdalla. Koulutukseen liittyvä yhteistyö näkyy tiiviinä yhteistyönä yhteistyöoppilaitosten ja yksiköiden kanssa. Musiikin alan oppilaitosten ainutlaatuinen yhteistyö Suomalaisen musiikkikampuksen puitteissa antaa opiskelijalle monipuolisia mahdollisuuksia laajentaa musiikin alan osaamistaan. Suomalaiseen musiikkikampukseen kuuluvat Jyväskylän yliopiston musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen ja opettajankoulutuslaitoksen musiikin alan koulutus, Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin alan koulutus sekä Jyväskylän ammattiopiston musiikin alan koulutus.
Tutkimuksen painopisteet kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa
- Koulutus, opetus ja interventiot
- Oppimisen psykologinen ja neurokognitiivinen perusta
- Vuorovaikutteiset ja teknologiset oppimisympäristöt
- Lapsuus, perhe, vuorovaikutus ja hyvinvointi
- Hyvinvointi, oppiminen ja vuorovaikutus työssä
Musiikkikasvatuksen tutkimus painottuu musiikkipedagogiikkaan, musiikin oppimispsykologiaan, musiikkikasvatusteknologiaan, musiikin erityiskasvatukseen sekä monikulttuurisuuden tutkimukseen musiikin alalla. Musiikin oppimisen tutkimuksessa keskitytään sosiokonstruktivistisiin oppimisteorioihin ja hajautetun kognition käsitteeseen (distributed cognition). Nämä ilmenevät laaja-alaisena oppijan ja ympäristön välisenä vuorovaikutuksena.
Maisterin tutkinnot antavat kelpoisuuden tieteellisiin jatko-opintoihin ja siten mahdollisuuden edetä kasvatustieteen tohtorin tai filosofian tohtorin tutkintoon (edellytyksenä arvosana 3 syventävien opintojen tutkielmasta). Tohtorintutkinto suoritetaan päätoimisesti opiskellen neljässä vuodessa. Jatko-opintoja voi suorittaa myös työn ohella, jolloin aikataulu arvioidaan erikseen. Jatko-opintoihin voi hakea myös muihin koti- ja ulkomaisiin yliopistoihin.
Lisätietoa opinnoista
Luokanopettajan ja musiikin aineenopettajan opinnotHakukohteet
Valintaperusteet
Haaveiletko yliopisto-opinnoista?
Tilaa meidän Hakijan uutiskirje ja saat suoraan sähköpostiisi vinkkejä hakemisesta, opiskelusta ja opiskelijaelämästä!
Pidämme sinut ajan tasalla hakemisen tärkeimmistä päivämääristä. Esittelemme sinulle uudet koulutusohjelmat ja kiinnostavimmat koulutusalat sekä jaamme nykyisten opiskelijoidemme kokemuksia eri alojen opiskelusta ja työelämänäkymistä.