18.2.2022 Millainen suomi riittää arjessa? –Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä suomen kielen suullisesta taidosta (Ahola)

Suomen kielen osaamisesta on tullut yksi avaintaito suomalaisessa yhteiskunnassa. Kielitaitotodistusta tarvitaan haettaessa työ- ja opiskelupaikkaa, mutta sitä vaaditaan myös Suomen kansalaisuutta varten.
FL Sari Ahola tutki väitöskirjassaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) suomen kielen tutkintosuorituksia arvioivien käsityksiä kielitaidon arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta.
– Kielitaitovaatimusten lisääntyessä on tarpeellista tarkastella arviointipäätöksiä tekevien arviointikäyttäytymistä, jotta kielitaitotodistusta tarvitsevia kohdellaan oikeudenmukaisesti, Ahola perustelee.
Tutkimuksessa selvitettiin, mitä kielen piirteitä arvioijat pitävät tärkeinä suullisessa kielitaidossa, millainen kielitaito on riittävä ja millainen taas hyvä sekä mitkä tutkintojärjestelmän sisäiset ja ulkopuoliset tekijät vaikuttavat arviointiin ja arvioijaidentiteetin muodostumiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että arvioijat arvostavat puhumisessa rakenteiden hallintaa, selkeää ääntämistä, sujuvuutta ja ymmärrettävyyttä. Riittävä kielitaito oli ymmärrettävää, mutta kielitaidon puutteita voitiin paikata aktivisuudella ja yritteliäisyydellä. Hyvä kielitaito oli puolestaan sujuvaa ja kohdekielenomaista.
Arviointia ohjasivat arviointikriteerit, mutta myös niiden ulkopuoliset tekijät. Kokemukset erilaisista suomenoppijoista ja heidän ensikielensä tunnistaminen aiheuttivat odotuksia oppijoiden kielitaitoa kohtaan. Esimerkiksi vironkielisiltä odotettiin parempaa kielitaitoa kuin thainkielisiltä suomenoppijoilta, koska thainkielisille ”on niin kovin vaikea oppia meidän kielemme ääntämistä”.
Arvioijaidentiteetin muodostumiselle tutkintojärjestelmän koulutukset ja arvioijayhteisö olivat merkityksellisiä. Kokemus toi varmuutta, mutta epävarmuutta arviointitilanteissa aiheuttivat ennen kaikkea kahden taitotason rajalla olevat epätasaiset puhesuoritukset.
FL Sari Aholan soveltavan kielitieteen (Soveltavan kielentutkimuksen keskus) väitöskirjan ”Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen arvioijien käsityksiä kielitaidon arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta” tarkastustilaisuus pidetään 18.2.2022 alkaen klo 12.00. Vastaväittäjänä dosentti Taina Juurakko-Paavola (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yleisö voi seurata tilaisuutta verkosta: https://r.jyu.fi/dissertation-ahola-180221. Kustoksen puhelinnumero, johon yleisö voi tilaisuuden lopussa osoittaa mahdolliset lisäkysymyksensä: 040 8053011.
Julkaisu:
Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations 489. ISBN 978-951-39-9005-3 (PDF), ISSN 2489-9003. Linkki verkkojulkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9005-3
Taustatietoja:
Sari Ahola kirjoitti ylioppilaaksi Toholammin lukiosta vuonna 1984, valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 1992 pääaineenaan venäjän kieli ja kirjallisuus ja filosofian lisensiaatiksi Jyväskylän yliopistosta 2013.
Aholan soveltavan kielentutkimuksen lisensiaatintutkielma käsitteli Yleisten kielitutkintojen tehtävän laatijoiden käsityksiä kielestä ja tehtävien laadinnasta. Ahola työskentelee Yleisten kielitutkintojen tutkimuskoordinaattorina Jyväskylän yliopistossa.
Lisätietoja:
Sari Ahola, sari.ahola@jyu.fi
Viestinnän asiantuntija Anitta Kananen, 040 846 1395, anitta.kananen@jyu.fi