19.9.2020: Pandemia pakottaa pohtimaan oppimisen digitalisoitumista (Lämsä)

Väittelijä havaitsi, että teknologinen oppimisympäristö tehosti sekä opiskelijoiden että opettajien ajankäyttöä: opiskelijat saivat valmiiksi jäsennellyn tehtäväpaketin, ja saattoivat tehdä sen missä ja milloin heille parhaiten sopi.
Tutkimus tuotti tietoa teknologia-avusteisen ryhmätyöskentelyn tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista. Tuloksia hyödyntämällä opettajan resursseja vapautuu opiskelijoiden yksilölliseen ohjaamiseen, mikä voi sujuvoittaa korkeakouluopintojen etenemistä.
Oikea-aikaista tukea ja parempia teknologioita
Koronakevään jälkeen harva halunnee käydä ”juupas-eipäs”-keskustelua teknologiasta. Sen sijaan pitää tarkastella oppimistilanteita ja -tavoitteita, joihin teknologia tuo lisäarvoa.
– Tutkimuksessani keskityin fysiikan opiskelijoihin, joille teknologiat eivät ole vain oppimisen apuvälineitä, vaan oleellinen osa fysiikan tekemistä. Ongelmia ei ratkota itsekseen kynällä ja paperilla, vaan ryhmissä esimerkiksi numeriikkaa apuna käyttäen, Lämsä kuvailee.
Viime vuosina tutkijoiden mielenkiinto on siirtynyt näihin teknologia-avusteisiin yhteisöllisiin oppimisprosesseihin. Näiden prosessien ajallinen tarkastelu on tärkeää, jotta voidaan suunnitella parempia teknologioita ja tukea oppimista oikea-aikaisesti.
– Ajallinen tarkastelu tarkoittaa tutkimusta siitä, milloin ja missä järjestyksessä erilaiset tapahtumat ilmenevät, Lämsä selventää. – Esimerkiksi urheilusuorituksen ajallinen tarkastelu voi varmentaa, että lämmittelyyn, itse suoritukseen ja jäähdyttelyyn kuuluvat harjoitteet tehdään oikea-aikaisesti, hän havainnollistaa.
Resursseja yksilölliseen ohjaamiseen
Tutkimuksessa kehitettiin menettelytapa teknologia-avusteisen yhteisöllisen oppimisen ajalliseen tarkasteluun. Sitä soveltamalla Lämsä tutki, miten eri tukimuodot muuttivat oppimisprosesseja.
Yksi tukimuodoista ohjasi ryhmiä kirjoittamaan, miten he suorittavat eri ongelmanratkaisun vaiheet. Eri tukimuotojen vertailu osoitti, että kirjoittaminen auttoi opiskelijoita toimimaan suunnitellummin erityisesti oppimisprosessin alussa.
– Urheilutermein kirjoittaminen muistutti ryhmiä lämmittelyn merkityksestä ennen varsinaiseen suoritukseen ryhtymistä, Lämsä vertaa.
– Fysiikka ja muut ”kovat luonnontieteet” kamppailevat keskeytyvien opintojen ja pitkittyvien valmistumisaikojan kanssa. Opettajaresursseja pitäisi siten vapauttaa opiskelijoiden yksilölliseen ohjaamiseen. Tämä mahdollistuu, kun teknologiaa käytetään oppimisen ja opetuksen tukena tarkoituksenmukaisesti. Opettajan rooli ei muutoksessa pienene, mutta se muuttuu, Lämsä korostaa.
Tutkimusta ovat rahoittaneet Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan tohtorikoulu, Suomen Akatemian rahoittama Multidisciplinary research on learning and teaching 2 (MultiLeTe 2) -profilointihanke ja Suomen kulttuurirahasto.
FM Joni Lämsän kasvatustieteen väitöskirjan ”Developing the temporal analysis for computer-supported collaborative learning in the context of scaffolded inquiry” tarkastustilaisuus on 19.9.2020 klo 12.00 alkaen. Vastaväittäjänä toimii professori, PhD Margus Pedaste (University of Tartu) ja kustoksena professori Raija Hämäläinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Väitöstilaisuus on seurattavissa etänä osoitteessa https://r.jyu.fi/dissertation-lamsa-190920
Yleisö voi esittää tilaisuuden lopussa mahdolliset kysymyksensä kustoksen puhelinnumeroon +358407442611.
Julkaisutiedot: Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 245, 71 s., Jyväskylä 2020, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8248-5 (PDF). Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8248-5
Taustatietoa:
Joni Lämsä kirjoitti ylioppilaaksi Kuusamon lukiosta vuonna 2010. Lämsä valmistui Jyväskylän yliopiston fysiikan laitokselta filosofian maisteriksi vuonna 2016, ja hänellä on fysiikan, kemian ja matematiikan opettajan pätevyys.
Syksystä 2016 alkaen Lämsä on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa projektitutkijana ja tohtorikoulutettavana. Väitöskirjatutkimuksen lisäksi hän on toiminut muun muassa Pisa 2018 -tutkimuksen IT-koordinaattorina.
Lämsä on ollut mukana useissa yliopisto-opetuksen kehittämishankkeissa, ja vuonna 2019 Jyväskylän yliopisto myönsi hänelle vuoden opetuksen kehittäjä -palkinnon primetime learning -toimintamallin kehittämiseen osallistumisesta. Marraskuussa Lämsä siirtyy tutkijaksi Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitettuun kansalaistiedettä käsittelevään CS Track -projektiin.
Alempi kuva: Fysiikan opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä teknologia-avusteisessa oppimisympäristössä. Eetu Räsänen (vas.), Henna Kokkonen, Philson Aden, Emmi Rajala ja Samuli Aalto opiskelevat fysiikan laitoksella. (Kuvaaja: Petteri Kivimäki)
Lisätietoja:
Joni Lämsä, +358408054271, joni.lamsa@jyu.fi
Viestinnän asiantuntija Anitta Kananen, puh. +358 40 8461395, anitta.kananen@jyu.fi