25.9.2021: Uusia oppimisen polkuja ekspressiivisen taideterapian avulla (Aura)

Suhde taiteelliseen työskentelyyn on voinut muodostua sellaiseksi, että se kaventaa omaa luovuutta. Tämän huomasi TaK Laura Katriina Aura väitöstutkimuksessaan.
Laura Aura, kuvaaja Päivi Kallio
Julkaistu
25.9.2021

– Usein odotetaan ohjeita siitä, millaiseen lopputulokseen tulisi pyrkiä, pelätään epäonnistumista ja suhtaudutaan ankaran kriittisesti omiin taitoihin ja tuotoksiin, väittelijä kertoo.

Aura on kehittänyt ekspressiivisen taideterapian näkökulmiin perustuvan oppimisen ympäristön. Sen avulla hän tutki opiskelijoidensa kanssa taiteellista työskentelyä tapana lähestyä ja tutkia maailmaa. Vapaavalintaisiin opintoihin osallistui opiskelijoita pääosin kuvataidekasvatuksen ja luokanopettajakoulutuksen aloilta.

Opintokokonaisuudessa, jossa yhdistyivät taiteen eri lajit, materiaaleja lähestyttiin leikinomaisesti tutkien. Päämäärää ei asetettu etukäteen. Taiteellisen työskentelyn kannalta keskeistä on leikin lisäksi tapa tutustua maailmaan siinä liikkuen, kehollisuus ja dialogissa taidemateriaalien kanssa syntyvät mielikuvat.

Tärkeää on myös käydä dialogia prosessissa syntyneiden teosten kanssa, jotka ekspressiivisen taideterapian kontekstissa voivat olla esimerkiksi runoja, kuvia tai liikkeitäkin. Teosten herättelemiä mielikuvia lähestytään metaforisesti kulkemisen välineinä. Niiden avulla voi päästä jonnekin, löytää elämästä jotain, joka on uutta ja yllätyksellistä.

Tutkimuksessa havaittiin muutos ajattelutavoissa, kun opittiin herkistymään kuvien sanomalle. Vuoropuhelu teosten kanssa taiteen kielellä oli opiskelijoille entuudestaan tuntematon ja herätti aluksi turhautuneisuutta, jopa ahdistustakin, koska he olivat tottuneet töiden analysointiin niiden valmistuttua.

– Jos tulkinnan sijaan teos saa kertoa itse itsestään, voi teoksen ja tekijän välille syntyä tila, joka saattaa tekijän näkyville jotain merkityksellistä hänen elämästään, jopa näyttää suuntaa elämälle. Opiskelijat kokivat tämän ihmeellisenä asiana, Aura havaitsi.

Tutkimuksessa tuodaan esille taiteeseen syntyvän uudenlaisen suhteen kannalta keskeisiä kohtia. Samalla käy ilmi, miten paljon oppimisen kannalta merkittävää potentiaalia jää käyttämättä, jos emme huomioi kehollista oppimista ja mielikuvitusta tiedon rakentumisen prosesseissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa erilaisissa toimintaympäristöissä taideaineiden lisäksi.

TaK Laura Katriina Auran taidekasvatuksen väitöskirjakäsikirjoituksen "’Jos saisin kosketuksen luovuuteeni.’ Fenomenologistaiteellinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden matkanteosta ekspressiiviseen taideterapiaan pohjaavassa oppimisen ympäristössä" tarkastustilaisuus on 25.9.2021 alkaen klo 12, salissa S212. Vastaväittäjänä toimii dosentti Marja-Liisa Honkasalo (Helsingin yliopisto ja Taideyliopisto) ja kustoksena professori Pauline von Bonsdorff (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Yleisö voi seurata väitöstä etäyhteydellä linkin kautta: https://r.jyu.fi/dissertation-aura-250921

Linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8838-8

Taustatietoja:

Laura Katriina Aura valmistui kuvaamataidon opettajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta 1986. Hän opiskeli ekspressiivisen taideterapian taideterapeutiksi Inartes-instituutissa 1997–2002. Aura on toiminut Lapin yliopiston taiteiden ja kasvatustieteiden tiedekunnissa lehtorina ja on tässä työssään pitkään järjestänyt ekspressiivisen taideterapian menetelmäkoulutusta sekä perusopiskelijoille että täydennyskoulutuksen parissa.

Lisätietoja:

Laura Katriina Aura, laura.k.aura@student.jyu.fi

Viestinnän asiantuntija Anitta Kananen, 040 846 1395, anitta.kananen@jyu.fi