Ainutlaatuinen kartoitus eurooppalaisten yliopistojen inkluusiosta julkaistu
Jyväskylän yliopisto vetää allianssin Skills & Competences –kokonaisuutta, joka sisältää ajankohtaisia teemoja, kuten inkluusio ja tasa-arvo. Projektissa on saatu juuri valmiiksi raportti "Joint recommendations on diversity-sensitive and inclusive teaching", joka tarjoaa suosituksia ja vinkkejä inklusiiviseen opetukseen. Suositukset on koottu kansainvälisessä yhteistyössä, ja ne perustuvat laajaan kartoitukseen eri yliopistojen tilanteesta inkluusioon ja tasa-arvoon liittyen.
“Allianssiin perustettu Diversity & Inclusion -yksikkö kartoitti laajalla kyselyllä sekä kansallisia että yliopistojen sisäisiä toimintatapoja, suosituksia ja lainsäädäntöä monimuotoisuuteen ja inkluusioon liittyen. Yhdeksän maan ja yliopiston erilaiset toimintatavat ja lainsäädännön poikkeamat eivät tehneet analysoinnista helppoa, ja siksi onkin erityisen hienoa nähdä kansainväliset suositukset vihdoin valmiina”, kertoo yliopistonlehtori Päivi Kousa, joka johtaa Enhancing future skills development through innovative pedagogy -työpakettia. Hän toivoo, että raportista olisi apua eri yliopistojen moninaisuus- ja inkluusiotyön kehittämisessä sekä opetustyössä. FORTHEM-työ aiheen parissa ei lopu ja muun muassa opettajankoulutusta on suunnitteilla aiheeseen liittyen.
Raportti tarjoaa kymmenen suositusta, joiden avulla henkilökunta voi ottaa moninaisuuden huomioon erilaisissa opetukseen liittyvissä näkökohdissa: opetus- ja muut tilat, opetussuunnitelmat, opetusmateriaali, osallistava kieli, luentosuunnittelu, tapahtumien ja opintomatkojen suunnittelu, vuorovaikutus luokkahuoneessa, neuvonta sekä saavutettava sosiaalisen median sisältö. Lisäksi dokumentti sisältää kysymyksiä, joiden avulla opetushenkilöstö voi reflektoida omaa toimintaansa.
Lisätietoja:
Saskia Mahal, mahal@uni-mainz.de
Päivi Kousa, paivi.m.kousa@jyu.fi