Eri koulutusasteiden välinen yhteistyö joustavan opintopolun mahdollistajana - Valmennustieteiden opiskelija suoritti VAT-koulutuksen osana opintojaan

JOUVA-hankkeessa edistetään urheiluvalmentajien jatkuvaa oppimista tuottamalla tietoa ja toteuttamalla kokeiluja. Eri koulutusasteiden yhteistyön kehittämisen tarve nousi esille hankkeessa toteutetussa koulutuksen järjestäjien verkostoselvityksessä (Rouvali ym. 2024). Tähän liittyen toteutettiin kokeilu, jossa Jyväskylän yliopiston valmennustieteiden opiskelija suoritti Liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon, valmennuksen osaamisalan (VAT) Kolmen kampuksen urheiluopistossa. Kokeilu on ”case-study”-tyyppinen, joten havainnot perustuvat yhden opiskelijan kokemukseen.
Hankkeen logo
Julkaistu
3.10.2025

Miten eri koulutusasteiden oppilaitosten yhteistyönä voidaan luoda uudenlaisia koulutuspolkuja? Tätä kysymystä ratkotaan JOUVA-hankkeessa, jossa tehdään urheiluvalmentajien jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia edistäviä koulutuskokeiluja. Kokeiluissa muotoillaan jo olemassa olevaa koulutusta hyödyntäen uusia pedagogisia ratkaisuja.

Lukuvuoden 2024–2025 aikana toteutetussa kokeilussa Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen valmennustieteen opiskelija suoritti Valmentajan ammattitutkinnon (VAT) osana opintojaan. Kokeilun tavoitteena oli testata, miten eri koulutusasteiden ja -järjestäjien yhteistyö toimii käytännössä, miten VAT-tutkinnon suorittaminen sopii maisterivaiheen opiskelijalle, millaista lisäarvoa VAT-tutkinto tuo opiskelijalle ja, jos samankaltaista koulutusmahdollisuutta jatkettaisiin, miten toteutus kannattaisi tehdä. Kokeilussa yhteistyötä tekivät Jyväkylän yliopiston Liikuntatieteellinen tiedekunta ja Kolmen kampuksen urheiluopisto.

Opiskelijan kokemuksen mukaan koulutuksen suurimpia vahvuuksia olivat käytännönläheisyys, asiantuntijavieraat ja mahdollisuus reflektoida omaa osaamista yhdessä muiden kanssa. Etenkin monipuoliset reflektointitavat tukivat opiskelijan omaa oppimisprosessia  ja sitä kautta oppiminen ja osaaminen kehittyi ja syventyi.  ”Koulutus toimi vahvistuksena sille, että ymmärtää ja toteuttaa asioita jo syvemmällä tasolla omassa valmennuksessa. Näen, että oma tietotaito olisi riittänyt kouluttamaan sisältöjä muille”, opiskelija kertoo. Koulutus tarjosi myös rohkeutta soveltaa osaamista uusiin lajeihin ja pohtimaan omaa ammatillista tulevaisuutta.

Toteutuksen kehityskohteiksi opiskelija toi esiin asioita, niin kokeilun mahdollistajana toimineen JOUVA-hankkeen kuin myös koulutuksen järjestäjien suuntaan. Opiskelijan näkökulmasta on erityisen tärkeää, että koulutuksen tarkka aikataulu, sisältö ja kustannukset ovat hyvissä ajoin tiedossa, jolloin hän pystyy suunnittelemaan arkeaan ja osallistumaan sujuvasti opintoihin.

Koulutus toimi vahvistuksena sille, että ymmärtää ja toteuttaa asioita jo syvemmällä tasolla omassa valmennuksessa.

Kokeiluun osallistuneiden kahden Kolmen kampuksen urheiluopiston opettajan näkökulmasta kokeilu sujui hyvin ja joustavasti eikä heille aiheutunut lisää työkuormaa tämän kokeilun myötä, mikä oli myönteistä työn hallinnan kannalta. Opettajat saivat kiitosta, kun he kävivät työpaikalla arvioimassa opiskelijan näyttöä ja antamassa palautetta. Opettajien mukaan Valmentajan ammattitutkinnosta on hyötyä ja tutkinto tunnetaan laajasti, erityisesti Euroopassa. Opiskelijat ovat kertoneet, että joissain tapauksissa se on ollut jopa edellytys työpaikan saamiselle.

Kokeilu osoitti, että yhteistyö eri koulutusasteiden välillä on mahdollista ja se voi avata uusia mahdollisuuksia sekä opiskelijoille että koulutuksen järjestäjille. Jotta yhteistyö onnistuu, tulee kiinnitettävä erityistä huomiota opiskelijan ohjaukseen, opintojen suunnitteluun ja viestintään eri tahojen välillä. Opintojen alussa tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa tunnistetaan ja tunnustetaan opiskelijan aiempaa osaamista ja vahvuuksia. Suunnitelmaa laadittaessa sovitaan yhdessä, mihin opetuksiin opiskelija osallistuu sillä periaatteella, että mitkä kokonaisuudet tuovat hänen osaamiselleen lisäarvoa ja mistä aiheista lisätietoa tulisi saada. Näin voidaan rakentaa entistä sujuvampia, vaikuttavampia ja yksilöllisempiä koulutuspolkuja tulevaisuuden osaajille. ”Tulevaisuudessa uudet tutkinnon perusteet tulevat olemaan pilkotumpia, mikä helpottaa entisestään sen arviointia, missä opiskelija voi siirtyä suoraan näyttöön ja missä lähiopetus on tarpeen” opettajat kertovat tulevaisuuden näkymistä.

Kolmen kampuksen opettajat pohtivat, että jos kokeilusta tulee vakiintunut käytäntö ja mukana on useampi Jyväskylän yliopisto-opiskelija, heidät voisi koota omaksi ryhmäkseen, mutta myös ryhmien sekoittamisesta voisi kaikki hyötyä. Omana ryhmänä toimiessaan koulutuksen sisältöjä ja lähijaksoja voitaisiin suunnitella kohdennetummin, ja myös HOKS-prosessi olisi mahdollista toteuttaa ryhmämuotoisena. Ryhmien sekoittaminen antaa taas opiskelijoille laajemman ja monipuolisemman näkemyksien ja kokemuksien vaihdon opiskelijoiden eri taustojen ja kokemuksen takia, sen lisäksi VAT-opiskelijoille tulee tutummaksi opiskelu liikuntatieteellisessä tiedekunnassa ja joitakin saattaa alkaa kiinnostaa yliopisto-opiskelu sen myötä. Opettajat myös kertovat, että opettajana on tärkeää tunnistaa ja ohjata opiskelija kouluttautumaan työtehtäviin nähden valmentajakoulutuksen oikealle tasolle. Esimerkiksi VAT opiskelijoita on jatkanut Liikunnalle ja sieltä on tultu VATille.

Taija Juutisen, koulutuksesta vastaava varadekaani liikuntatieteellisessä tiedekunnassa, mukaan koulutusasteiden välinen yhteistyö laajentaa opiskelijoiden verkostoja, mikä voi auttaa työllistymisessä. Yliopisto-opiskelijan vierailu ammattikorkeakouluun tai ammatilliseen oppilaitokseen voi tuoda näkyväksi opiskelijan omat vahvuudet ja kompetenssit eri tavalla, kuin täysin akateeminen ympäristö. Kolmen kampuksen kanssa toteutuneen kokeilun lisäksi myös urheilijan kaksoisurapolku Kajaanin ammattikorkeakoulusta Jyväskylän yliopiston Vuokatin yksikköön, ja Jyväskylässä yliopiston ja ammattikorkeakoulun EduJyväskylä yhteistyö luovat uusia mahdollisuuksia opiskelijoille lisäten koulutuksen järjestäjien konkreettista yhteistyötä. Nyt onnistuneen kokeilun jälkeen prosesseja voidaan arvioida ja yhteistyölle asettaa kunnianhimoisempia tavoitteita.

Koulutusasteiden välinen yhteistyö laajentaa opiskelijoiden verkostoja, mikä voi auttaa työllistymisessä.