Historiatietoisuus yritysten menestystekijäksi
– Selvitämme keskisuomalaisyritysten historiatietoisuutta ja sitä, mikä merkitys yritykselle on sen omalla tai alueensa historialla. Asian tiedostaminen ja pohtiminen voi auttaa löytämään historian hyödyntämisen mahdollisuudet yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen, liiketoimintahistorian professori Jari Ojala sanoo.
Jotta kyselytutkimus tavoittaisi mahdollisimman hyvin yrityksiä ja yrittäjiä, kyselyä jaetaan yhteistyössä Keski-Suomen kauppakamarin ja Keski-Suomen Yrittäjien kanssa.
– Yrityksen historian hyödyntäminen ja tarinallistaminen mahdollistavat yrityksen merkityksen, kokemuksen ja luotettavuuden esille tuomisen sisältömarkkinoinnissa. Monet yritykset ovatkin ottaneet kaiken irti juhlavuosistaan ja ovat saaneet sitä kautta positiivista näkyvyyttä, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen sanoo. – Kannustan yrityksiä osallistumaan tutkimukseen ja pohtimaan omaa historiaansa ja sen hyödyntämistä liiketoiminnassa, Hiltunen lisää.
Myös toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski Keski-Suomen Yrittäjistä kannustaa osallistumaan kyselyyn.
– Katseen pitämistä eteenpäin helpottaa, kun tietää, mitä on takana. Historiaan perehtyminen asettaa asioita mittakaavaan ja kirkastaa ajatuksia. Virheistä oppii ja tulevaisuudessa saa mahdollisuuden tehdä toisin. Onnistumistarinoihinkin kannattaa tutustua ja pohtia omalla kohdalla onnistumisen kierteen edellytyksiä, Jyräkoski muistuttaa.
Yhteistyökumppanina Yritysten historiatietoisuus -tutkimuksessa on myös Perheyritysten Liitto. Keski-Suomen pilottitutkimusta rahoittavat Keski-Suomen Liitto ja Jyväskylän ylipisto.
Lisätietoa tutkimuksesta:
Jari Ojala, tutkimuksen vastuullinen johtaja, liiketoimintahistorian professori puh. 040 024 7387, jari.ojala (at) jyu.fi
Pirjo Vuorenpää, tutkija puh. 040 626 1397, pirjo.a.vuorenpaa(at)jyu.fi