Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta tarjoaa opetusta myös digitaalisissa menetelmissä

Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta järjesti tänä keväänä kolmatta kertaa digitaalisten tutkimusmenetelmien kurssin. Kurssin tarkoituksena on ollut johdattaa jatko- ja maisteriopiskelijoita digihumanismin ja digitaalisten aineistojen perusteisiin. Digitaalisten menetelmien opetukselle on tiedossa jatkoa myös tulevaisuudessa, mutta kurssin toteutusmuotoa ja sisältöä tullaan hiomaan jälleen ennen seuraavan opetuksen alkua.
Kurssia ovat opettaneet Marko Hakanen ja Tanja Välisalo. Nykyisellä kokoonpanolla kurssilla on ollut 25 paikkaa humanistis-yhtesikuntatieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoille ja 5 paikkaa maisteriopiskelijoille. Hakasen mukaan kurssilta saa hyödyllistä menetelmäosaamista tieteen tekemistä ja työelämää varten. Kurssin aikana ainakin Corpus-analyysi, annotointi, verkostoanalyysi, aihemallinnus ja teköäly tulevat tutuiksi. Menetelmissä hyödynnetään tietokoneen muistia ja laskentatehoa laadulliseen analyysiin. Esimerkiksi kielitieteissä nämä menetelmät ovat olleet käytössä jo pidemmän aikaa.
Kurssi on tulevaisuudessakin tarkoitettu kaikille digitaalisten menetelmien hyödyntämisestä kiinnostuneille humanisteille ja yhteiskuntatieteilijöille. Itse historian koulutuksen saanut Marko Hakanen sanoo, että on kokenut menetelmät hyödyllisiksi ja erilaisista menetelmistä löytyy hyviä itseopiskelulähteitä verkosta, esimerkiksi Programming Historian.