Jyväskylän ja Tampereen yliopistot tekevät yhteistyötä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin vahvistamiseksi

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT) tuoreen raportin mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistuksen ja masennuksen oireista. Opiskelijoiden psyykkinen oireilu on kasvanut huomattavasti erityisesti koronapandemian myötä, ja se on selvästi muuta aikuisväestöä yleisempää opiskelijoiden keskuudessa.
Sekä Jyväskylän että Tampereen yliopistossa on tarve tarjota opiskelijoille oikea-aikaisia ja vaikuttavia palveluita arkiympäristössä. Eräs keskeinen matalan kynnyksen palvelu on Opiskelijan Kompassi (OK), verkkopohjainen hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma, jota on kehitetty ja tutkittu Jyväskylän yliopistossa jo vuodesta 2011.
Ohjelman avulla opiskelija pystyy parantamaan mielen hyvinvointia ja harjoittelemaan taitoja, jotka ovat tärkeitä niin opiskelussa, työelämässä ja ihmissuhteissa kuin elämässä yleisesti. Opiskelijan Kompassin käytettävyyteen ja vaikuttavuuteen liittyvät tutkimustulokset osoittavat ohjelman lisäävän mm. opiskelijoiden hyvinvointia, itseluottamusta ja psykologista joustavuutta sekä taitoja käsitellä stressiä ja ahdistusta. (Räsänen ym, 2016).
Opiskelijan Kompassissa huomioidaan opiskelijan yksilölliset tarpeet
Opiskelijan Kompassin kehittäjän, projektitutkija Panajiota Räsäsen mukaan opiskelijoiden tarpeet hyvinvoinnin vahvistamiseksi ovat hyvin yksilöllisiä.
”Siinä missä itsenäinen verkko-ohjelman käyttö on yhdelle riittävä tuki, tarvitsee toinen kannustavaa yksilöllistä ohjausta hyvinvointivalmentajalta. Kolmas kaipaa erityisesti vertaistukea opiskelutovereilta, ja neljäs kohdennetumpaa tukea ammattilaiselta. Kun Opiskelijan Kompassia kehitettiin, kaikki nämä vaihtoehdot tutkittiin huolellisesti”, Räsänen kertoo.
Jyväskylän yliopiston opiskelijat voivatkin käyttää ohjelmaa joko itsenäisesti (self-help), ohjatusti hyvinvointivalmentajan tuella tai tehostetussa psykologin ohjauksessa. Kansainväliset opiskelijat voivat myös käyttää ohjelmaa englanniksi, saksaksi tai italiaksi ja harjoitella ohjelmassa osana hyvinvointikurssia. Monipuoliset tukimuodot ovat tavoittaneet opiskelijoita tehokkaasti: vuonna 2021 Opiskelijan Kompassin yksilöohjauksia pidettiin lähes 600 ja ryhmäohjauksia yli 700.
Ohjelman hyvinvointivalmentajina toimivat koulutetut psykologian ja erityispedagogiikan maisterivaiheen opiskelijat, jotka tarjoavat korvaamatonta valmennustukea muille opiskelijoille ja saavat samalla ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan jo ennen valmistumistaan.
Opiskelijan Kompassille tarvetta myös Tampereella
Jyväskylän yliopiston hyvien kokemusten perusteella Tampereen yliopisto (TAU) osti Opiskelijan Kompassin käyttöoikeudet keväällä 2020. Tampereella opiskelijoiden on mahdollista käyttää Opiskelijan Kompassia itsenäisenä verkko-ohjelmana tai osana Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojaksoa, jonka on suorittanut tänä lukuvuonna jo 400 opiskelijaa. Keväällä 2022 verkko-ohjelmasta saatiin myös englanninkielinen toteutus kansainvälisille opiskelijoille.
Kokemukset ovat olleet positiivisia. Lähes 90 prosenttia Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojakson suorittaneista TAU:n opiskelijoista suosittelee ohjelmaa vertaisopiskelijoilleen. Yli 76 prosenttia opiskelijoista kertoo myös tehneensä konkreettisia hyvinvointia tukevia muutoksia arjessaan tai toiminnassaan.
Tampereen yliopiston opintopsykologi Sonja Pelkonen iloitsee, että nykyään hyvinvoinnista ja ongelmista puhutaan avoimemmin. Opiskelijat myös osaavat entistä paremmin hakea tukea ja apua, jos jokin opiskeluarjessa mietityttää. Tämä näkyy kiinnostuksena opintopsykologipalveluihin ja opiskelutaitoluentoihin.
”Opiskelijat haluavat kehittää hyvinvointitaitojaan myös ennaltaehkäisevästi. Tähän tarpeeseen on pystyttävä vastaamaan varhaisen välittämisen periaatteella ja tarjoamalla monipuolisia työvälineitä itsetuntemuksen kehittämisen tueksi. Hyvinvointiin kannattaa panostaa aina – ei vasta sitten, kun ongelmia ilmenee. On hienoa, että Opiskelijan Kompassi on saatavilla vuorokauden ympäri!”, Pelkonen sanoo.
Jyväskylän yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteistyö jatkuu
Opiskelijan Kompassin käyttöönotto on lisännyt JYU:n ja TAU:n yhteistyötä. Jatkossa tavoitteena on tehdä myös opiskelijoiden hyvinvointia tukevaa tutkimusta yliopistojen kesken.
”Mitä paremmin ymmärrämme esimerkiksi hyvinvointimuutoksia selittäviä prosesseja, sitä tehokkaampaa tukea pystymme opiskelijoille tarjoamaan. On kiehtovaa päästä tekemään tutkimusyhteistyötä JYU:n osaajien kanssa, joilla on pitkä kokemus tällaisten muutosprosessien tunnistamisessa”, kertovat psykologian yliopistonlehtori Elina Vierikko ja yliopisto-opettaja Mervi Vänskä, jotka ovat TAU:n henkilökunnasta kehittämässä tutkimusyhteistyötä.
Opiskelijan Kompassi -yhteistyötä ovat luotsanneet projektitutkija Panajiota Räsänen, erityisasiantuntija Riikka Reitzer, asiantuntija Rikupekka Oksanen sekä professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta ja opintopsykologi Sonja Pelkonen, yliopisto-opettaja Mervi Vänskä, yliopistolehtori Elina Vierikko ja erityisasiantuntija Suvi-Päivikki Ikonen Tampereen yliopistosta.
Lisätietoja:
Panajiota Räsänen, panajiota.rasanen@jyu.fi
Sonja Pelkonen, sonja.pelkonen@tuni.fi