Jyväskylän yliopisto kolmanneksi maineikkaimpien yliopistojen joukossa

T-Median toteuttamassa yliopistojen Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksessa maineikkaimman yliopiston kärjen jakavat LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Jyväskylän yliopisto sijoittui kolmanneksi. Tutkimuksessa selvitettiin kaikkien suomalaisyliopistojen maine kansalaisten keskuudessa.
Julkaistu
22.5.2025

T-Media tutki yliopistojen mainetta helmi-maaliskuussa 2025, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 2 146 suomalaista. Kärkeen sijoittuneista Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu saivat mainearvosanan 3,77. Jyväskylän yliopisto sai arvosanan 3,69 ja Itä-Suomen yliopisto 3,68.

Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle organisaatiolle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.

Yliopistojen yleinen maine jatkoi nousuaan

Luottamus&Maine-tutkimuksessa tarkastellaan myös kansalaisten mielikuvaa yliopistoista yleisesti. Yliopistokentällä on vahva maine kansalaisten keskuudessa – se on selkeästi hyvällä tasolla arvosanalla 3,78.

Tämän vuoden tutkimuskierroksella yliopistojen yleismaineessa on nähtävissä positiivinen kehitys useilla maineen eri osa-alueilla. Tuotteiden ja palveluiden osa-alue, jonka voidaan katsoa kuvastavan yliopistojen perustehtävää – koulutusta ja tutkimusta, nousi lähelle erinomaista arvosanaa (alkaen luvusta 4,00).

Yliopistojen Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten yliopistojen mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen 14 yliopistoa.

Yliopistoja arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa yliopiston saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat organisaation hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 19.2.–7.3.2025. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 2 146 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Maineikkaimpien yliopistojen kärki sekä mainetuloksien muutokset edellisvuodesta.