Jyväskylän yliopisto tehostaa opiskelun ja hyvinvoinnin tukea OKM:n korona-avustuksella
Vaikka korona ja etäopiskelu on tuonut osalle opiskelijoista kaivattua joustavuutta, kevään 2020 koronakysely sekä aloittavien opiskelijoiden orientaatiokysely nostavat esille opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin heikentymisen sekä opintojen kuormittavuuden lisääntymisen.
- Huoli opiskelijoiden jaksamisesta, yksinäisyydestä sekä opintojen edistämisestä on kasvanut yliopistoyhteisössä kaiken aikaa pandemian jatkuessa, sanoo vararehtori Marja-Leena Laakso.
- Paljon on myös tehty sen eteen, että saisimme riittävän ymmärryksen vallitsevasta tilanteesta, tavoittaisimme eniten tukea tarvitsevat ja keinovalikoimamme olisi joustava, monipuolinen ja erilaisiin opiskelijoiden kokemiin vaikeuksiin mahdollisimman hyvin kohdentuva. Nyt saadun erityisavustuksen turvin pystymme hyvällä tavalla monipuolistamaan ja edelleen tehostamaan opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä tukevia toimenpiteitämme, iloitsee Laakso.
Vertaisryhmiä yhdessä opiskeluun
Opiskelun yhteisöllisyyttä pyritään tukemaan oppiainekohtaisilla vertaisryhmillä. Eri tiedekunnissa ja laitoksilla on tunnistettu opiskelijoiden tarpeita yhdessä opiskeluun ja arjen kokemusten jakamiseen niin yksittäisten kurssitehtävien kuin opinnäytteiden työstämisessä.
- Opiskelijat kaipaavat eri yhteyksissä tapahtuvaa kohtaamista, jossa voi jakaa kokemuksia ei ainoastaan opinnoista vaan kaikesta opiskeluelämään liittyvästä, pohtii kemian laitoksen hyvis, yliopistonopettaja Piia Valto.
- Korona tuntuu kutistaneen elinpiiriä, kontakteja ei ole ja kynnys lähestyä opiskelukavereitakin tuntuu kasvaneen. Tarvitaan rohkaisua myös yhdessä opiskelemiseen.
Yhteistä opiskelua ja hyvinvointia tukevia vertaisryhmiä järjestetään kevään aikana sekä turvallisina kasvokkaisina pienryhminä että verkossa. Vertaisryhmien toteutuksessa panostetaan tasapuolisesti kaikkien eri vaiheissa olevien opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukemiseen.
Opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin yksilö- ja ryhmäohjausta
Yksilöllisten voimavarojen ja motivaation tukemisessa hyödynnetään Jyväskylän yliopistossa tutkimusperustaisesti kehitettyjä hyvinvoinnin ja opiskelutaitojen verkkopohjaisia työvälineitä.
Oppimiseen tarjotaan tukea Opiskelun Taitokartan yksilö- ja ryhmäohjauksilla.
- Akateemiset opiskelutaidot vaikuttavat merkittävästi opiskelijan opiskeluhyvinvointiin ja opiskelukykyyn, koska ne ovat yhteydessä opintojen sujumiseen, oppimistuloksiin ja opinnoissa edistymiseen, kokemukseen opiskelun ja oppimisen mielekkyydestä sekä käsitykseen omista oppimistaidoista, kertoo yliopistonopettaja Elina Savilahti.
Kevään 2021 aikana lisätään ja monipuolistetaan Opiskelijan Kompassin ryhmien tarjontaa. Tulossa on mm. Voimavaroja fukseille –ryhmä, Mielenhyvinvointityöpaja, JYU OK workshop for mental wellbeing sekä Wellbeing workshop for international students.
- Opiskelijan kompassia hyödyntävien ryhmä- sekä yksilöohjauksen on tutkimuksissa osoitettu vähentävän opiskelijoiden mielenterveyden ongelmia, kuten stressiä, mieliala- ja ahdistusoireita eli parantavan tällä tavoin opiskelijoiden hyvinvointia, elämänlaatua ja opiskelukykyä, kuvailee projektitutkija Panajiota Räsänen.
Opiskeluhyvinvoinnin asiantuntija Hanna Ahola kertoo, että koira-avusteisen KnowHau-toiminnan kautta pyritään löytämään uusia eläinavusteisia mahdollisuuksia opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn edistämiseksi.
- Koirien läsnäolon on havaittu lisäävän opiskelijoiden onnistumisen kokemuksia, opiskelumotivaatiota ja keskittymiskykyä mm. itsenäisissä opiskelutehtävissä. KnowHau-tapaamisissa ei tarvitse myöskään opiskella tai olla yksin, Ahola toteaa.
JYY lisää lockdown-iltamia ja vapaa-ajan kohtaamisia
Koska luentojen ja opetuksen välissä ei synny luontevia paikkoja opiskelijoiden väliselle vuorovaikutukselle, etsitään myös uusia tapoja kohtaamiseen. JYY laajentaa lockdown-iltamien kaltaista vapaa-ajan vertaisryhmätoimintaa tukemaan yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden keskinäistä tutustumista.
- Toiminnassa tsemppiviestit muutetaan kivaksi yhteiseksi tekemiseksi, verkossa sekä turvallisesti myös kasvokkain, kertoo JYY:n sosiaalipoliittinen asiantuntija Juulia Saukkonen.
- Viimeinen vuosi on ollut hirmuista kuritusta opiskelijakulttuurille, joka perinteisesti tarjoaa yhteisiä hetkiä, hauskanpitoa, ja paikkoja solmia elinikäisiä ystävyyksiä. Opiskeluaikojen tärkeimmät muistot syntyvät opiskelijoiden yhteisen tekemisen ääressä. JYY osaltaan panostaa tällaisiin turvallisesti järjestettyihin kohtaamisiin.
Työn alla: chatbotin hyödyntäminen opintoneuvonnassa
Opintoneuvonnan ruuhkautumiseen haetaan ratkaisuja chatbotin pilotoinnilla. Keväällä käynnistyvässä kehittämistyössä tunnistetaan opintoneuvonnassa toistuvia kysymyksiä, joihin voidaan chatbotissa vastata nopeasti ja neuvoa tarvittaessa eteenpäin ohjaukseen. Digitaalisilla ratkaisuilla pyritään rutiininluonteisen neuvonnan tehostamiseen, jolloin opettajilla ja ohjaajilla jää enemmän aikaa ohjaavalle vuorovaikutukselle, johon on suuri tarve erityisesti korona-ajan opiskelussa.
Tiedekunnat ja laitokset tiedottavat opiskelijoitaan vertaisryhmätoiminnasta. Tietoa toimenpiteistä jaetaan myös esimerkiksi JYU:n somekanavissa sekä yliopiston sisäisten uutiskirjeiden kautta opiskelijoille ja henkilöstölle. Pysy siis kuulolla!
Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Leena Penttinen, koulutuspalvelut leena.penttinen@jyu.fi
Sosiaalipoliittinen asiantuntija Juulia Saukkonen, JYY, sopo-asiantuntija@jyy.fi