Kokemusasiantuntijat toimivat muutosvoimana terveydenhuollon palveluiden uudistamisessa Keski-Suomessa

Asiakaslähtöisyys johtaa parempiin terveystuloksiin ja omahoitoon sekä vähentää terveydenhuollon palveluiden käyttöä ja kustannuksia. Asiakaslähtöisyys ei kuitenkaan toteudu ilman asiakasnäkökulman ja -kokemuksen syvällistä ymmärtämistä ja hyödyntämistä palveluiden kehittämisessä. Tämä taas edellyttää asiakkaiden mukana oloa palveluiden suunnittelussa jo suunnittelun alkuvaiheessa.
- Suomessa on otettu tärkeitä, vaikkakin pieniä askelia yhdessä kehittämisen tiellä. Monia asenteellisia esteitä on kuitenkin vielä kumottavana. Yhteiskehittäminen edellyttää uudenlaisia taitoja ja yhteistyön malleja, hankkeen johtaja, professori Tarja Kettunen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta sanoo.
Tähän haasteeseen Kokemusasiantuntijuus palveluissa -hankkeella pyrittiin vastaamaan. Hanke toteutettiin Jyväskylän yliopiston ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kiinteässä yhteistyössä ja siinä otettiin koulutetut kokemusasiantuntijat osaksi terveydenhuoltojärjestelmää sekä kehittäjiksi että asiakastyöhön.
Nyt julkaistussa hankeraportissa kuvataan hankkeen aikaista tutkimus- ja kehittämistyötä sekä Keski-Suomen alueella kehitettyjä uusia toimintamalleja. Hanke on oiva esimerkki osaamisen yhdistymisestä, hankkeessa yhdistettiin kokemustietoa sekä käytännön työntekijöiden ja eri alan tutkijoiden osaamista.
- Hanketyöskentely osoitti, että yhteiskehittäminen synnyttää uusia toiminnan oivalluksia. Useat asiakaslähtöisyyttä koskevat keskustelut ja asiakkaan näkökulman nostaminen kehittämiskeskustelujen sisällöksi toi uudenlaista ymmärrystä toiminnan toteuttamiseen ja sitä kautta onnistuttiin myös parantamaan asiakaslähtöisyyttä monelta osin, Kettunen kertoo.
- Terveydenhuollon tärkein palvelutehtävä on tuottaa asiakkaille ja potilaille terveyttä ja hyvinvointia. Tämä hanke on ollut erinomainen esimerkki siitä, mikä merkitys asiakkaan mukaan ottamisella voi olla palveluiden kehittämisessä aidosti asiakaslähtöiseen suuntaan ja erityisesti ammattilaisten asiakasymmärryksen lisäämiseen, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylihoitaja Heljä Lundgrén-Laine sanoo.
Raportti tarjoaa virikkeitä ja vinkkejä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintamallien uudistamiseen yhteistyössä laajan asiakaskunnan ja kokemusasiantuntijoiden kanssa. Raportti avaa Jyväskylän yliopistosarjan uuden julkaisusarjan JYU Reports.
Kettunen T & Kasila K. (toim) 2021. Kokemustieto yhteiskehittämisessä – hyppy asiakaslähtöisyyteen terveyspalveluissa. Teos on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Reports 1, ISSN 2737-0046, ISBN 978-951-39-8543-1 (PDF) ja se on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa:http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8543-1.
Lisätietoja:
- Professori Tarja Kettunen, liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, tarja.h.kettunen@jyu.fi, +358 40 8053560
- Susanna Mutanen, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, susanna.mutanen@ksshp.fi, +358 50 3163441