Koululaisten toimintakyvyn myönteinen kehitys jatkuu – Move!-mittauksista tietoa oppilaan toimintakyvyn tukemiseksi

Fyysisen toimintakyvyn Move!-mittauksiin osallistui tänä syksynä jälleen yli 100 000 5.- ja 8.-luokkalaista. Mittausten perusteella lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn myönteinen kehitys on jatkunut, erityisesti 5.-luokkalaisilla. Liikuntatieteellisessä tiedekunnassa kehitetyn järjestelmän avulla oppilaat saavat yksilöllistä tietoa toimintakyvystään ja tukea sen kehittämiseen.
Koululaiset salissa pelaamassa
Julkaistu
11.12.2025

“Lasten ja nuorten liikkuminen ja fyysinen toimintakyky ovat saaneet viime vuosina aiempaa enemmän huomiota ja tietoisuus aiheesta on lisääntynyt. Move!-järjestelmä on ollut tässä aivan keskeisessä roolissa. Tietoisuuden lisääntyminen on johtanut valtakunnallisiin ja paikallisiin toimenpiteisiin liikkumisen ja fyysisen toimintakyvyn edistämiseksi”, asiantuntija Iiris Kolunsarka Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta sanoo.

Edelleen kuitenkin 37 prosentilla 5.- ja 8.-luokan oppilaista fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla.  Lasten ja nuorten fyysisessä toimintakyvyssä on myös edelleen merkittäviä alueellisia eroja, jotka korostuvat erityisesti pojilla. Maaseutumaisissa kunnissa suuremmalla osalla oppilaista fyysinen toimintakyky on tasolla, joka voi heikentää terveyttä ja hyvinvointia, verrattuna kaupunkimaisiin kuntiin.

“Työtä on vielä paljon. Nyt on tärkeää toteuttaa kestäviä toimenpiteitä, jotta kehitys kulkisi myönteiseen suuntaan kaikilla lapsilla ja nuorilla, asuinpaikasta riippumatta”, Kolunsarka toteaa.

Move!-järjestelmä on kansainvälisesti ainutlaatuinen

Move!-mittauksista viestitään oppilaiden vanhemmille ja ne siirretään huoltajien luvalla kouluterveydenhuoltoon, jossa niitä hyödynnetään osana oppilaiden laajoja terveystarkastuksia. 

“Tällaista yhteistyötä opetuksen ja terveydenhuollon välillä ei ole missään muualla”, Jyväskylän yliopiston liikuntapedagogiikan apulaisprofessori Mikko Huhtiniemi sanoo.

Move!-mittausten tuloksia ei hyödynnetä tutkimuksessa ja niiden käyttäminen oppilaan arvioinnin perusteena on opetussuunnitelmassa selkeästi kielletty. 

“Valtakunnallinen aineisto ei ole tutkimusaineisto vaan tiedolla johtamisen aineisto. Tieto auttaa kehittämään ratkaisuja lasten toimintakyvyn tukemiseksi”, Huhtiniemi kertoo.

Move!-järjestelmää kehitetään liikuntatieteellisessä tiedekunnassa

  • Move!-mittausjärjestelmä on kehitetty liikuntatieteellisessä tiedekunnassa vuosina 2010-2012.
  • Järjestelmän kehittämisen lisäksi tiedekunnan tutkijat vastasivat Move!:n jalkauttamisesta Suomen kouluihin sekä koulujen henkilökunnan, kuten opettajien, kouluterveydenhoitajien ja -lääkärien, kouluttamisesta.
  • Move! otettiin käyttöön kouluissa 5. luokkalaisille vuonna 2016 ja kahta vuotta myöhemmin 8. luokkalaisille.
  • Liikuntatieteellinen tiedekunta vastaa Move!-järjestelmän valtakunnallisesta kehittämisestä ja toiminnan koordinoinnista
  • Move!-seurantajärjestelmästä vastaavat valtion liikuntaneuvosto, opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, Jyväskylän yliopisto, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Lisätietoja:

LitT, asiantuntija Iiris Kolunsarka, Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta 
puhelin: 050 471 8252, sähköposti: iiris.a.kolunsarka@jyu.fi 

Apulaisprofessori Mikko Huhtiniemi, Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta  
puhelin: 040 805 3945, sähköposti: mikko.huhtiniemi@jyu.fi

Aiheeseen liittyvä sisältö